EPN-V2

YFHD1200 Vocational core elements and leadership of learning processes Course description

Course name in Norwegian
Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

Emnet handler om kompetanseanalyse og yrkesteori tilpasset utdanningsprogrammet, samt læreplananalyse og undervisningsplanlegging. Det vil handle om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner. Ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv. Innholdet knyttes til opplæringens overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer. Prosjektarbeid, relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering. Bruk av yrkesrelevant yrkeskunnskap og profesjonsfaglig digital kompetanse.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
  • har kunnskap om ulike undervisningsmetoder og veiledningsstrategier
  • har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
  • kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner i utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling
  • kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i klasserommet
  • kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
  • kan bruke samarbeidslæring, konflikthåndtering og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet
  • kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet

Content

Etter fullført emne 1 og emne 2 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om materialer, teknikker, redskaper og estetiske virkemidler som er vanlige i arbeid med skulptur, design og arkitektur
  • har kunnskap om hovedretninger innenfor skulptur, bildekunst og utvikling av moderne kunsthåndverk, design og arkitektur
  • har kunnskap om hovedtrekkene i fagets historie, begrunnelse, innhold og metoder
  • har kunnskap om sentrale teorier om barns to- og tredimensjonale formspråkutvikling og barnekulturens visuelle ytringsformer, estetisk opplevelse, lek og kreativitet
  • har kunnskap om materialer, teknikker, redskaper og estetiske virkemidler som er vanlige i arbeid med bilder
  • har kunnskap om kunstteorier og hvordan uttrykksformer fra ulike kulturer nasjonalt og internasjonalt kan være ressurs for eget skapende arbeid og organisert læring
  • har kunnskap om gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av kilder, bilder og andre ressurser til undervisning

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle en idé til ferdig form, dokumentere og vurdere egen skapende prosess, vise praktisk håndlag og være en god rollemodell for elevene
  • kan bruke tegning i arbeid med skulptur, design og arkitektur
  • kan eksperimentere med og bruke sentrale materialer, redskaper, virkemidler og teknikker i arbeid med skulptur, bilder, design og arkitektur
  • kan velge ut hensiktsmessige materialer, teknikker og håndverktøy som egner seg for oppgaver på barnetrinn, vedlikeholde redskaper og enkle maskiner og kjenne sikkerhetsrutiner (HMS-rutiner)
  • kan bruke nærmiljøet som kilde til opplevelse og innhenting av kunnskap som utgangspunkt for eget arbeid og som ressurs for elevoppgaver
  • kan bruke tegning i arbeid med bilder
  • kan anvende digitale verktøy i skapende arbeid
  • kan organisere enkle utstillinger, lage ulike typer presentasjoner og aktivisere elever i arbeid med utstilling av deres egne produkter
  • kan gjennomføre læringsorientert vurderingspraksis
  • kan bruke enkle analyseverktøy og formidle kunst og formkultur på varierte måter, og se sammenheng mellom ulike kulturuttrykk, barns skapende virksomhet og eget arbeid
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning, og tilrettelegge for tilpasset opplæring for alle elever
  • kan vurdere lærebøker og læremidler i kunst og håndverk for barnetrinnet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan ta i bruk kulturelle forskjeller i elevgruppen som ressurs og utnytte formspråklige variasjoner som utgangspunkt for oppgaver og faglig samtale
  • kan bruke digitale læringsarenaer til formidling av fagstoff og egen faglig oppdatering
  • kan bidra til utvikling av grunnleggende ferdigheter i kunst og håndverk i begynneropplæringen
  • kan formulere oppgaver som fremmer grunnleggende ferdigheter i kunst og håndverk
  • kan utnytte fagets muligheter til å fremme gjenbruk og bærekraftig utvikling
  • kan bruke kunst og håndverk i tverrfaglige tema- og prosjektarbeid og ivareta den estetiske dimensjonen i opplæringen i samhandling med andre fag

Teaching and learning methods

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Individuell dokumentasjon og refleksjon fra pedagogisk praksis med konkrete eksempler som oppgavetekster, undervisningsplaner, vurdering mm. Omfang: 3000 ord +/- 10 % + illustrasjoner, bilder og vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal beskrive, begrunne og reflektere over egen læring knyttet opp mot relevant teori.

Arbeidskrav 2

Individuell dokumentasjon og refleksjon fra 10 dager yrkesfaglig praksis med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelsen. Det skrives en dokumentasjon med refleksjon pr. yrke. Omfang: 1500 ord pr. dokumentasjon +/-10% + bilder/film mm. Hensikten med arbeidskravet er å få innsikt i yrkene i utdanningsprogrammet.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet.

Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ved fravær i yrkespraksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig. Ved fravær i pedagogisk praksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.

For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Assessment

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om de ulike helse- og oppvekstyrkene, deres utdanningsløp, historiske forankring og betydning i dagens samfunn
  • har kunnskap om lovverk og styringsdokumenter som er aktuelle for lærerprofesjonen og for helse- og oppvekstyrkene
  • har kunnskap om bruken av ulike digitale verktøy og teknologiske hjelpemidler i helse- og oppvekstyrker
  • har kunnskap om velferdsstaten og om helse-, sosial- og oppvekstsektorens oppbygning og funksjon
  • har kunnskap om lærerrollen og om skolen som arena for læring og dannelse
  • har kunnskap om de verdier og normer som ligger til grunn for yrkesutøvelsen og hvilke etiske føringer dette legger for yrkesutøvelsen

Ferdigheter

Studenten:

  • kan utarbeide veiledningsdokumenter/undervisningsplaner ved hjelp av didaktiske modeller og undervisningsprinsipper
  • kan beskrive og analysere egen kompetanse innen helse- og oppvekstyrker, og identifisere eget behov for kompetanseheving
  • kan anvende ulike læringsstrategier i eget læringsarbeid
  • kan analysere og anvende gjeldene styringsdokumenter for skole og arbeidsliv
  • kan observere og kartlegge elever og brukers behov
  • kan integrere grunnleggende ferdigheter i læringsarbeidet
  • kan formidle yrkeskunnskap muntlig, skriftlig eller gjennom andre dokumentasjonsformer og beherske/anvende digitalt verktøy

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere og beskrive helse- og oppvekstyrkenes særtrekk og fellestrekk
  • har evne til etisk refleksjon og viser innsikt i sentrale yrkesfaglige utfordringer og yrkesetiske problemstillinger knyttet til yrkesutøvelsen og lærerrollen
  • kan analysere og videreutvikle egen yrkes- og lærerrolle
  • kan tilrettelegge yrkesopplæring med utgangspunkt i didaktisk teori
  • kan orientere seg i faglitteratur og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder

Grading scale

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som forelesninger (også dialogbaserte), erfaringsdeling i plenum og i grupper, prosessuell undervisning, rollespill, individuelt arbeid og gruppearbeid. Det gjennomføres dessuten observasjon av undervisning i videregående skole.

Examiners

Praksis

15 dager yrkesfaglig praksis.

Arbeidskrav

  • Individuell skriftlig plan for instruksjon i en arbeidsoppgave som er relevant for eget primæryrke. Omfang:1000 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og evt. vedlegg
  • Individuell gjennomføring av planlagt instruksjon (10 minutter)
  • Skriftlig gruppeoppgave om Helse- og oppvekstyrkenes innhold og utvikling, knyttet til yrkesfaglig praksis. Omfang: 2400 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og evt. vedlegg. Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer
  • Muntlig fremlegg av gruppeoppgave (15 minutter). Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer
  • Individuell skriftlig refleksjonsoppgave om lærerrollen og sentrale læreroppgaver Omfang:1200 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og evt. vedlegg.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk på hvert arbeidskrav. Ved sykdom eller lignende kan kompensasjon avtales med faglærer.