Programplaner og emneplaner - Student
YFHO1200 Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocational core elements and leadership of learning processes
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Students are required to complete one mandatory project assignment in allocated time and get it approved. Students who fail to meet the coursework requirements can be given up to one re-submission opportunity. (more details in Canvas).
Læringsutbytte
1) A final course report in predefined areas prepared in groups of 2 (or more) students, approx. 15 - 20 pages (excluding appendices, but including code and calculations), weighted 60%.
2) Oral presentation and examination of the report, (in the same group as part 1) 15 minutes + 5 minutes Q&A, weighted 40%.
Both assessment parts must be awarded a pass grade (E or better) to pass the course.
Assessment parts: 1) can be appealed, 2) cannot be appealed
Innhold
- Helseforståelse, folkehelse og forebyggende helsearbeid
- Sammenhenger mellom helse, livsstil, miljø, kultur og samfunn
- Helse- og oppvekstyrkenes kjerneelementer, plass og rolle i forebyggende helsearbeid
- Omsorgsbegrepet og omsorgsutøvelse inne helse- og oppvekstfaglige yrker
- Kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering i skole-, og helse- og oppvekstsektoren
- Vold-, krise- og traumehåndtering
- Yrkesdidaktikk og undervisningsmetoder
- Veiledning og veilederrollen
- Lærerrollen, læring og betingelser for læring
- Utfordringer i verdirelatert lærerarbeid
Praksis
- 10 dager yrkesfaglig praksis
- 25 dager pedagogisk praksis, 1. periode
Arbeids- og undervisningsformer
Dialogbasert undervisning, klassediskusjoner, gruppearbeid, selvstudier, forelesninger, praktiske øvelser, semesteroppgave som det arbeides med gjennom hele semesteret som leveres som eksamen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Individuell faglig forankret skriftlig oppgave der hensikten er å sammenligne hvordan de yrkesfaglige kjerneelementene kommer til uttrykk i minimum ett omsorgs- og ett servicerelatert yrke innen utdanningsprogrammet Helse- og oppvekstfag. Omfang: 2500 ord +/- 10 % + litteraturliste og eventuelle vedlegg.
Arbeidskrav 2
Arbeidskravet er todelt:
1. Individuell skriftlig dokumentasjon og muntlig framlegg med digital presentasjon der studentene reflekterer over erfaringer fra pedagogisk praksis, med særlig vekt på ledelse av læreprosesser. Omfang skriftlig del: 1500 ord +/- 10 % + litteraturliste og eventuelle vedlegg.
2. Muntlig del: Gjennomføre en 15 minutters muntlig presentasjon i grupper der det tas utgangspunkt i det skriftlige arbeidet. Studentene vurderer hverandre og gir tilbakemelding etter kriterier gitt av faglærer. Begge deler forankres i pedagogisk teori.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet.
Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ved fravær i yrkespraksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig. Ved fravær i pedagogisk praksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.
For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen i gruppe (2-4 studenter)
Eksamen består av en skriftlig rapport innen et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk tema. Omfang: 4000 ord +/- 10 % + illustrasjon, bilder, vedlegg mm.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved ikke bestått eksamen kan første gangs innleverte eksamen omarbeides én gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opptil eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet gir en innføring i barnevernstjenestens arbeid gjennom fasene i en barnevernssak: undersøkelser av barnets omsorgssituasjon, samt tilrettelegging, iverksetting, og oppfølging av tiltak både med og uten samtykke. Studentene vil få kunnskap om hvilke barnevernsfaglige vurderinger, problemstillinger og prosesser som inngår i de ulike fasene i en barnevernssak. Barn og foreldres medvirkning er gjennomgående tema, likeledes faglige og etiske spørsmål som følger av barnevernstjenestens maktutøvelse. Emnet vil gi en analytisk tilnærming til kompleksiteten i barnevernets beslutninger.
Emnet skal gi studentene kunnskap om og ferdigheter i å gjennomføre faglige vurderinger av barnets omsorgssituasjon, samt dokumentere disse. Undervisningen bygger på, og utvider studentenes kunnskap om omsorgssvikt. Emnet inneholder også ferdighetstrening i profesjonell samhandling og ferdighetstrening i dokumentasjon.
Undervisningsspråk er norsk.
Vurderingsuttrykk
Studenten må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i barnevern.
Sensorordning
None