EPN-V2

YFHDPRA3 3. praksisperiode Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching Practice, 3rd period
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Master's thesis is specialized individual research work in their field. Phase 3 (MT-3) is dedicated to final analysis and writing the Master's thesis. Prototypes and/or other products that are developed as part of the project can also be part of the final thesis. The Master's thesis will be presented orally.

Forkunnskapskrav

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan kritisk vurdere operasjonssykepleierens funksjon og ansvar for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase
  • kan kritisk vurdere infeksjons- og skadeforebyggende arbeid
  • kan drøfte kirurgisk undersøkelse og behandling, kirurgiske instrumenter, deres bruksområder og sterilforsyningskjeden
  • kan kritisk vurdere klargjøring, bruk og risikomomenter ved relevant medisinsk utstyr og teknologi i behandling, undersøkelse og overvåkning av pasienten
  • kan vurdere lover, forskrifter og informasjonssikkerhet knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan selvstendig arbeide med praktiske og teoretiske problemstillinger, og utøve operasjonssykepleierens koordinerende og sterilt utøvende rolle ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling
  • kan igangsette behandling i prioritet rekkefølge, i samsvar med egen kompetanse og innenfor rammen av lover og bestemmelser
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert medisinsk behandling og operasjonssykepleie
  • kan redusere stress, smerte og ubehag, og ivareta pasientens psykososiale behov ved avansert medisinsk behandling og operasjonssykepleie
  • kan gjennomføre observasjoner og kliniske vurderinger i den tiden pasienten er under kirurgisk undersøkelse og/eller behandling;
  • kan handle kompetent i kritiske, akutte og komplekse situasjoner
  • kan ivareta pasientsikkerheten ved risikofylte overganger
  • kan gjennomføre systematiske kliniske vurderinger av den elektive og akutt og eller kritiske syke operasjonspasienten og anvende relevant kunnskap for klinisk beslutningstaking og handling relatert til symptomer og kliniske tegn på manglende dekning av grunnleggende behov
  • kan med personsentrert tilnærming, kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende, identifisere og analysere risikofaktorer relatert til pasient og inngrep, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner
  • kan observere, gjøre kliniske vurderinger og iverksette relevante smittevernstiltak, rettet mot pasienten, miljøet og aktuell kontekst, inkludert aseptisk arbeidsmetode og infeksjonskontroll kan identifisere akutte situasjoner
  • kan kontrollere, klargjøre og anvende relevant teknologi inkludert medisinsk utstyr, kirurgiske instrumenter og operasjonsmateriell
  • kan forebygge komplikasjoner og prioriterer pasientens sikkerhet i enhver situasjon
  • kan bruke relevant kunnskap i selvstendig gjennomføring av kirurgisk leiring av operasjonspasienten og forebygging av skade relatert til leiringen
  • kan forebygge og behandle utilsiktet hypotermi
  • kan ivareta pasientens personvern og sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • kan anvende digital kompetanse, bistå i utvikling, implementering og bruk av egnet teknologi på individ- og samfunnsnivå
  • kan analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for utøvelse og dokumentasjon av operasjonssykepleie
  • kan anvende pedagogisk prinsipper i undervisning og veiledning av studenter og kolleger
  • kan evaluere, kvalitetssikre og dokumentere eget arbeid
  • kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring
  • kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og bærekraft i prioritering, koordinering, ledelse, administrering, iverksetting og evaluering av operasjonssykepleie

;

Generell kompetanse

Studenten

  • har handlingskompetanse og bidrar til å ivareta pasientsikkerheten i operasjonssykepleie
  • kan analysere pasientens helsekompetanse og anvende kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av operasjonssykepleie
  • kan analysere relevante etiske problemstillinger innen operasjonssykepleie med utgangspunkt i relevant fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan analysere, vurdere og håndtere komplekse, akutte og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
  • kan kommunisere, og stimulere til å samhandle tverrprofesjonelt i komplekse pasientsituasjoner i et høyteknologisk miljø
  • kan bidra til et godt fysisk og psykososialt arbeidsmiljø, og delta aktivt for å bearbeide egne og kollegers opplevelser og reaksjoner i forbindelse med arbeidet
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å lede, både i den sterilt utøvende og koordinerende og kjenner andre profesjoners kompetanse og identifisere når det er behov for deres kompetanse

Læringsutbytte

A student who has completed this course should have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

On successful completion of this course the student:

  • has specialized knowledge on the specific areas of their Master thesis

Skills

On successful completion of this course the student:

  • can clearly define and limit problem areas
  • can connect his/her own project to relevant research literature
  • can plan and carry out limited research or development projects
  • can identify types and scopes of results which are required to ensure the claims and conclusions are scientifically valid
  • can reflect on the decisions made and their consequences for the project

General competence

On successful completion of this course the student:

  • can apply knowledge and skills in new areas and carry out advanced projects
  • can analyse and deal critically with developed products or collected data
  • can carry out comprehensive independent study
  • can contribute to the innovation of their field

Innhold

Se omtale av praksis i programplanen

Arbeids- og undervisningsformer

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, vurderingskriterier og studentens;konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av;praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves 90 % tilstedeværelse.;For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ikke relevant.

Vurdering og eksamen

Bestått-Ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer;fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.;

Vurderingsuttrykk

10 studiepoeng overlappende med OPERAPRA3.

Sensorordning

Two external examiners will be used for the assessment.