Programplaner og emneplaner - Student
YFRM1200 Vocational core elements and leadership of learning processes Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført fag har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om teorier, muligheter og utfordringer knyttet til digitalt støttet pedagogikk for skole, klasserom og læring
- har kunnskaper om trender innen digitalt støttet pedagogikk
- kjenner til nasjonal og internasjonal forskning og utvikling innen digitalt støttet pedagogikk
- har bred kunnskap om didaktisk bruk av digitale verktøy og evne til å sette seg inn i ny teknologi
- har kunnskaper om digital dømmekraft
- kjenner til de digitale medienes rolle i et samfunnsmessig og praktisk perspektiv
- viser bred kunnskap om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som fellesskap for å skape inkluderende klasserom
- dokumenterer aktuell og oppdatert kunnskap og nyansert forståelse om problemer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev, elevgruppe og lokalsamfunn
- viser bred kunnskap om digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle og vurdere digitale læringsressurser for bruk i læringsarbeid
- kan reflektere over bruk av digitale verktøy for samarbeidslæring
- kan designe digitale læringsaktiviteter og læringsmiljø som fremmer aktive læringsformer
- kan anvende søkeverktøy og kritisk evaluere informasjon fra digitale kilder
- kan reflektere over elevkulturens betydning for elevens læring, og over handlingsrom for å skape et klasserom for alle
- kan tilrettelegge for og anvende varierte metoder i forskjellige fag, som ivaretar hvordan ulike elever krever ulik tilrettelegging med hensyn til faginnhold, arbeidsmåter og progresjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, designe og gjennomføre undervisning i, med og om teknologi
- har innsikt i barn og unges mediebruk og hvordan legge til rette for utvikling av elevenes digitale dømmekraft
- kan formidle erfaringer om og bidra til utvikling av digital praksis i skolen
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene, og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- viser evne og vilje til å finne fram til egne profesjonelle kompetansebehov
- Viser god innsikt i og vilje til å arbeide med pedagogisk utviklingsarbeid
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sammenhengen mellom ernæring og kosthold i et samfunnsperspektiv og kan vise eksempler på hvordan de ulike restaurant- og matfagene kan påvirke utviklingen av et sunnere kosthold i tråd med gjeldende regelverk og styringsdokumenter
- kjenner læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
- kjenner til kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
- har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor restaurant- og matfag
Ferdigheter
Studenten
- kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
- kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
- kan anvende og utvikle sin yrkesfaglige, digitale, yrkesdidaktiske og matfaglige i kompetanser i yrkesopplæringen
- kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante faglige og yrkesdidaktiske problemstillinger innen ernæring og kan formidle fagstoff innen ernæring og kosthold skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
- kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
- kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
- kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
Content
- Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant undervisning. Kunne bruke relevante pedagogiske modeller for planlegging, gjennomføring og dokumentere undervisning, planlegging av yrkesopplæring samt pedagogiske bruk av motivasjonstiltak som tiltak for å redusere bortvalg og frafall. Bruk av ulike undervisningsmetoder som er relevant for fag og yrkesopplæring
- Styringsdokumenter. Kunne anvende styringsdokumenter, lovverk og forskrifter som er relevante for utdanningen
- Analyse av relevant yrkeskompetanse, både yrkesteoretisk kunnskap og profesjonsfaglig kompetanse. Hva kjennetegner en god yrkesutøver. Hvilke kunnskaper, ferdigheter og holdninger er viktige i utdanningsprogrammet restaurant- og matfagyrkene ?
- Observasjon og kartlegging. Elevkartlegging som forutsetning for yrkesrettet opplæring. Kunne bruke ulike metoder for observasjon og kartlegging av elever i restaurant- og matfag
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på kosthold og helse. Fokus på ernæring, mikrobiologi, bærekraft og trygg mat.
- Profesjonsfaglig digital kompetanse. Kunne anvende relevante digitale verktøy i undervisningen
- Prosjektarbeid og prosjektorganisering. Organisere og gjennomføre yrkesfaglige og yrkesdidaktiske prosjekter
Praksis
25 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
10 dager yrkesfaglig praksis
Teaching and learning methods
Vurderingsordning
Individuell hjemmeeksamen over en uke. Studenten skal belyse og drøfte momenter fra fellestemaet og fordypningstemaet. Nærmere beskrivelse vil bli gitt. Omfang 4000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Individuell dokumentasjon av og refleksjon over yrkesfaglig kompetanse med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelse. Hensikten med arbeidskravet er å få innsikt i yrkene i utdanningsprogrammet og reflektere over egen læring knyttet opp mot relevant teori. Oppgaven løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang: 3000 ord +/- 10% + litteraturliste og eventuelle vedlegg.Dokumentasjon og refleksjon vektes likt ved vurdering av arbeidskravet.
Arbeidskrav 2
Individuell refleksjon over pedagogisk og didaktisk praksis. Oppgaven løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise oppgavetekster, undervisningsplaner, vurdering med mer fra pedagogisk praksis og gjøre rede for hva studenten har lært i praksisperioden. Omfang: 3000 ord +/- 10% + litteraturliste og eventuelle vedlegg.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet.
Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ved fravær i yrkespraksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig. Ved fravær i pedagogisk praksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.
For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Assessment
Prosjekteksamen i gruppe på 3 til 4 studenter*.
Eksamen består av skriftlig rapport fra et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk prosjekt knyttet til utvikling av forståelse for sammenheng mellom yrkes- og profesjonsteori og yrkesopplæring. Omfang: 4000 ord +/-10%.
* Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt dersom det foreligger dokumenterte grunner. Søknaden skal godkjennes av faglærer. Omfang ved individuell gjennomføring 4000 ord +/- 10 %.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen, dersom det ikke kan dannes grupper legges det til rette for individuell gjennomføring
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis.
Grading scale
Pedagogikk fordypning 1:
Digitalt støttet pedagogikk
(30 studiepoeng)
Fagplanen ble godkjent i studieutvalget 14. november 2016
Redaksjonelle endringer foretatt 12. desember 2019
Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 17. februar 2020
Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 5. november 2020
Gjeldende fra høstsemesteret 2020
Innledning
Fagplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7/trinn 5-10 trinn, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 7. juni 2016, nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen trinn 1-7/trinn 5-10 av 1. september 2016 og programplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7/trinn 5-10 ved OsloMet - storbyuniversitetet, godkjent av studieutvalget 16. november 2016.
Digitalt støttet pedagogikk omfatter et fellestema for fordypningene i profesjonsrettet pedagogikk, spesialpedagogikk og digitalt støttet pedagogikk, og et fordypningstema i digitalt støttet pedagogikk. Faget danner samtidig grunnlag for en pedagogisk mastergrad innen grunnskolelærerutdanningene. Økt bruk av digitale verktøy i skolen fører til at lærerens undervisningspraksis er i stadig endring. Gjennom dette emnet skal studenten oppnå en grunnleggende forståelse av hvordan pedagogisk bruk av digitale verktøy kan bidra til nye didaktiske arbeidsformer, samt problemstillinger som kan gi perspektiver på muligheter og begrensninger ved integrering av digitale verktøy i undervisning. Det blir lagt vekt på teoretisk og praktisk innføring i å mestre disse nye didaktiske arbeidsformene. Faget kvalifiserer for ledelse av læringsprosesser blant elever og kollegaer i en utdanning som skal bidra til læring og danning for alle. Studentene får utvidet kunnskap og kyndighet til å håndtere undervisningsrelaterte oppgaver i grunnskolen, og utvikle egen yrkespraksis som del av et profesjonelt fellesskap. Faget har oppmerksomhet mot sentrale pedagogiske temaer som skal realiseres arbeid med skolefag. Fordypningen inviterer derfor studenten til refleksjon over hvordan disse utfordringene kan håndteres i grunnopplæringen. Disse utfordringene kommer til uttrykk på forskjellig måte i ulike fag og på ulike alderstrinn. Faget er utformet for å støtte studentenes videreutvikling av et bredt yrkesrepertoar for å arbeide profesjonelt med inkludering og forsterket opplæring i grunnskolen, ta ansvar for den profesjonelle samtale og kunne bidra til å utvikle egen yrkespraksis i det kollegiale fellesskapet.
Målgruppe
Studenter som er tatt opp til femårig grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7/trinn 5-10.
Opptakskrav
Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen.
Læringsutbytte
Læringsutbytte er nærmere beskrevet i emneplanen.
Fagets innhold og oppbygging
Digitalt støttet pedagogikk (30 studiepoeng) består av ett emne, med temaene «et klasserom for alle» og «digitalt støttet pedagogikk», og gjennomføres i sjette semester.
Fagets arbeids- og undervisningsformer
Faget er utformet for å støtte studentenes videreutvikling av et bredt yrkesrepertoar for å arbeide profesjonelt med inkludering og forsterket opplæring i grunnskolen. Det vil derfor bli vektlagt variasjon i organiserings- og arbeidsformer, som individuelt studiearbeid, gruppe- og kollokviearbeid, fagadministrativ bruk av LMS, seminardeltakelse, presentasjoner og vurderingsarbeid. Deler av undervisningen blir organisert som seminar med aktiv studentdeltakelse, der studentene presenterer og drøfter sentrale faglige begreper og perspektiver for hverandre. Videre drøfter de mulig håndtering av caser fra klasserommet i lys av slike begreper og perspektiver og analyserer dialogiske kvaliteter i egen faglig kommunikasjon. Studiefagsevaluering gjennomføres av studenter og lærere i fellesskap. Det forventes aktiv deltagelse gjennom hele emnet. Praksisopplæring Studentene, faglærere og praksislærere samarbeider om å planlegge og oppsummere praksisperioder. Oppgaver studenter utfører i praksis vil kunne knyttes til undervisningen. Praksisopplæringen er nærmere beskrevet i programplanen og i en egen fagplan for praksis. Praksisrelaterte oppgaver Praksisrelaterte oppgaver inngår som arbeidskrav i studiet. Oppgavene innpasses i den enkelte students interessefelt og utdanningsløp. Praksisrelaterte oppgaver kan for eksempel omfatte observasjon, intervju eller refleksjonsbaserte samhandlingsaktiviteter med fagpersoner i praksisfeltet, ved den pedagogisk-psykologisk tjenesten eller ved pedagogiske fagsentra mv. Deler av de praksisrelaterte oppgavene kan utføres som del av et utenlandsopphold. Skikkethetsvurdering Lærerutdanningsinstitusjoner har ansvar for å vurdere om studenter er skikket for læreryrket. Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet og inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. En student som utgjør en mulig fare for elevers liv, fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket. Studenter som viser liten evne til å mestre læreryrket, skal så tidlig som mulig i utdanningen få melding om dette. De skal få råd og veiledning for å gjøre dem i stand til å oppfylle kravene om lærerskikkethet eller få råd om å avslutte utdanningen. Beslutninger om skikkethet kan fattes gjennom hele studiet. Se universitetets nettsted for mer informasjon om skikkethetsvurdering.
Arbeidskrav
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren. Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til en eller to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Læring i faget forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale kunnskapsområder. Emnet skal bidra til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Vurderings-/eksamensformer
Se emneplanen under punktet Vurderings-/eksamensformer.
Vurderingskriterier
A: Fremragende. Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser fremragende oversikt over emnet og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevante kunnskaper. Viser høyt faglig og profesjonsetisk refleksjonsnivå og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
B: Meget god. Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser meget god oversikt over emnet og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap. Viser høyt faglig og profesjonsetisk refleksjonsnivå og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
C: God. Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser god oversikt over emnet og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap. Viser et tilfredsstillende faglig og profesjonsetisk refleksjonsnivå, samt og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
D: Nokså god. Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser begrenset over emnet og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap. Viser et tilfredsstillende faglig og profesjonsetisk refleksjonsnivå, samt selvstendig refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
E: Tilstrekkelig. Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
F: Ikke bestått. Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
Rettigheter og plikter ved eksamen
Studentens rettigheter og plikter framgår av forskrift om studier og eksamen ved Oslomet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Examiners
Emnet Digitalt støttet pedagogikk (30 studiepoeng) er bygget opp av to deltema:
- Fellestema - et klasserom for alle
- Fordypningstema - digitalt støttet pedagogikk
Del 1. Fellestema - et klasserom for alle
Fellestemaet består av følgende tre deltemaer, som har følgende innhold:
Inkludering og klassen som fellesskap:
- elevkultur for læring og danning
- mangfold, likeverd og likestilling
- den digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv
Det profesjonelle møtet:
- kommunikasjon og samhandling
- pedagogisk veiledning
- interprofesjonelt samarbeid
Utviklings- og endringsarbeid:
- lokalt utviklingsarbeid
- kritikk, analyse og handlingsrom
- kreativitet og utforskende virksomhet
Del 2. Fordypningstema - digitalt støttet pedagogikk 1
Fordypningstemaet består av følgende deltemaer, som hver har følgende innhold:
Deltema a) Digital kompetanse - som fag og forskningsfelt
- Digital kompetanse for 21st century skills
- Utvikling og ledelse av digital praksis
- Samhandling i digitale medier
Deltema b) Design og vurdering av digitale læringsmiljøer
- Aktive læringsformer (med digitale verktøy)
- Samarbeidslæring ved bruk av digitale medier
- Teknologisk endringskompetanse