Programplaner og emneplaner - Student
YFEF1100 Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional and vocational subjects in a training perspective
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanningBachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for profesjonsutøvelsen
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
- har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid i læringsgrupper
- har kjennskap til ulike læringsstrategier for planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk informasjonskilder
- kan beskrive yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene ut fra særtrekk og fellestrekk i yrkene
- kan videreutvikle sine grunnleggende ferdigheter i å lese, å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å regne og digitale ferdigheter
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne behov for kompetanseheving
- kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
- kan arbeide i nettverksrelasjoner
Forkunnskapskrav
Forelesninger, øvingstimer og eventuelle befaringer/utflukter
Læringsutbytte
Se omtale av praksis i programplanen
Innhold
- Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen med vekt på undervisningsplanlegging
- Lærerrollen
- Yrkesidentitet og yrkesstolthet med vekt på verdier og prinsipper for elektrofag
- Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i elektrofag
- Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
- Læringsstrategier Undervisningsplanlegging, planlegging av yrkesopplæring, observasjon og veiledningsstrategier, elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring
- Etikk i yrkesutøvelsen og opplæringen i utdanningsprogrammet for elektrofag
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på informasjonsinnhenting og kildebruk
Praksis
- Yrkespraksis fleksibel 5 - 20 dager
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende hjelpemidler er tillatt ved skoleeksamen: Ukommenterte lovtekster, forskrifter og tariffavtaler.
Følgende hjelpemidler er tillatt ved utredningen: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Hjelpemidler ved eksamen
Diego Praino
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.