EPN-V2

YFHD1100 Professional and vocational subjects in a training perspective Course description

Course name in Norwegian
Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler kjennskap til læreryrket og yrkene i utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling. Gir innsikt i lovverk og styringsdokumenter, skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn. Det omhandler også læringsstrategier, yrkesidentitet, yrkesstolthet og yrkesetikk. Faglig innhold vil være forankret i relevant teori om yrkeskunnskap, baseres på observasjon og kartlegging av særtrekk og fellestrekk yrkene imellom, samt analyse av yrkeskompetanse, produksjons- og prosessdokumentasjon av yrkene i utdanningsprogrammet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
  • har kunnskap om ulike læringsstrategier
  • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling
  • har kunnskap om å analysere kompetanse, utdanningsbehov og utviklingsmuligheter i yrkene som inngår i utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling
  • har kunnskap om lærerrollen

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling
  • kan beskrive særtrekk og fellestrekk i håndverk, design og produktutvikling
  • kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere relevante læreplaner
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
  • kan bruke IKT som dokumentasjonsverktøy

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
  • kan vurdere hvordan design, yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling
  • kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier

Content

  • Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen
  • Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i håndverk, design og produktutvikling
  • Yrkesidentitet og yrkesstolthet
  • Etikk
  • Observasjon og kartlegging
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
  • Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
  • Lærerrollen
  • Læringsstrategier

Praksis

  • 10 dager i yrkesfaglig praksis.

Teaching and learning methods

Erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, seminar, dialogbasert undervisning, utstilling, gruppearbeid i tillegg til skriftlig dokumentasjon knyttet til yrkesfaglig fordypning i eget fagbrevområde og yrkesdidaktikk.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Individuell skriftlig profesjonsfaglig oppgave med refleksjon over egen kompetanse opp mot yrkesfaglærerrollen. En kort beskrivelse av særtrekk og fellestrekk mellom yrkene som inngår i utdanningsprogrammet Håndverk, design og produktutvikling inngår i refleksjonene. Dette knyttes til læreplananalyse av gjeldende læreplaner, og egne erfaringer fra 10 dagers yrkesfaglig praksis. Utvidet CV med en beskrivelse av egen kompetanse legges som et vedlegg til arbeidskravet. Omfang: 3000 ord +/- 10% + litteraturliste og vedlegg Hensikten med arbeidskravet er at studentene kartlegger og reflekterer over egen kompetanse opp mot yrkesfaglærerrollen, beskriver sentrale læringsoppgaver og får innsyn i særtrekk og fellestrekk basert på analyser av læreplaner i utdanningsprogrammet.

Arbeidskrav 2

Individuelt praktisk tredimensjonalt produkt, som avsluttes med utstilling. Planlegge, gjennomføre, begrunne, vurdere og dokumentere et praktisk produkt med design- prosessdokumentasjon i eget fagbrev/svennebrev område. Omfang:1500 ord +/- 10% +bilder og illustrasjoner. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal utvikle sin faglige kompetanse over fagbrevnivå ved å begrunne, dokumentere, utforske og jobbe praktisk i eget fagbrev/svennebrev område.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet.

Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ved fravær i yrkespraksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig.

For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Assessment

Admission to the programme.

Permitted exam materials and equipment

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • is capable of describing the historical development and social mandate of nursing and the discipline’s development from work to profession
  • has fundamental knowledge of theories and key nursing concepts
  • is capable of describing the human being’s fundamental needs and resources
  • is capable of describing factors that can influence a patient's ability to self care
  • is capable of describing the human being’s psychological development and needs
  • is capable of describing what makes up assessment, action and decision-making processes in nursing
  • is capable of describing the main elements of care ethics and why attitudes and values have a central place in nursing
  • is capable of describing and giving grounds what characterizes an ethically difficult situation
  • is capable of describing key values such as self-determination, respect, dignity and solidarity
  • is capable of describing how cultural conditions and social inequality may be significant to health matters
  • is capable of explaining the relevance of the duty of confidentiality and duty to document for nursing practice
  • is capable of describing characteristics of empathetic communication and cooperation and how this is applied to nursing practice

Skills

The student

  • is capable of reflecting on ethical difficulty situations by applying the SME model (Centre for medical ethics, UiO)
  • has basic communication skills such as actively listening, giving and receiving constructive feedback and expressing disagreement in an appropriate manner
  • is capable of receiving supervision and reflecting on his/her own role and participation in group cooperation
  • masters the principles of academic writing
  • conducting cardiopulmonary resuscitation with the help of a defibrillator

Competence

The student is capable of

  • exchanging views on the fundamentals of nursing and the nurse’s areas of responsibility
  • reflecting on the significance of own efforts in study groups and reflecting on challenges when group processes are used as learning methods

Grading scale

The following must have been completed and approved in order for a student to take the exam:

  • individual assignment, scope of 1,000 words (+/- 10%)
  • participation in seminar in communication
  • participation in seminars, compulsory attendance of 80%
  • inspirational practical training, one week, compulsory attendance of 90 % of practical training. Focusing on the nurse’s role and responsibilities. Supervised by third year students
  • participation om SF-unit, two weeks, compulsory attendance of 90 %

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.