EPN-V2

YFPRA4 4. praksisperiode Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching Practice, 4th period
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Se omtale av praksis i programplanen

  • Forkunnskapskrav

    Se omtale av praksis i programplanen

  • Læringsutbytte

    Se omtale av praksis i programplanen

  • Innhold

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager. 3000-4500 ord + litteraturliste.

    Eksamensresultatet kan påklages.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se omtale av praksis i programplanen

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Studentene velger å fordype seg i perspektiver fra dramapedagogikk, dramaturgi, kreativ produksjon og/eller teater i det anvendte feltet. Studieretningen har et forsknings - og livsløpsperspektiv og åpnes opp mot ulike arbeidsfelt i samfunnet. Du vil lære å anvende praktiske og teoretiske refleksjoner som utgangspunkt for å analysere relevante drama- og teaterfaglige problemstillinger i en aktuell samfunnsmessig kontekst. Det er fokus på å koble teori til praktiske utøvende prosjekter hvor kompetanse innen dramaturgi, produksjon, bærekraft og prosesstenkning er viktige verktøy. Dette innebærer utvikling av praktiske prosjekter i kontakt med ulike aktører og institusjoner i - og utenfor kunstfeltet.

    Diskusjoner rundt drama og teaterfeltets rolle og funksjon i samfunnet står sentralt. Du vil tilegne deg teoretisk og fagkritisk refleksjon, kompetanse i planlegging, gjennomføring og vurdering av forsknings - og utviklingsoppgaver (FOU-oppgaver), samt planlegging av kunstneriske og anvendte prosjekter.

  • Vurdering og eksamen

    Se omtale av praksis i programplanen

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Kunnskap:

    Studenten:

    • har kunnskap om sentrale teorier og kontemporære praksiser innen dramapedagogikk /dramaturgi /anvendt teater.
    • har inngående kunnskap i hvordan praktisk å jobbe med dramapedagogikk/dramaturgi/anvendt teater i møte med lokalsamfunn, i samarbeid med enkeltindivider og til å belyse samfunnsrelaterte problemstillinger knyttet blant annet til identitet, mangfold, bærekraftig utvikling, teknologi og demokrati.
    • avansert kunnskap om dramaturgiske tilnærminger, fasilitatorrollen og etiske problemstillinger knyttet til fagets praksis og teori.

    Ferdigheter:

    Studenten:

    • kan anvende praktiske erfaringer som utgangspunkt for å utforske relevante dramapedagogiske/dramaturgiske/teaterfaglige problemstillinger knyttet til fagets plass i et mangfoldig samfunn.
    • kan analysere og forholde seg kritisk og redelig til ulike teoretiske kilder og anvende disse til å strukturere og drøfte sentrale faglige problemstillinger knyttet til aktuelle praksiser innen drama og teater.
    • Kan utvikle dramaturgiske prosesser og relevante strukturer for drama/teaterfaglige prosjekter.

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har evne til selvstendig refleksjon i spennet mellom praksis og teori for å undersøke hvordan drama/dramaturgi/anvendt teater kan bidra til å belyse aktuelle samfunnsutfordringer i et bærekraftperspektiv.
    • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på innovative måter for å planlegge dramapedagogiske forløp, anvendte teaterprosjekter, dramaturgioppgaver eller formidling - og produsentoppdrag i ulike deler av samfunnet.
    • Kan planlegge og utvikle kreative prosjekter
  • Vurderingsuttrykk

    Undervisningen veksler mellom forelesninger og seminarer i drama/teater/scenekunst. Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid. Masterstudiet er basert på individuelle studier med deltagelse i grupper, workshops, forelesninger og seminarer. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform.

  • Sensorordning

    Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
    • En individuell, skriftlig oppgave innen det estetiske fagfeltet, 2000-2500 ord + litteraturliste
    • Presentasjon for medstudenter og lærere i FoU-seminar