EPN-V2

YFHDPRA1 1. praksisperiode Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching Practice, 1st period
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    Se omtale av praksis i programplanen

  • Forkunnskapskrav

    Se omtale av praksis i programplanen

  • Læringsutbytte

    Se omtale av praksis i programplanen

  • Innhold

    Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om sentrale begreper og analyseredskaper innenfor tekstanalyse
    • har innsikt i journalistikkforskning der tekstanalyse, sjangerteori, diskursanalyse og språkanalyse har en sentral plass
    • har kunnskap om journalistspråket innen ulike medier som radio, avis, fjernsyn og internett og kjennskap til kommunikasjonsmodeller og språkmodeller som kan forklare utviklingen av journalistspråket

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere journalistiske tekster metodisk og kritisk
    • kan anvende tekst- og diskursanalytiske teorier og metoder i egen forskning
    • kan reflektere kritisk over journalistspråket i en historisk kontekst
    • kan analysere både verbalspråk og billedspråk i journalistikk
    • kan inspirere kolleger, studenter eller elever til kritisk språkforståelse av journalistikk
    • kan kommunisere faglige problemstillinger innenfor fagområdet og bidra til prosjekter der tekst- og diskursanalyse står sentralt

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har evne til å analysere journalistspråklige fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
    • har kompetanse i å presentere analyser av journalistisk materiale med bakgrunn i akademiske metoder knyttet til tekst- og diskursanalyse, og har utviklet evnen til å gi og motta konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger
    • har kompetanse til selvstendig forskningsarbeid innen feltet språk og diskurs gjennom konkret analysearbeid på solid teoretisk og metodologisk grunn
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se omtale av praksis i programplanen

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Se omtale av praksis i programplanen

  • Vurdering og eksamen

    Se omtale av praksis i programplanen

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Se omtale av praksis i programplanen

  • Vurderingsuttrykk

    Tekst- og diskursanalyse av journalistikk kan gi oss kritisk bevissthet om hvordan pressen og andre aktører i samfunnet tenker om verden. Slik analyse kan belyse hvordan bestemte skrivemåter er med på å reprodusere eller forandre vante tankemønstre. I dette emnet skal studentene utvikle sin kunnskap om journalistspråket og de journalistiske sjangrene. De skal opparbeide seg en økt bevissthet om ulike sider ved journalistspråket slik det har vokst fram over tid i medier som avis, radio, fjernsyn og internett. Studentene skal dessuten oppnå innsikt i og utvikle forståelse for hvordan journalistiske tekster kan avdekke eller tilsløre maktforhold i samfunnet.

  • Sensorordning

    Ingen forkunnskapskrav