Programplaner og emneplaner - Student
YFRM2100 Yrkesrelevant og tilpasset opplæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocationally relevant and adapted learning
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Læringsutbytte
Alle hjelpemidler tillatt.
Innhold
-
Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
- Kvalitetssikringssystemer (HACCP/IK- MAT)
- Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven
- Førstehjelp
- Produkt- og serviceutvikling
- Gjeldende lovverk for tilpasset opplæring, spesialundervisning,
- IOP-planer, handlingsplikten, saksbehandlingsprosedyrer og samarbeid med aktuelle aktører og instanser.
- Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse.
- Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av tilpasset opplæring og differensiert undervisning
- Klasseledelse, relasjonskompetanse og utvikling av læringsmiljø
- Læringsteorier og bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted
- Entreprenøriell læring
- Grunnleggende ferdigheter i restaurant- og matfagene
Praksis
- Studentene gjennomfører 10 dager i yrkesfaglig praksis.
- Studentene gjennomfører 20 dager pedagogisk praksis, 2. periode
Arbeids- og undervisningsformer
Det benyttes intern og ekstern sensor
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- forskningsmetodikk
- FoU arbeid knyttet til yrkesopplæring, med vekt på utviklingsarbeid og/eller forskning i skole og/eller arbeidsliv
- dokumentasjon og refleksjon av helhetlig yrkesfaglærerkompetanse
- ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning
- styringsdokumenter knyttet til vurdering for- og av læring
- profesjonsetikk og håndtering av etiske dilemmaer
- samarbeidsrelasjoner innenfor skole og arbeidsliv
- planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av egen undervisningspraksis med vekt på vurderingspraksis
- elev- og arbeidslivmedvirkning
Praksis
15 dager i pedagogisk praksis, 4. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 14 dager. Skriftlig refleksjon basert på temaer i emnet og betydningen det har for relevant yrkesopplæring i restaurant- og matfag. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått kan en omarbeidet versjon av eksamen leveres til sensur én gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
To interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.