EPN-V2

YFRM2100 Yrkesrelevant og tilpasset opplæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocationally relevant and adapted learning
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Læringsutbytte

Alle hjelpemidler tillatt.

Innhold

  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap

    • Kvalitetssikringssystemer (HACCP/IK- MAT)
    • Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven
    • Førstehjelp
    • Produkt- og serviceutvikling
  • Gjeldende lovverk for tilpasset opplæring, spesialundervisning,
  • IOP-planer, handlingsplikten, saksbehandlingsprosedyrer og samarbeid med aktuelle aktører og instanser.
  • Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse.
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av tilpasset opplæring og differensiert undervisning
  • Klasseledelse, relasjonskompetanse og utvikling av læringsmiljø
  • Læringsteorier og bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted
  • Entreprenøriell læring
  • Grunnleggende ferdigheter i restaurant- og matfagene

Praksis

  • Studentene gjennomfører 10 dager i yrkesfaglig praksis.
  • Studentene gjennomfører 20 dager pedagogisk praksis, 2. periode

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes intern og ekstern sensor

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • forskningsmetodikk
  • FoU arbeid knyttet til yrkesopplæring, med vekt på utviklingsarbeid og/eller forskning i skole og/eller arbeidsliv
  • dokumentasjon og refleksjon av helhetlig yrkesfaglærerkompetanse
  • ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning
  • styringsdokumenter knyttet til vurdering for- og av læring
  • profesjonsetikk og håndtering av etiske dilemmaer
  • samarbeidsrelasjoner innenfor skole og arbeidsliv
  • planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av egen undervisningspraksis med vekt på vurderingspraksis
  • elev- og arbeidslivmedvirkning

Praksis

15 dager i pedagogisk praksis, 4. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 14 dager. Skriftlig refleksjon basert på temaer i emnet og betydningen det har for relevant yrkesopplæring i restaurant- og matfag. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved karakteren F for ikke bestått kan en omarbeidet versjon av eksamen leveres til sensur én gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.