Programplaner og emneplaner - Student
YFRM1200 Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocational core elements and leadership of learning processes
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2021
- Timeplan
-
Innledning
Emnet handler om kompetanseanalyse og yrkesteori tilpasset utdanningsprogrammet, samt læreplananalyse og undervisningsplanlegging. Det vil handle om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner. Ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv. Innholdet knyttes til opplæringens overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer. Prosjektarbeid, relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering. Bruk av yrkesrelevant yrkeskunnskap og profesjonsfaglig digital kompetanse.
-
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
- kjenner til kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
- har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor restaurant- og matfag
Ferdigheter
Studenten
- kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
- kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
- kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i yrkesopplæringen
- kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
- kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
- kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
-
Innhold
Faget gir innføring i moderne og energioptimal behovsstyrt ventilasjon. Krav, utforming, overlevering, funksjonskontroll og drift er temaer som dekkes.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- ulike fornybare energikilder med fokus på forskjellen mellom disse og energikilder fra fossilt brensel
- teknologier som tas i bruk for å utnytte fornybare energikilder som termisk energi i bygninger og for produksjon av elektrisitet.
- de viktigste prosesser og komponenter som anvendes i ulike system for fornybar energi basert på energikonvertering
- fornybare energisystemers miljømessige ytelse
Ferdigheter
Studenten kan
- relatere fornybar energi og fossile brensel til bærekraft
- analysere og sammenligne fornybare energisystemer og konvensjonelle systemer basert på fossilt drivstoff med hensyn på miljøpåvirkning
- utføre analyser av sammenhengen mellom teknologi og økonomi for fornybare energisystemer
- utføre beregninger av energiproduksjon fra fornybare energikilder
- dimensjonere solenergisystemer for oppvarming og produksjon av elektrisitet
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til utvikling av fornybare energikilder i komplekse energisystemer
- fungere som prosjektmedarbeider i planlegging, bygging, og drift av bygningsintegrerte, fornybare energisystemer
- bidra til nytenking i innovasjonsprosesser
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Forelesninger og øvinger.
-
Vurdering og eksamen
Ingen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Individuell skriftlig eksamen på tre timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.
-
Vurderingsuttrykk
Hjelpemidler vedlagt eksamensoppgaven samt håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
-
Sensorordning
Gradert skala A-F.