EPN-V2

YFHO2100 Yrkesrelevant og tilpasset opplæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocationally relevant and adapted learning
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler yrkesrelevant og tilpasset opplæring i tillegg til faglig fordypning og praksis som er relevant for fag i ungdomstrinnet og i videregående skole. Dette omfatter kartlegging av elevers læreforutsetninger, klasseledelse og utvikling av læringsmiljø. Det legges vekt på entreprenørielle arbeidsmetoder og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning. Ved hjelp av læringsteorier begrunnes eget pedagogiske ståsted. Emnet tar også for seg ulike funksjonsutfordringer i alle livsfaser, og belyser sammenhengen mellom kroppens oppbygning og funksjon, samt sentrale sykdomsgrupper. Emnet omhandler dessuten helse miljø og sikkerhet i tilknytning til helse- og oppvekstfaglige yrker og aktuelt lovverk.

Læringsutbytte

Emnet omhandler yrkesrelevant og tilpasset opplæring i tillegg til faglig fordypning og praksis som er relevant for fag i videregående skole. Dette omfatter kartlegging av elevers læreforutsetninger, klasseledelse og utvikling av læringsmiljø. Det legges vekt på entreprenørielle arbeidsmetoder, arbeidsprosess og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning ved bruk av læringsteorier og bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted. Emne tar også for seg helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven.

Innhold

  • Lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
  • Samarbeid med aktuelle aktører og instanser.
  • Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse.
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning
  • Klasseledelse og utvikling av læringsmiljø
  • Læringsteorier, bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted
  • Entreprenøriell læring
  • Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven

Teknologisk utvikling innen eget yrke

Praksis

  • Minimum 25 dager av den totale yrkesfaglige praksisen skal være gjennomført og dokumentert før eksamen avlegges
  • 20 dager pedagogisk praksis, 2. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)

Arbeids- og undervisningsformer

Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, yrkespedagogisk utviklingsarbeid, veiledning og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være innfridd:

  • Deltakelse ved midtveisseminar der studenten gir en presentasjon av sitt prosjekt. Det legges vekt på god språkføring og oversiktlig fremstilling.
  • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen. Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær fra undervisning i emnet.

Vurdering og eksamen

Individuell eksamen med utarbeidelse av kunstnerisk verk og skriftlig refleksjon.

Gjennom en kunstfaglig prosess skal studenten utvikle en idé fram mot et kunstnerisk arbeid som skal leveres sammen med en skriftlig refleksjon på om lag 1200 ord.

Eksamensresultatet kan påklages.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Gyldig fravær - ikke bestått

Studenter som får vurderingen Ikke bestått, eller som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved ny/utsatt eksamen vil enten en ny eksamensoppgave gis ut, eller den samme eksamensoppgaven gis ut på nytt for forbedring.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.