Programplaner og emneplaner - Student
YFEF3900 Bachelor’s assignment - Comprehensive vocational teacher competence Course description
- Course name in Norwegian
- Helhetlig yrkesfaglærerkompetanse – bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher EducationBachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Individuell muntlig eksamen med 15 minutters presentasjon over selvvalgt tema basert på pensum, og 10 minutter til spørsmål fra pensum fra sensorer.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Presentasjonen på 15 minutter må være over et annet selvvalgt tema basert på pensum.
Required preliminary courses
Alle hjelpemidler er tillatt.
Learning outcomes
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Content
- Forskningsmetodikk
- FoU arbeid knyttet til yrkesopplæring (med fleksibel vekt på utviklingsarbeid eller forskning) i skole og/eller arbeidsliv
- Dokumentasjon og refleksjon av helhetlig yrkesfaglærerkompetanse
- Ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning
- Styringsdokumenter knyttet til vurdering for- og av læring
- Profesjonsetikk og håndtering av etiske dilemmaer
- Samarbeidsrelasjoner innenfor skole og arbeidsliv
- Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av egen undervisningspraksis med vekt på vurderingspraksis samt elev- og arbeidslivmedvirkning
Praksis
Pedagogisk praksis. Studentene gjennomfører 15 dagers pedagogisk praksisopplæring i relevante fag i grunnskolen, videregående skole eller ved andre relevante opplæringsarenaer som for eksempel opplæringskontor eller bedrift
Teaching and learning methods
Eksamen vurderes av to interne sensorer.
Course requirements
Emnet består både av arbeid med tekster og musikkutøving som munner ut i en konsertframføring. Temaer som behandles er sosiologiske, psykologiske, flerkulturelle og etiske perspektiver på musikkundervisning.
Assessment
Eksamen i emnet består av to deler:
Del 1: Bacheloroppgave, gruppe på 2-4 studenter, eventuelt individuelt, omfang 6600 ord +/- 10 % + vedlegg.
Del 2: Individuell muntlig presentasjon, Omfang: 30-45 minutter pr. kandidat. (15 min til presentasjon og inntil 30 minutter til oppklarende spørsmål). Individuell muntlig eksamen skal vise helhetlig yrkesfaglærerkompetanse. Karakteren på muntlig eksamen teller 60 % av sluttkarakteren i emnet.
Nærmere retningslinjer for eksamen i del 1 og del 2 gis av emneansvarlig
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres ny eksamen som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til del 1, gjennomføres den individuelt
- Ved karakteren F for ikke bestått, kan en omarbeidet versjon av bacheloroppgaven leveres til ny sensur inntil én gang, muntlig eksamen gjennomføres på nytt
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt
Grading scale
Del 1: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 40 % av samlet karakter for emnet
Del 2: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 60 % av samlet karakter for emnet
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor.