EPN-V2

YFRM1200 Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocational core elements and leadership of learning processes
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet handler om kompetanseanalyse og yrkesteori tilpasset utdanningsprogrammet, samt læreplananalyse og undervisningsplanlegging. Det vil handle om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner. Ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv. Innholdet knyttes til opplæringens overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer. Prosjektarbeid, relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering. Bruk av yrkesrelevant yrkeskunnskap og profesjonsfaglig digital kompetanse.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kjenner læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
    • kjenner til kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
    • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor restaurant- og matfag

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
    • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
    • kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
    • kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i yrkesopplæringen
    • kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
    • kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
    • kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
  • Innhold

    Faget gir innføring i moderne og energioptimal behovsstyrt ventilasjon. Krav, utforming, overlevering, funksjonskontroll og drift er temaer som dekkes.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har inngående kunnskap om

    • ulike fornybare energikilder med fokus på forskjellen mellom disse og energikilder fra fossilt brensel
    • teknologier som tas i bruk for å utnytte fornybare energikilder som termisk energi i bygninger og for produksjon av elektrisitet.
    • de viktigste prosesser og komponenter som anvendes i ulike system for fornybar energi basert på energikonvertering
    • fornybare energisystemers miljømessige ytelse

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • relatere fornybar energi og fossile brensel til bærekraft
    • analysere og sammenligne fornybare energisystemer og konvensjonelle systemer basert på fossilt drivstoff med hensyn på miljøpåvirkning
    • utføre analyser av sammenhengen mellom teknologi og økonomi for fornybare energisystemer
    • utføre beregninger av energiproduksjon fra fornybare energikilder
    • dimensjonere solenergisystemer for oppvarming og produksjon av elektrisitet

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • bidra til utvikling av fornybare energikilder i komplekse energisystemer
    • fungere som prosjektmedarbeider i planlegging, bygging, og drift av bygningsintegrerte, fornybare energisystemer
    • bidra til nytenking i innovasjonsprosesser
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Forelesninger og øvinger.

  • Vurdering og eksamen

    Ingen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Individuell skriftlig eksamen på tre timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

    Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.

  • Vurderingsuttrykk

    Hjelpemidler vedlagt eksamensoppgaven samt håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

  • Sensorordning

    Gradert skala A-F.