EPN-V2

YFFB1100 Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional and vocational subjects in a training perspective
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler kjennskap til læreryrket og yrkene i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign. Det gir innsikt i lovverk og styringsdokumenter, skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn. Emnet omhandler også læringsstrategier, yrkesidentitet, yrkesstolthet og yrkesetikk. Faglig innhold vil være forankret i relevant teori om yrkeskunnskap, baseres på observasjon og kartlegging av særtrekk og fellestrekk yrkene imellom, samt analyse av yrkeskompetanse, produksjons- og prosessdokumentasjon av yrkene i utdanningsprogrammet

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
  • har kunnskap om ulike læringsstrategier
  • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
  • har kunnskap om å analysere kompetanse, utdanningsbehov og utviklingsmuligheter i yrkene som inngår i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
  • har kunnskap om lærerrollen

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
  • kan beskrive særtrekk og fellestrekk i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
  • kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere relevante læreplaner
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
  • kan bruke IKT som dokumentasjonsverktøy

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
  • kan vurdere hvordan design, yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
  • kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier

Innhold

  • Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen
  • Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
  • Yrkesidentitet og yrkesstolthet
  • Etikk
  • Observasjon og kartlegging
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
  • Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
  • Lærerrollen
  • Læringsstrategier

Praksis

  • 10 dager i yrkesfaglig praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet omhandler ungdomskultur, barn og unges utvikling, relasjonskompetanse, identitet, likeverd, kjønn og mangfold. I tillegg til faglig fordypning, praksis og relevante fag i ungdomsskolen (8-10. trinn) som er relatert til design, håndverk, utdanningsvalg og arbeidsliv. Emnet vil også omhandle karriereveiledning og karrierelæring, og det å forstå overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ungdomskultur, unges utvikling, identitet, kjønn og mangfold.
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
  • har kunnskap om sosiale medier, nettvett og kildekritikk
  • har kunnskap om konsum, redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere aktuelle læreplaner for 8.-10. trinn
  • kan planlegge og gjennomføre opplæring i kunst og håndverk, og andre relevante fag på ungdomstrinnet
  • kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
  • kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap som kreativt utforskende verktøy i designprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan opparbeide relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, og ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i relevante fag på ungdomstrinnet
  • kan legge til rette for samarbeid mellom skolens hjelpeapparat, hjem, skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
  • kan tilrettelegge for samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
  • kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
  • kan drøfte og vurdere feltet formgiving, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever

Vurdering og eksamen

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis.

Vurderingsuttrykk

Individuell praktisk - muntlig:

Oppsummering av egen læring opp mot læringsutbyttene og relevant teori i emnet, ved hjelp av film, PP, Poster eller lignende. Tid pr. student: 35 minutter (20 minutter presentasjon, og 15 minutter til avklarende spørsmål).

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ordinær eksamen.
  • Ved ikke bestått må kandidaten opp til ny praktisk - muntlig eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Sensorordning

Alle hjelpemidler tillatt.