Programplaner og emneplaner - Student
YFRM1200 Vocational core elements and leadership of learning processes Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet handler om kompetanseanalyse og yrkesteori tilpasset utdanningsprogrammet, samt læreplananalyse og undervisningsplanlegging. Det vil handle om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner. Ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv. Innholdet knyttes til opplæringens overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer. Prosjektarbeid, relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering. Bruk av relevant yrkeskunnskap og profesjonsfaglig digital kompetanse.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sammenhengen mellom ernæring og kosthold i et samfunnsperspektiv og kan vise eksempler på hvordan de ulike restaurant- og matfagene kan påvirke utviklingen av et sunnere kosthold i tråd med gjeldende regelverk og styringsdokumenter
- kjenner læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
- kjenner til kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
- har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor restaurant- og matfag
Ferdigheter
Studenten
- kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
- kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
- kan anvende og utvikle sin yrkesfaglige, digitale, yrkesdidaktiske og matfaglige i kompetanser i yrkesopplæringen
- kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante faglige og yrkesdidaktiske problemstillinger innen ernæring og kan formidle fagstoff innen ernæring og kosthold skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
- kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
- kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
- kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
Content
Emne 2 tar føre seg det særskilde ved fiksjonstekstar og grunngivingar for at lesing av fiksjonstekstar er sentral i norskopplæringa. Elevar omgir seg med eit mangfald av fiksjonstekstar gjennom bruk av ulike medium fordi desse tilbyr oppleving. Eit didaktisk mål i undervisningssamanheng er å styrke elevane si fiksjonsforståing ved å utvikle deira tolkande, analytiske og kritiske haldning. Ei slik haldning øver opp kontekstmedvit og retorisk medvit. Litteraturpensum skal dekkje litteratur på bokmål, nynorsk, dansk og svensk samt eldre og yngre litteratur. Pensum skal dekkje bøker av mannlege og kvinnelege forfattarar
- Lesestrategiar og teoriar om lesing
- Barnelitteratur, ungdomslitteratur og litteratur for vaksne
- Litterære sjangrar: epikk, drama og lyrikk
- Litteraturhistorie og kanon
- Skjønnlitteratur i nordisk perspektiv
- Litteraturteori og litteraturdidaktikk
- Teori om munnlege ferdigheiter
Teaching and learning methods
Ingen.
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kva som kjenneteiknar eit utval skjønnlitterære tekstar, på nynorsk og bokmål, og i Norden, i ulike sjangrar og medium, for barn, unge og vaksne
- har omfattande kunnskap om lesing og om kva rolle fiksjonstekstar har i tekstopplæringa
- har kunnskap om litteraturhistorie og omfattande kunnskap om litteratur frå ulike tider, for barn, unge og vaksne
- har brei kunnskap om litteraturdidaktiske tilnærmingar og kunnskap om ulike litteraturteoretiske perspektiv
- har kunnskap om sentrale omsette barne- og ungdomsbøker på norsk
- har kunnskap om samisk litteratur og kultur
- har kunnskap om relevante teoriar for munnleg opplæring
- har kunnskap om retorikk, munnlege tradisjonar, opplesing, stemmebruk og drama som metode
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke kunnskap om litteratur i fagleg arbeid med munnlege, skriftlege og multimodale tekstar
- kan legge til rette for at elevane får lese, skrive og samtale om fiksjonstekstar i ulike sjangrar og medium
- kan kartlegge og vurdere leseferdigheiter og gi læringsfremjande respons
- kan legge til rette for at elevar får lese og skrive fiksjonstekstar for ulike formål og i ulike sjangrar og medium
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere arbeid med skjønnlitteratur frå ulike perspektiv og for ulike formål
- kan grunngje kvifor fiksjonstekstar utgjer ein viktig del av tekstopplæringa
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere elev- og klassesamtalar.
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over norskundervisning i sentrale emne og gjere greie for elev- og trinntilpassa fagdidaktiske val
- kan formidle fagstoff om fiksjon i relevante uttrykksformer
Assessment
Prosjekteksamen i gruppe på 3 til 4 studenter*.
Eksamen består av skriftlig rapport fra et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk prosjekt knyttet til utvikling av forståelse for sammenheng mellom yrkes- og profesjonsteori og yrkesopplæring. Omfang: 4000 ord +/-10%.
* Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt dersom det foreligger dokumenterte grunner. Søknaden skal godkjennes av faglærer. Omfang ved individuell gjennomføring 4000 ord +/- 10 %.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen, dersom det ikke kan dannes grupper legges det til rette for individuell gjennomføring
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Permitted exam materials and equipment
Individuell skriftleg mappeeksamen.
Studentane vel tre tekstar frå arbeidsmappa (sjå under arbeidskrav over) etter nærare retningslinjer i undervisningsplanen. I tillegg skriv dei ein refleksjonstekst på 700 ord +/- 10 %, der dei mellom anna grunngir vala av tekstar til vurderingsmappa. Refleksjonsteksten inngår i vurderingsmappa saman med dei valde tekstane.
Målform: nynorsk.
Studentar som utan gyldig grunn ikkje har lagt inn tekstar innan fristane i den skriftlege digitale arbeidsmappa, får ikkje levere vurderingsmappe, og alle tekstane i arbeidsmappa må vere vurderte til godkjent for at studenten skal få levere vurderingsmappa.
Dersom studenten har stroke, kan han levere utbetra vurderingsmappe til ny eksamen. Også refleksjonsteksten må skrivast om for å gjere greie for endringane i tekstane i vurderingsmappa.
Grading scale
Det er tillate å bruke alle typar kjelder, ordbøker og oppslagsverk med unntak av omsettingsprogram.
Examiners
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1
En fagtekst basert på et intervju med en fagperson om spesialpedagogisk arbeid i et individ- og systemperspektiv (omfang 800-1000 ord). Gjennomføres som pararbeid.
Arbeidskrav 2
En skriftlig gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema (omfang 1600 ord +/-10%). Arbeidskravet gjennomføres individuelt, eller i par eller grupper på tre for studenter som planlegger å skrive masteroppgaven sammen.
Arbeidskrav 3
Studentene velger tema for masteroppgaven og leverer en prosjektplan for masteroppgaven (omfang 1800 ord +/-10%). Arbeidskravet gjennomføres individuelt, eller i par eller grupper på tre for studenter som planlegger å skrive masteroppgaven sammen.
Arbeidskrav 2 og 3 er knyttet til masteroppgaven som skal leveres påfølgende semester, men alle arbeidskrav må være godkjent for at studenten formelt blir tildelt veileder for oppgaven.
Krav om obligatorisk deltakelse:
Studenten må delta på minst 80% av obligatoriske aktiviteter, som omfatter
- 4 masteroppgaveseminarer (MOS) i gruppe i løpet av semesteret
- Deltakelse i «veiledningsrollespill» i forbindelse med fire økter undervisning om veiledning og rådgivning, gennomføres i gruppe.
- Seminar om vansker, utfordringer og diagnoser
- Seminar med pensumarbeid og eksamensforberedelse
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i emnet. Sykdom fritar ikke fra kravet om deltakelse. For studenter med gyldig fravær vil det bli utformet en kompensatorisk oppgave/alternativ gjennomføring. Form og omfang avtales med faglærer.