EPN-V2

YFEF1100 Professional and vocational subjects in a training perspective Course description

Course name in Norwegian
Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler kjennskap til læreryrket og yrkene i utdanningsprogrammet. Det gir innsikt i lovverk og styringsdokumenter, skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn. Det omhandler også læringsstrategier, yrkesidentitet, yrkesstolthet og yrkesetikk. Faglig innhold vil være forankret i relevant teori om yrkeskunnskap, baseres på observasjon og kartlegging av særtrekk og fellestrekk yrkene imellom, samt analyse av yrkeskompetanse, produksjons- og prosessdokumentasjon av yrkene i utdanningsprogrammet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for profesjonsutøvelsen
  • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
  • har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid i læringsgrupper
  • har kjennskap til ulike læringsstrategier for planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk informasjonskilder
  • kan beskrive yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene ut fra særtrekk og fellestrekk i yrkene
  • kan videreutvikle sine grunnleggende ferdigheter i å lese, å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å regne og digitale ferdigheter
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere egne behov for kompetanseheving
  • kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
  • kan arbeide i nettverksrelasjoner

Content

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være utført og godkjent:

  • Arbeidskrav 1: Jersey (individuelt arbeid)

Mønsterkonstruksjon og søm-teknikk En individuell, praktisk oppgave, i form av en perm, som skal omfatte:

• En personlig innrettet grunnform til jersey overdel uten tilleggsvidde og bukse elastisk materiale og oppsydde toiler av hvert av disse mønstrene.

• Et konstruert mønster av overdel med tilleggsvidde

• Diverse sømprøver i elastiske materialer

  • Arbeidskrav 2: Jeans, design og motehistorie (individuelt arbeid)

En praktisk og skriftlig oppgave, der moteteori/historie brukes som inspirasjon til eget praktisk skapende arbeid. Oppgaven løses individuelt. Oppgaven omfattes av et ferdig plagg/antrekk og en visuell og skriftlig dokumentasjon av det praktiske arbeidet (om lag 1000 ord). Studenten skal presentere sitt ferdige arbeid for klassen og vil få muntlig tilbakemelding fra medstudenter. Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Obligatorisk oppmøte

Krav om 80% obligatorisk oppmøte på undervisningen. For å fremstille seg til eksamen må studentens fravær ikke overstige 20%.

Teaching and learning methods

Erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, seminar, dialogbasert undervisning, gruppearbeid i tillegg til skriftlig dokumentasjon knyttet til yrkesfaglig fordypning i eget fagbrevområde og yrkesdidaktikk. Faggrupper dannes i utdanningsprogram, gruppestørrelser fra tre til fem studenter.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:

Arbeidskrav 1

Kartlegging av egen kompetanse med utvidet CV og utarbeidelse av en individuell plan for studiet. Som en del av arbeidet skal studenten også dokumentere og reflektere fra yrkesfaglig praksis. Individuell innlevering. Omfang: 2500 ord +/- 10% + litteraturliste og eventuelle vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal kartlegge egen kompetanse som grunnlag og plan for kompetanseutvikling i eget utdanningsprogram.

Arbeidskrav 2

Individuelt arbeidskrav som er todelt.

1. Analyse av yrkenes og utdanningsprogrammet i elektro og datateknologi sine fellestrekk og særtrekk.

2. Basert på analysen skal studenten planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere et undervisningsopplegg fra eget utdanningsområde.

Begge deler av arbeidskravet må vurderes som godkjent for at arbeidskravet i sin helhet blir vurdert til godkjent. Omfang: 3000 ord +/- 10% + litteraturliste og eventuelle vedlegg.

Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal gå inn i utdanningsprogrammet og belyse kompetansekrav i de ulike yrkene i forhold til sin kompetanse i eget yrke.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Assessment

Individuell muntlig presentasjon:

  • En presentasjon som oppsummer egen læring forankret i relevant teori for emnet (Poster, Power Point). Tid: 30 minutter (ca. 15 minutter presentasjon, og ca. 15 minutter til oppklarende spørsmål).

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Permitted exam materials and equipment

Emnet gir en videreføring i motefaglige kunnskaper og ferdigheter i design, mønsterkonstruksjon og materialforståelse. Det gis også en innføring i relevante teorier som skal sette studenten i stand til å reflektere over, argumentere for og formidle skapende prosesser. Semesteret har i tillegg undervisning i tekstilkunnskap, material- og miljølære, Illustrator eller tilsvarende, motehistorie og foto. Emnet er organisert i form av fire prosjekter, der det fjerde prosjektet er et avsluttende eksamensprosjekt.

Prosjekter i emnet

Tema: Jersey/elastiske materialer, Jeans, design og motehistorie, Grunnform overdel og manipulering av innsnitt og avsluttende eksamen.

Prosjektene har til felles at det jobbes med design og bærekraft på ulikt vis der det blir gitt opplæring i generell bruk av materialer og metoder som anvendes i motefaglige prosesser. I tillegg videreutvikles kunnskapen i mønsterkonstruksjon og tilpassing av plagg, fremstilling av tekniske detaljer og sømteknikker. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om krav til innlevering.

Prosjekt: Jersey (individuelt arbeid) Prosjektet tar for seg grunnleggende mønsterkonstruksjon og sømteknikker i jersey/elastiske materialer. Det vil bli gjennomgått konstruksjon av overdel med og uten tilleggsvidde og bukser med og uten tilleggsvidde.

Prosjekt: Jeans, design og motehistorie (individuelt arbeid) En praktisk og skriftlig oppgave, der moteteori brukes som inspirasjon til eget praktisk skapende arbeid. Prosjektet setter søkelys på innføring i og bruk av teori i skapende prosesser. Refleksjon rundt motefaglige problemstillinger, samt formidling av motehistorie. Videre har prosjektet en praktisk del der studentene skal utforme en liten kolleksjon jeans, inspirert av de teoretiske refleksjonene de har gjort seg under perioden. I prosjektet tilegner og videreutvikler studenten sine praktiske kunnskaper i bruk av teori og design, mønsterkonstruksjon og søm i tillegg til tilpassing av grunnform bukse. Studenten skal presentere sitt ferdige arbeid for klassen og vil få muntlig tilbakemelding fra medstudenter.

Prosjekt: Overdel grunnform og manipulering av innsnitt (individuelt arbeid) Tilpassing av overdel og erme med tilleggsvidde. Videreutvikling av mønsterkonstruksjon gjennom manipulering av innsnitt og utspiling.

Prosjekt: Avsluttende eksamen Eksamensprosjekt (om lag seks uker, individuelt arbeid) Se under vurdering for nærmere beskrivelse av eksamen.

Det vises ellers til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt.

Grading scale

Ingen.

Examiners

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om form, teknikk og materialbruk
  • kan anvende relevant teori i egne prosjekt
  • har kunnskap om materialers livsløp, miljøpåvirkning, oppbygning, egenskaper og bearbeidingsmuligheter

Ferdigheter

Studenten

  • kan ta valg og eksperimentere med form, materialer, teknikker og redskaper og anvende disse i arbeidet med idéutvikling, funksjon og uttrykk
  • kan reflektere over, argumentere for og formidle egne prosjekt gjennom muntlig og visuell formidling
  • kan anvende kunnskap om tekstile materialer livsløp, miljøpåvirkning, oppbygning og egenskaper til å ta hensiktsmessige, miljøbesparende materialvalg og til å iverksette HMS-tiltak i motedesign og -produksjon.

Generell kompetanse

Studenten

  • har grunnleggende forståelse for motedesign og produksjon
  • kan arbeide selvstendig ut i fra en valgt problemformulering
  • har kjennskap til fagets egenart og fagets plass i kultur og samfunn
  • kan reflektere over materialbruk og HMS-utfordringer i motedesign og -produksjon.