Programplaner og emneplaner - Student
YFRM1100 Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional and vocational subjects in a training perspective
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om hovedtrekk ved bibliotek- og informasjonsvitenskap
- kjenner til sentrale fagbegreper
- har kunnskap om bibliotekarens rolle og arbeidsområder
- har grunnleggende kunnskap om bibliotekenes historiske utvikling
- kjenner sentrale utviklingstrekk og utfordringer på det bibliotek- og informasjonsfaglige feltet
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglige begreper i vurdering av bibliotekfaglige problemstillinger
- kan delta i en faglig diskusjon om bibliotek- og informasjonsfaglige tema
Generell kompetanse
Studenten
- er fortrolig med en akademisk arbeidsmåte
- har erfaring med å delta i gruppearbeid
- kan reflektere kritisk over faglig litteratur og diskusjoner som angår profesjon og praksis
Forkunnskapskrav
Emnet organiseres som en innledende bolk 1. semester, med forelesninger (på skandinaviske språk), selvstudium, gruppearbeid og besøk ved bibliotek eller andre aktuelle institusjoner.
Læringsutbytte
Kurset bruker varierte undervisningsformer med forelesninger, presentasjoner fra deltakerne, gruppeøvelser og diskusjon av case og sentrale tema. Studentene forventes å delta aktivt i timene. Det forventes også at studentene arbeider selvstendig med stoffet utenom forelesningene.
Innhold
- Fellestrekk og særtrekk mellom yrker
Næringsmidler som kulturbærer
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
Matkultur, eksperimentell matlagning, smak, sensorisk metode, matteknologi og måltidskunnskap.
- Etikk
Behandling av råvarer og produksjon av næringsmidler
- Yrkesidentitet og yrkesstolthet
Behandling av råvarer og produksjon av næringsmidler, fra yrkesutøver til yrkesfaglærer
- Læringsstrategier
Planlegging av yrkesopplæring
- Lærerrollen
- Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen
Gjeldene styringsdokumenter, læreplaner i restaurant- og matfag og overordnet plan for opplæringen
- Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
Praksis
- 10 dager i yrkesfaglig praksis
Arbeids- og undervisningsformer
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Studentene skal foreta en presentasjon i gruppe på to til tre studenter. Presentasjonene tar utgangspunkt i utvalgte forskningsartikler. Presentasjonen skal være på opptil 25 minutter. Dersom presentasjonen ikke blir godkjent, gis det mulighet for ett nytt forsøk. Faglærer gir beskjed om tidspunkter.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen i emnet er en prosjektoppgave i grupper på inntil 2 personer (inntil 15 sider, skriftstørrelse: 12, linjeavstand: 1,5).
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Bestått/Ikke bestått
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Sensorordning
Robert Buch