EPN-V2

YFHO1200 Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocational core elements and leadership of learning processes
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Prosjekt i gruppe*

    • Eksamen består av en skriftlig rapport fra et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk prosjekt, forankret i relevant teori. Omfang: 4000 ord +/- 10 % + illustrasjoner, bilder, vedlegg mm.

    *Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt, dersom det foreligger dokumenterte grunner. Søknaden skal godkjennes av faglærer og studieleder. Omfang ved individuell gjennomføringer 4000 ord +/- 10 % + illustrasjoner, bilder, vedlegg mm.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen og det legges til rette for individuell gjennomføring
    • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur en gang
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb
  • Forkunnskapskrav

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Læringsutbytte

    Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.

  • Innhold

    • Helseforståelse, folkehelse og forebyggende helsearbeid
    • Sammenhenger mellom helse, livsstil, miljø, kultur og samfunn
    • Helse- og oppvekstyrkenes kjerneelementer, plass og rolle i forebyggende helsearbeid
    • Omsorgsbegrepet og omsorgsutøvelse inne helse- og oppvekstfaglige yrker
    • Kommunikasjon og konflikthåndtering
    • Kommunikasjons- og samhandlingsmønstre i skole-, og helse- og oppvekstsektoren
    • Yrkesrelatert digital kompetanse
    • Yrkesdidaktikk
    • Undervisningsmetoder
    • Veiledning
    • Læring og betingelser for læring
    • Utfordringer i verdirelatert lærerarbeid

    Praksis

    10 dager yrkesfaglig praksis

    20 dager pedagogisk praksis, 1. periode

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    • Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant undervisning
    • «Overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer»
    • Undervisningsmetoder
    • Veiledning og ledelse av læringsprosesser
    • Relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering
    • Analyse av relevant yrkeskompetanse
    • Kompetansekartlegging
    • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
    • Profesjonsfaglig digital kompetanse
    • Prosjektarbeid

    Praksis

    • 20 dager pedagogisk praksis (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
    • 10 dager yrkesfaglig praksis

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig semesteroppgave innen temaet forebyggende helsearbeid i eget primæryrke. Studenten formulerer en problemstilling og gjennomfører en enkel vitenskapelig undersøkelse i tilknytning til yrkesfaglig praksis. Oppgaven avsluttes med en faglig forankret refleksjon over utfordringer og muligheter knyttet til yrkesretting av opplæring i forebyggende helsearbeid. Omfang: 4000 ord +/- 10 % + litteraturliste og vedlegg.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
    • Ved ikke bestått eksamen kan første gangs innleverte eksamen omarbeides én gang.
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opptil eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. Utdanningen har tilsynssensor som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.