EPN-V2

YFRM1100 Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional and vocational subjects in a training perspective
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om hovedtrekk ved bibliotek- og informasjonsvitenskap
  • kjenner til sentrale fagbegreper
  • har kunnskap om bibliotekarens rolle og arbeidsområder
  • har grunnleggende kunnskap om bibliotekenes historiske utvikling
  • kjenner sentrale utviklingstrekk og utfordringer på det bibliotek- og informasjonsfaglige feltet

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglige begreper i vurdering av bibliotekfaglige problemstillinger
  • kan delta i en faglig diskusjon om bibliotek- og informasjonsfaglige tema

Generell kompetanse

Studenten

  • er fortrolig med en akademisk arbeidsmåte
  • har erfaring med å delta i gruppearbeid
  • kan reflektere kritisk over faglig litteratur og diskusjoner som angår profesjon og praksis

Forkunnskapskrav

Emnet organiseres som en innledende bolk 1. semester, med forelesninger (på skandinaviske språk), selvstudium, gruppearbeid og besøk ved bibliotek eller andre aktuelle institusjoner.

Læringsutbytte

Kurset bruker varierte undervisningsformer med forelesninger, presentasjoner fra deltakerne, gruppeøvelser og diskusjon av case og sentrale tema. Studentene forventes å delta aktivt i timene. Det forventes også at studentene arbeider selvstendig med stoffet utenom forelesningene.

Innhold

  • Fellestrekk og særtrekk mellom yrker

Næringsmidler som kulturbærer

  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap

Matkultur, eksperimentell matlagning, smak, sensorisk metode, matteknologi og måltidskunnskap.

  • Etikk

Behandling av råvarer og produksjon av næringsmidler

  • Yrkesidentitet og yrkesstolthet

Behandling av råvarer og produksjon av næringsmidler, fra yrkesutøver til yrkesfaglærer

  • Læringsstrategier

Planlegging av yrkesopplæring

  • Lærerrollen
  • Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen

Gjeldene styringsdokumenter, læreplaner i restaurant- og matfag og overordnet plan for opplæringen

  • Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn

Praksis

  • 10 dager i yrkesfaglig praksis

Arbeids- og undervisningsformer

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Studentene skal foreta en presentasjon i gruppe på to til tre studenter. Presentasjonene tar utgangspunkt i utvalgte forskningsartikler. Presentasjonen skal være på opptil 25 minutter. Dersom presentasjonen ikke blir godkjent, gis det mulighet for ett nytt forsøk. Faglærer gir beskjed om tidspunkter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen i emnet er en prosjektoppgave i grupper på inntil 2 personer (inntil 15 sider, skriftstørrelse: 12, linjeavstand: 1,5).

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Hjelpemidler ved eksamen

Bestått/Ikke bestått

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Sensorordning

Robert Buch