Programplaner og emneplaner - Student
YFBA3100 Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanningBachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Avsluttende vurdering gjennomføres i andre semesteret. Det gis én samlet karakter på bakgrunn av følgende deler:
- Del 1: En individuell skriftlig hjemmeoppgave over 14 dager med omfang 3000 ord (+/- 10 %). Studenten får valget mellom to oppgaver, der `en besvares. Del 1 vektes 50 prosent.
- Del 2: Individuell muntlig eksamen med omfang om lag 20 minutter basert på analyse og drøfting av en selvvalgt praksisfortelling fra barnehagen knyttet til arbeid med barn under tre år. Del 2 vektes 50 prosent.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Begge eksamensdeler må avlegges. Ved første forsøk kan studenter levere en bearbeidet versjon av den skriftlige oppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Forkunnskapskrav
Hjelpemidler er tillatt på individuell skriftlig hjemmeeksamen.
Læringsutbytte
Det gis gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
A: Har et fremragende kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en særlig god evne til selvstendig bruk av kunnskap hhv. ferdigheter som inkluderer god analytisk evne (det betyr at kandidaten må vise oversikt over feltet, kunne sette ulike perspektiver opp mot hverandre, kunne begrense seg og gå i dybden). Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
B: Har et meget godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en meget god evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet som inkluderer analytisk evne. Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
C: Har et godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en godt evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet. Viser et godt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
D: Har begrensede kunnskaper/ferdigheter. Refererende og lite sammenhengende framstilling og lite relevant stoff. Begrenset faglig og etisk refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
E: Meget begrensede kunnskaper/ferdigheter. Manglende sammenheng mellom teoretisk kunnskap og bruk av kunnskap i praksis. Lavt refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
F (Ikke bestått): Utilstrekkelige kunnskaper/ferdigheter. Viser manglende oversikt og detaljkunnskaper. Manglende bruk av kunnskaper og /eller utelukkende praktisk uten forankring i litteraturen. Manglende refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
Innhold
-
Yrke, organisasjon og ledelse
- Yrkesmessige utfordringer i skole, samfunn og arbeidsliv, likestilling
- Samfunnsdanning, demokrati og medborgerskap
- Analyse av utviklingstrekk og fremtidsscenarier knyttet til samfunnsoppgaver og aktuelle yrker i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
- Forskningsmetode
-
Innovasjon og utvikling
- Teknikk-, produkt- og tjenesteutvikling
- Digitalisering og robotisering
- Bærekraft og etikk
Praksis
- Yrkesfaglig praksis minimum 5 dager og eventuelt resterende dager til minimum 60 dager.
Arbeids- og undervisningsformer
Se programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Godkjent av utdanningsutvalget 15.februar 2019Gjeldende fra høstsemester 2019
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studierInstitutt for barnehagelærerutdanning
Programplanen gjelder for kull 2019/2020
Vurdering og eksamen
Innholdet i videreutdanningen består av fem hovedtemaer, med flere undertema. Det flerkulturelle perspektivet, likestilling mellom kjønnene og barn med spesielle behov belyses innenfor de ulike temaene.
1. Barns utvikling, lek og utforskning
- Barns utforsking og utvikling
- Barns spontane lek og barns læringsprosesser
- Det unike barnet - Individuelle forskjeller
- Jevnaldringsrelasjoner og barn som kulturskapere
- Språk, kommunikasjonsevne og sosial handlingsdyktighet
- Personalets betydninger i barns utvikling og lek
2. Tilknytning, samspill og relasjoner
- Relasjoner og interaksjoner mellom voksne og barn
- Observasjon og deltakelse i samspill med barn
- Tilknytningsteori relatert til arbeid i barnehager
- Kulturformidling og estetiske aktiviteter med små barn
3. Omsorg og etiske perspektiver
- Nærvær og omsorg
- Profesjonsutøver, omsorgsrelasjoner og etiske dilemmaer
- Perspektiver på deltakelse, medvirkning og medskaping i barnehagen
- Små barns etikk
4. Barnehagekvalitet
- Hverdagsaktiviteter og faginnhold
- Personalets kompetanse, ledelse og veiledning av pedagogisk arbeid i barnehage
- Fysisk miljø, lekemateriell og lekemiljø
- Ulike barnehagetilbud, organiseringsformer og gruppetyper for små barn
- Planlegging, tilrettelegging og vurdering av pedagogisk arbeid med små barn i barnehage
5. Samarbeid hjem - barnehage.
- Familiers og små barns plass i samfunnet
- Sammenheng og samarbeid hjem - barnehage
- Tiltak for små barn og småbarnsfamilier
- Offentlig og politisk debatt som angår vilkårene for småbarnsfamilier
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.