EPN-V2

YFEF1100 Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional and vocational subjects in a training perspective
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til og kan oppdatere seg på nyere forskning innen de mest sentrale områdene av fysioterapi
  • kan begrunne sine fysioterapitiltak i lys av ulike teoretiske perspektiver
  • har kunnskap om forhold som kan ha betydning for pasienters/ klienters dysfunksjon og situasjon, og kan gjøre rede for hvordan dette kan påvirke planlegging og gjennomføring av fysioterapi
  • kan stille praksisrelevante spørsmål
  • har bred teoretisk kunnskap om prosesser, verktøy og metoder innenfor behandling, rehabilitering og forebyggende tiltak i fysioterapivirksomhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • undersøke funksjon, stille funksjonsdiagnose og gjenkjenne indikasjoner på mulig, alvorlig underliggende patologi
  • gjennomføre helsefremmende og forebyggende tiltak, behandlende og/eller rehabiliterende arbeid med ulike pasienter og brukere
  • planlegge, gjennomføre og evaluere bevegelses- og treningsgrupper som forebyggende og/eller behandlende tiltak
  • anvende standardiserte tester og testutstyr innenfor sentrale områder av fysioterapi
  • kartlegge pasienters mestringsstrategier og identifisere stadier i endringsprosesser
  • legge til rette for og veilede andre i mestrings- og endringsprosesser
  • tilrettelegge, dosere og justere tiltak for å optimalisere pasienters utbytte
  • selv anvende og veilede andre i å bruke ergonomiske prinsipper i arbeidsstillinger og arbeidsoperasjoner
  • vurdere behov for ortopediske- og tekniske hjelpemidler
  • foreslå tilrettelegging av omgivelsene i forhold til å optimalisere funksjon på kort og lang sikt
  • vurdere behov for å henvise klienter til samarbeidspartnere
  • skrive journal etter utdanningens retningslinjer
  • vise klinisk kompetanse der manuelle, kroppslige og verbale virkemidler utfyller hverandre i samarbeid med pasient/bruker
  • bidra med fysioterapikunnskap i tverrprofesjonelt samarbeid
  • formidle og diskutere faglige synspunkter med pasient/bruker, pårørende og samarbeidspartnere
  • utforske faglige problemstillinger på en systematisk og reflektert måte i sin kliniske praksis
  • gjøre rede for sitt kliniske resonnement med begrunnelse i kunnskapsbasert fysioterapipraksis
  • *skriftlig dokumentere og kritisk evaluere eget klinisk arbeid i henhold til praksisstedets rutiner

* er et læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis. De øvrige kan vurderes både i praksis og til eksamen.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • organisere eget arbeid og ivareta orden og hygiene i klinisk virksomhet
  • praktisere i henhold til gjeldende lovverk og rammebetingelser, og yrkesetiske retningslinjer
  • *formidle faglige innlegg, skriftlig og muntlig
  • vise vilje og evne til å gi konstruktive tilbakemeldinger og nyttiggjøre seg veiledning og tilbakemeldinger
  • vise vilje og evne til omsorg, forståelse og respekt for pasient/bruker, pårørende og samarbeidspartnere
  • vise empati og anerkjennelse i relasjoner til pasient/bruker og pårørende
  • vise vilje og evne til å samarbeide, etablere tillitsforhold og kommunisere med pasienter, klienter, brukere, pårørende og samarbeidspartnere
  • anerkjenne brukerkunnskap og brukermedvirkning i helsefremmende, forebyggende, behandlende og rehabiliterende virksomhet
  • ta ansvar, ta initiativ, og bidra til resultatorientert arbeid i samarbeid med andre
  • identifisere eget kunnskapsbehov, vise selvinnsikt i forhold til egne læringsbehov, og innhente ny kunnskap og ferdigheter

* er et læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis. De øvrige kan vurderes både i praksis og til eksamen.

Læringsutbytte

Emnet omfatter to perioder med 8-9 ukers veiledet klinisk praksis hvor studenten skal utføre kunnskapsbasert praksis fysioterapi i 5. og 6. semester. Innholdet i praksisperiodene vil variere med praksisstedets organisering, pasientgrupper og funksjonsområder, og vil således tilby varierte arenaer for praksisstudier når det gjelder pasientgruppe/diagnose, kompleksitet, og hvor i behandlings/rehabiliteringsforløpet pasienten er.

Den enkelte student holder en klinikk i løpet av praksisperioden, hvor medstudenter, veileder og kontaktlærer er til stede. Ved behov kan studenten innkalles til samtale mellom to praksisperioder med veiledere i foregående og neste praksisperiode. I enkelte tilfeller kan også studieleder og representant fra studieadministrasjon delta.

Innhold

  • Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen med vekt på undervisningsplanlegging
  • Lærerrollen
  • Yrkesidentitet og yrkesstolthet med vekt på verdier og prinsipper for utdanningsprogrammet elektro og datateknologi
  • Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i utdanningsprogrammet elektro og datateknologi
  • Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
  • Læringsstrategier Undervisningsplanlegging, planlegging av yrkesopplæring, observasjon og veiledningsstrategier, elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring
  • Etikk i yrkesutøvelsen og opplæringen i utdanningsprogrammet for elektro og datateknologi
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på informasjonsinnhenting og kildebruk

Praksis

  • Yrkespraksis fleksibel 5 - 20 dager

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell klinisk eksamen over én dag* eller to dager**

*Gjelder avdelinger hvor det kan knyttes stor usikkerhet til om pasienter er i stand til å være tilstede to sammenhengende dager.

**Gjelder avdelinger hvor det kan påregnes at pasienter kan være tilstede to sammenhengende dager.

«Arbeidsheftet for klinisk praksis» skal angi hvilket alternativ som gjelder for den enkelte avdeling. Studentene skal få beskjed om hvilket alternativ som gjelder i starten av studieåret.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert karakter A-F.

Vurdering og eksamen

Ekstern og intern sensor vurderer alle studentene.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.