EPN-V2

YFRM2100 Yrkesrelevant og tilpasset opplæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocationally relevant and adapted learning
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Simulering i legemiddelhåndtering.
  • Flervalgsoppgave, regneoppgaver (100 % riktig).

Læringsutbytte

Individuell skriftlig eksamen i legemiddelregning under tilsyn.

  • 3 timer.
  • For å bestå eksamen må studenten levere en feilfri besvarelse.

Innhold

  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap

    • Kvalitetssikringssystemer (HACCP/IK- MAT)
    • Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven
    • Førstehjelp
    • Produkt- og serviceutvikling
  • Gjeldende lovverk for tilpasset opplæring, spesialundervisning,
  • IOP-planer, handlingsplikten, saksbehandlingsprosedyrer og samarbeid med aktuelle aktører og instanser.
  • Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse.
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av tilpasset opplæring og differensiert undervisning
  • Klasseledelse, relasjonskompetanse og utvikling av læringsmiljø
  • Læringsteorier og bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted
  • Entreprenøriell læring
  • Grunnleggende ferdigheter i restaurant- og matfagene

Praksis

  • Studentene gjennomfører 10 dager i yrkesfaglig praksis.
  • Studentene gjennomfører 20 dager pedagogisk praksis, 2. periode

Arbeids- og undervisningsformer

Kalkulator utlevert fra OsloMet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Yrkesteoretisk oppgave. Individuell dokumentasjon av og refleksjon over yrkesfaglig kompetanse med fokus på entreprenøriell praksis og yrkesutøvelse. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang: 3000 ord +/- 10%, + litteraturliste og eventuelle vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er å fremme entreprenøriell tenkning, kreativitet og hvordan dette kan knyttes inn i undervisningen i restaurant- og matfagene. Dokumentasjon og refleksjon sammenfattes i teksten, og vektes likt ved vurdering av arbeidskravet.

Arbeidskrav 2

Individuell dokumentasjon fra pedagogisk praksis. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang: 2500 ord +/- 10%, + eventuelle vedlegg som bilder, undervisningsplaner, elevoppgaver, etc. Hensikten med arbeidskravet er å se sammenheng mellom praksis og relevant teori og reflektere over egen læring

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet.

Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ved fravær i pedagogisk praksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Vurdering og eksamen

Bestått-Ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle besvarelser vurderes av en sensor.

Eksternt fagfellemiljø fra flere institusjoner benyttes i utforming av oppgavesett og vurderingskriterier.

Vurderingsuttrykk

  • 2 studiepoeng overlapp med SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
  • SYKK1310, SYKP1310, SYKD1310 og SKOMP1100 er fullt overlappende.

Sensorordning

To interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.