EPN-V2

YFFB1100 Professional and vocational subjects in a training perspective Course description

Course name in Norwegian
Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

The exam in the course is a written assignment based on project work in small groups.The assignment is set at the start of the course. The exam group will carry out a limited project assignment based on an issue in their practical training arena. Students are obliged to participate with equal contributions in the project assignment. If, during the work process, a disagreement arises in the group on this point, the matter must be taken up immediately with the supervisor and possibly passed on to the subject manager. If the requirement for equal participation is not met, this can be considered as "Not attended" and the student must wait until the following academic year to take the group exam in the subject.

The exam paper must be 15 pages long, (+/- 10%). Font and font size: Calibri 12-point. Line spacing 1.5. The approved citation style APA for assignments must be complied with.

The exam group who receive a fail grade are given one opportunity to submit an improved version of the projectassignment for assessment.

Learning outcomes

All aids are permitted as long as the rules for source referencing are complied with.

Content

  • Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen
  • Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
  • Yrkesidentitet og yrkesstolthet
  • Etikk
  • Observasjon og kartlegging
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
  • Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
  • Lærerrollen
  • Læringsstrategier

Praksis

  • 10 dager i yrkesfaglig praksis

Teaching and learning methods

Pass/fail.

Course requirements

All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

Assessment

Individuell muntlig presentasjon.

  • En presentasjon som oppsummer egen læring forankret i relevant teori for emnet (Poster, Power Point, film, utstilling eller lignende). Tid: 30 minutter (15 minutter presentasjon, og 15 minutter til oppklarende spørsmål)

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis.

Grading scale

Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.