Programplaner og emneplaner - Student
YFIM1200 Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocational core elements and leadership of learning processes
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanningBachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet handler om kompetanseanalyse og yrkesteori tilpasset utdanningsprogrammet, samt læreplananalyse og undervisningsplanlegging. Det vil handle om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner. Ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv. Innholdet knyttes til opplæringens overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer. Prosjektarbeid, relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering. Bruk av yrkesrelevant yrkeskunnskap og profesjonsfaglig digital kompetanse.
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Læringsutbytte
Emne SYBA3900 Bacheloroppgave er 100% overlappende med SYBAS3900
Innhold
- Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevante undervisning
- Lovverk og forskrift
- Undervisningspraksis og undervisningsmetoder
- Relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering
- Analyse av relevant yrkeskompetanse
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap.
- Kompetansekartlegging
- Profesjonsfaglig digitale kompetanse i yrkesutøvelsen og undervisningen
- Prosjektarbeid
Praksis
- 20 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
- 10-15 dager yrkesfaglig praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling og utviklingsarbeid i grupper. Arbeid i basisgrupper videreføres.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
Arbeidskrav 1Undervisningsøvelse i grupper på 3 studenter knyttet til teoretisk yrkeskunnskap for medstudenter i grupper. Hensikten er å formidle yrkesteoretiske kunnskap. Omfang: 15-20 minutter pr. gruppe.
Arbeidskrav 2
Individuell dokumentasjon og refleksjon fra pedagogisk praksis med konkrete eksempler. Omfang: 2000 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise oppgavetekster, undervisningsplaner, vurdering med mer fra pedagogisk praksis, og gjøre rede for hva studenten har lært i praksisperioden.
Arbeidskrav 3
Dokumentasjon og refleksjon fra yrkesfaglig praksis med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelsen. I tillegg forventes det refleksjoner om anvendelsen av tilegnet kompetanse som yrkesfaglærer. Det skrives en dokumentasjon med refleksjon. Omfang: 800 ord +/- 10% pr. yrke. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise hva studenten har lært i praksisperioden i forhold til oppsatt plan fra arbeidskravene 1 og 2 i første emne i studieretningen.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen
Vurdering og eksamen
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om sykepleiers rolle og ansvar innenfor et utvalgt fordypningsområde
- har bred kunnskap om sykepleieforskning og annen relevant forskning og fagutvikling innenfor valgte fordypningsområde
Ferdigheter
Studenten
- kan definere kliniske problemstillinger som er relevante for fagutvikling i sykepleie
- kan gjennomføre systematisk litteratursøk
- kan avklare begreper, kan analysere og vurdere ulike kunnskapskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer
- kan gjennomføre en selvstendig, avgrenset litteraturstudie under veiledning i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan presentere fagstoff på en selvstendig, logisk og systematisk måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle og argumentere for styrker og svakheter ved løsning eller belysning av valgte fordypningstema
- kjenner til yrkesetiske problemstillinger og kan bidra til planlegging av fagutvikling i klinisk praksis
Hjelpemidler ved eksamen
Forelesninger, veiledning i gruppe, seminarer (det gis tilbud om 2 seminarer i løpet av skriveperioden) og selvstudier.
Vurderingsuttrykk
En intern og en ekstern.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.