Programplaner og emneplaner - Student
YFHO3100 Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective Course description
- Course name in Norwegian
- Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Gradert skala A - F
Required preliminary courses
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene, både på skriftlig og muntlig eksamen.
Learning outcomes
Anders Gjesvik
Content
- Yrke, organisasjon og ledelse
- Yrkesmessige utfordringer og muligheter i skole, kultur-, samfunns- og arbeidsliv
- Likestilling i skole- og arbeidsliv
- Samfunnsdanning, demokrati og medborgerskap
- Analyse av utviklingstrekk og fremtidsutsikter knyttet til yrke og samfunn
- Forskningsmetoder
- Innovasjons-, utviklings- og endringsarbeid.
- Digitalisering og velferdsteknologi
- Bærekraft og yrkesetikk
- Danning til skole og arbeidsliv
- Ulike pedagogiske retninger og pedagogisk grunnsyn
;
Praksis
- 10 dager yrkesfaglig praksis
- 0 dager veiledet praksis
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Individuell muntlig presentasjon av erfaringer fra yrkesfaglig praksis. Varighet: 15 minutter per student. Presentasjonen gjennomføres for medstudenter i grupper på 3-6 studenter.
Hensikten med arbeidskravet er å dele erfaringer fra yrkesfaglig praksis
;
Arbeidskrav 2
Individuell skriftlig og faglig forankret oppgave om planlegging, gjennomføring og vurdering av en innovasjon eller et utviklingsarbeid innen eget primæryrke. Oppgaven skal knyttes til yrkesfaglig praksis og hensikten er at studentene skal få erfaring med å dokumentere og lede endrings- og/eller utviklingsarbeid. Omfang 2500 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelt vedlegg
;
Arbeidskrav 3
Individuell refleksjon over eget kompetansebehov og egen kompetanseutvikling i yrkesfaglig bredde og dybde, basert på kartlegging og dokumentasjon av yrkesfaglig praksis i løpet av studiet. Omfang: 2500 ord +/- 10 % + litteraturliste og eventuelle vedlegg.
Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal bli bevisst egen kompetanse innen beredde og dybde, samt identifisere videre behov for kompetanseheving.
Arbeidskrav 4
Faglig refleksjon i grupper på 4-6 personer som omhandler utviklingen av eget pedagogiske grunnsyn. Gruppearbeidet avsluttes med muntlig presentasjon i plenum på inntil 20 minutter per gruppe.
Hensikten med arbeidskravet er å bli bevisst og kunne begrunne eget pedagogisk ståsted ved hjelp av pedagogisk teori.
;
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
;
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Assessment
14 dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen. Omfang: 3000 ord +/- 10 % + litteraturliste og eventuelle vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved karakteren F for ikke bestått vil det bli gitt ny oppgavetekst
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn, der A til E er bestått og F angir ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport.