EPN-V2

YFFB1200 Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocational core elements and leadership of learning processes
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

In this course, the students develop an understanding of how the performance of social work is rooted in the profession’s theoretical foundation. The course provides knowledge about different factors that can affect relationships and professional cooperation with other people. 

Through skills training in groups, the students will learn about what it means to practise social work. Together with their group, they will practise developing their professional expertise. This takes place through group work, role play and the use of cases that concern interacting with people in difficult life situations. The students are also trained in handling their own emotions when working with people in difficult life situations.

The course comprises the first of two levels of skills training.

Language of instruction is Norwegian.

Læringsutbytte

None.

Innhold

  • Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant undervisning
  • «Overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer»
  • Undervisningsmetoder
  • Veiledning og ledelse av læringsprosesser
  • Relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering
  • Analyse av relevant yrkeskompetanse
  • Kompetansekartlegging
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse
  • Prosjektarbeid

Praksis

  • 25 dager pedagogisk praksis (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
  • 10 dager yrkesfaglig praksis

Arbeids- og undervisningsformer

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has knowledge of work and change processes in social work
  • has knowledge of communication and interaction with people at the individual level
  • has knowledge of power structures that affect their relationships with users 
  • has knowledge of how digitalisation of the welfare services affects communication with users and partners 
  • is familiar with the importance of understanding oneself and having empathy with others 

Skills

The student

  • can use communication and interaction skills in their professional work with individuals 
  • can reflect on the importance of language, including the use of interpreters, in meetings with users 
  • can reflect on how power affects the relationship with users, their social and material living conditions and the freedom of action for change work 
  • can reflect on the importance of group processes through participating in group work
  • can receive and give constructive feedback 

General competence

The student

  • can be emphatic and attentive when encountering the feelings and experience of others 
  • can reflect on their own values and attitudes in their professional practice
  • has insight into the exercise of professional judgement 
  • has insight into the importance of digital communication in professional practice and interaction 
  • can disseminate research-based knowledge of professional interaction both orally and in writing

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Individuell dokumentasjon og refleksjon fra pedagogisk praksis med konkrete eksempler som oppgavetekster, undervisningsplaner, vurdering mm. Omfang: 3000 ord +/- 10 % + illustrasjoner, bilder og vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal beskrive, begrunne og reflektere over egen læring knyttet opp mot relevant teori.

Arbeidskrav 2

Individuell dokumentasjon og refleksjon fra 10 dager yrkesfaglig praksis med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelsen. Det skrives en dokumentasjon med refleksjon pr. yrke. Omfang: 1500 ord pr. dokumentasjon +/-10% + bilder/film mm. Hensikten med arbeidskravet er å få innsikt i yrkene i utdanningsprogrammet.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet.

Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ved fravær i yrkespraksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig. Ved fravær i pedagogisk praksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.

For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Vurdering og eksamen

The exam in the course is an oral exam in groups with a time frame of approximately 50 minutes, where the students must demonstrate their knowledge and skills relating to professional interaction. Each exam group consists of 4–6 students.The groups will be given a case for preparation 48 hours before the first day of the exam. During the examination, students will meet people (actors) with different challenges in a fictitious situation. The time frame includes examination and assessment with an oral explanation.

Hjelpemidler ved eksamen

No aids are permitted.

Vurderingsuttrykk

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

Sensorordning

Berit Bergheim and Stine Harstad