Programplaner og emneplaner - Student
YFHO3100 Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
MASKAPRA10 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emne ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- hvordan økonomiske problemer og gjeldsproblemer oppstår,
- politikk og institusjoner som påvirker gjeldsutvikling og privatøkonomi,
- juridisk metode, og
- relevante lover omkring privatøkonomi og økonomisk rådgivning.
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere økonomiske problemer på individuelt nivå,
- produsere framstillinger av saksforhold og drive korrespondanse med kreditorer, samarbeidspartnere og brukere i tråd med lovverket på området,
- drøfte og avgjøre juridiske problemstillinger i en sak, og
- drive informasjonsarbeid og opplæring i privatøkonomiske spørsmål med sikte på å forhindre utvikling av gjeldsproblemer.
Generell kompetanse
- Studenten kan forstå og reflektere kritisk og etisk over økonomisk rådgivning som tjeneste i forhold til de behov brukere har og de rettigheter som er nedfelt i lovverk.
Læringsutbytte
Undervisningen veksler mellom forelesninger på OsloMet, digitale forelesninger, seminarer, gruppearbeid, praktiske øvelser og veiledning.
Innhold
5 studiepoeng overlappende med AKUTTPRA1 og 20 studiepoeng overlappende med AKUTTPRA2.
10 studiepoeng overlappende med AKUTTPRA10 og 15 studiepoeng overlappende med AKUTTPRA20.
Arbeids- og undervisningsformer
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Skriftlig gruppeoppgave med et omfang på 3000 ord. Det forutsettes at alle i gruppen deltar aktivt. I tillegg skal hver gruppe lese en annen gruppes oppgave og gi skriftlig og muntlig tilbakemelding.
Gruppeoppgaven blir vurdert som helhet og skal være utført av gruppen i fellesskap. Det gjøres ikke individuelle vurderinger av enkeltstudenters bidrag i oppgaven. Gruppeoppgaven skal være godkjent av emneansvarlig og skriftlig og muntlig tilbakemelding skal være gjennomført for å kunne framstille seg til eksamen. Ved ikke godkjent gruppeoppgave leverer gruppen en omarbeidet versjon innen angitt frist. Dersom oppgaven igjen ikke blir godkjent, mister alle i gruppen retten til å framstille seg til eksamen.
Samlingene i emnet er obligatoriske. Det kreves 80% tilstedeværelse. Ved fravær ut over 20% må studentene levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær ut over 25% mister studenten retten til å framstille seg for eksamen.
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Tilstedeværelse gjennom hele dagen på 3 workshops
- Gjennomføring av 4 individuelle skriftlige/ utregningsoppgaver
Vurdering og eksamen
Grade scale A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
All answers are assessed by one examiner.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Vurderingsuttrykk
Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.
Sensorordning
Emnet er et oppdrag finansiert av Arbeids- og velferdsdirektoratet rettet mot ansatte i NAV.