EPN-V2

YFHD3100 Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective Course description

Course name in Norwegian
Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Femte semester er studiets internasjonale semester. Emnet omhandler forskningsbasert fordypning i aktuelle problemstillinger knyttet til kunnskap om, og utvikling av eget yrkesområde i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Analyse av fremtidens yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæringsbehov innenfor utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling

Required preliminary courses

For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om styringsdokumenter og nyere nasjonal og internasjonal forskning innen yrkesutøvelsen med fokus på fremtidens kompetansebehov i arbeidslivet i eget yrkesfag
  • har kunnskap om læring, arbeidsmetoder, verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen nasjonalt og internasjonalt
  • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet både nasjonalt og internasjonalt

Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge, analysere, utvikle og gjennomføre praktisk arbeid/tjeneste i eget yrkesfag på en bærekraftig og yrkesetisk måte
  • kan vurdere og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid innenfor eget yrkesfag
  • kan etablere og vedlikeholde faglige nettverk innenfor utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • kan administrere og lede daglig læringsarbeid på individ-, organisasjons- og samfunnsnivå
  • kan anvende styringsdokumenter og nyere forskning som grunnlag for kartlegging og analyse av fremtidens kompetansebehov i yrkesutøvelsen
  • kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv nasjonalt og internasjonalt, og kunne bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget yrkesfag

Content

  • Yrke, organisasjon og ledelse

    • Yrkesmessige utfordringer i skole, samfunn og arbeidsliv, likestilling
    • Samfunnsdanning, demokrati og medborgerskap
    • Analyse av utviklingstrekk og fremtidsscenarier knyttet til samfunnsoppgaver og aktuelle yrker
  • Forskningsmetode
  • Innovasjon og utvikling

    • Teknikk-, produkt- og tjenesteutvikling
    • Digitalisering og robotisering
    • Bærekraft og yrkesetikk
    • Arbeidsoppgaver og rolle til faglært

Praksis

  • 20 dager yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden)

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Arbeidskravet løses individuelt.. Studentene skal levere et individuelt dokument som oppsummerer resultater fra minimum 2 intervjuer, litteratursøk og yrkesfaglig praksis innenfor nasjonale og internasjonale innovasjoner i eget fagområde. Omfang: 2500 ord +/- 10%, + litteraturliste og eventuelle vedlegg.

Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i eget yrke for å utvikle yrkesfaget i tråd med arbeidslivets og samfunnets behov nasjonalt og internasjonalt. I tillegg skal studentene få trening i å søke, finne, kontakte og gjennomføre et intervju som både gir intervjutrening og også oppdatert faglig kunnskap.

Arbeidskrav 2

Utstilling og presentasjon av praktisk produkt med begrunnelser. Omfang: tid pr. presentasjon inntil 20 minutter. Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med å stille ut et produkt, samt å dele erfaringer fra ideutvikling til ferdig produkt med begrunnelse av valg.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Assessment

Language of instruction: Norwegian

This course focuses on work with children and adolescents in the age group 6-20 years, particularly their physical, mental and social growth and development at the population, group and individual level. Emphasis is placed on protection and risk factors and what contributes to health and coping skills in the different arenas where they grow up. 

Resource and solution-oriented approaches are emphasised. User participation and interdisciplinary cooperation are important aspects of the course. Emphasis is also placed on relevant theories and methods, as well as teaching that is essential in health promotion and prevention work, including pedagogical methods and health communication. Both MAHEL4300 and MAHELPRA10 must be passed to obtain the right to order and administer contraceptives, including long-acting contraceptives.

Permitted exam materials and equipment

Passing the exam in MAHEL4100 is a prerequisite for starting MAHEL4300.

Grading scale

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.