EPN-V2

YFHO3900 Helhetlig yrkesfaglærerkompetanse – bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor’s assignment - Comprehensive vocational teacher competence
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet helhetlig yrkesfaglærerkompetanse - bacheloroppgave er det avsluttende emnet i yrkesfaglærerutdanningen, studieretning for helse- og oppvekstfag. I dette emnet vil det bli lagt vekt på at studentene skal kunne integrere yrkesfag, yrkesfagopplæring og FoU-aktiviteter, samt vise en helhetlig yrkesfaglærerkompetanse.

    Arbeidet med bacheloroppgaven skal bidra til en yrkesfaglig og yrkespedagogisk fordypning innenfor et nærmere avgrenset problemområde. Med utgangspunkt i «det doble praksisfelt» vil bacheloroppgaven være rettet mot å utvikle kunnskap som kan bidra til å knytte sammen og utvikle yrkeskompetanse og lærerkompetanse.

  • Forkunnskapskrav

    For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner og alle tidligere praksisperioder i yrkesfaglærerutdanningen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om aktuell forskning nasjonalt og internasjonalt innen bacheloroppgavens yrkesfaglige og pedagogiske tema
    • har kunnskap om ulike forskningsmetoder
    • kjenne gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for profesjons- og yrkesutøvelse og kan videreutvikle sin kunnskap innenfor disse områdene

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske og yrkesdidaktiske kunnskaper innenfor fag- og yrkesopplæring i helse- og oppvekstfag og relevante fag i grunnskolen
    • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
    • kan orientere seg i aktuell faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier
    • kan anvende relevante forskningsmetoder, fremstille data på en troverdig måte og ivareta forskningsetiske hensyn
    • kan formidle resultatene på en klar og oversiktlig måte i en oppgave i henhold til gjeldene retningslinjer både skriftlig og muntlig

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere og vurdere relevante yrkesfaglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig
    • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, utvikle yrkesstolthet og yrkesidentitet innenfor fag- og yrkesopplæring i helse- og oppvekstfagene
    • viser endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole og arbeidsliv
    • kan se tverrfaglige sammenhenger mellom profesjonsfag og yrkesfag
  • Innhold

    I arbeidet med emnet skal studentene benytte yrkesfaglig, pedagogisk og yrkesdidaktisk kompetanse til å gjennomføre pedagogisk praksis og bacheloroppgaven knyttet til yrkesopplæring og/eller arbeidsliv innenfor hese- og oppvekstfag. Sentrale temaer er:

    • forskningsprosess knyttet til utvikling av innsamlingsverktøy, innsamling, analyse, presentasjon av resultater og drøfting i en bacheloroppgave
    • forskningsmetodikk og forskningsprosessen
    • forskningsetikk
    • vitenskapsteori
    • planlegging og gjennomføring av fagdag

    Praksis

    • yrkespraksis fleksibel 5-10 dager, avhengig av antall dager som er gjennomført i emnet YFHO3100
    • 15 dager pedagogisk praksis, 4. periode
  • Arbeids- og undervisningsformer

    I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som forelesning med dialog, gruppeundervisning/veiledning med veileder i delt klasse, gruppearbeid, fremlegg og veiledning. Skisse/utkast av/til bacheloroppgave skal presenteres muntlig for medstudenter og faglærere både underveis og før fagdagen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    I emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om og ferdigheter i hvordan man ved hjelp av digitale medier anvender bilder, tekst og illustrasjoner for å formidle et budskap. Studentene vil få erfaring med hvordan de henter inn, velger ut, bearbeider og manipulerer bilder samt illustrasjoner til bruk i digitale presentasjoner. Studiet vil innsikt i opphavsrett og personvern.

    Innhold:

    • Digitale bilder og visuelle virkemidler.
    • Metode for ideutvikling.
    • Utstyr og programvare.
    • Bildebehandling, illustrasjon, grafisk layout og foto.
    • Lov om opphavsrett og personvern.
  • Vurdering og eksamen

    Ingen ut over opptak til studiet.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • har grunnleggende kunnskap om visuelle virkemidler i digital bildeproduksjon
    • har innsikt i hvordan bilde og illustrasjoner brukes i digitale medier

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan redigere og manipulere bilder og illustrasjoner i ulike digitale medier
    • kan fremstille tekst, bilde og illustrasjoner i ulike digitale presentasjoner
    • kan benytte visuelle virkemidler i digitale bilder

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan gjøre rede for etiske og juridiske rammer for bruk av bilder
    • har evne til kritisk refleksjon og vurdering av hvordan bilder, tekst og illustrasjoner brukes innen digital formidling
    • kan gjennomføre en prosess fra idé til ferdig produkt slik at designet understøtter innholdet
  • Vurderingsuttrykk

    Emnet er nett- og samlingsbasert (hybrid) og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt.

    Emnet går over et semester med ca. en kveld i uken, pluss noen lørdager. Den omfatter 350 timer. Av disse er om lag 70 timer undervisning og veiledning med kurslærer.

    Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger samt lede samtaler og holde egne innlegg.

  • Sensorordning

    Ingen arbeidskrav.