EPN-V2

YFBA1200 Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocational core elements and leadership of learning processes
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dialogbasert undervisning, erfaringsdeling, klassediskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.

Forkunnskapskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Arbeidskravet gjennomføres individuelt og består av to deler:

 

  1. Skriftlig planlegging av og refleksjon over gjennomføring av instruksjonsoppgave, med utgangspunkt i eget primæryrke. Omfang: 1500 ord +/- 10 % + litteraturliste og evt. vedlegg
  2. Praktisk-muntlig gjennomføring av instruksjonsoppgave, omfang 10 minutter

 

Hensikten med arbeidskravet er trening i og refleksjon over grunnleggende lærerferdigheter

For at arbeidskravet skal vurderes til godkjent, må degge de to delene være godkjent.

 

Arbeidskrav 2

Arbeidskravet gjennomføres i grupper på 2-6 studenter avhengig av antall studenter i klassen, og består av to deler:

 

  1. Skriftlig, faglig forankret oppgave, omfang: 3000 ord +/- 10 % + litteraturliste og evt. vedlegg
  2. Muntlig fremlegg, omfang inntil 45 minutter per gruppe

 

Oppgaven skal knyttes til erfaringer fra yrkesfaglig praksis, og hensikten er å synliggjøre helse- og oppvekstyrkenes særtrekk og fellestrekk med etiske refleksjoner.

 

For at arbeidskravet skal vurderes til godkjent, må begge de to delene være godkjent.

 

Arbeidskrav 3

Individuell, faglig forankret skriftlig oppgave, der hensikten er å reflektere over lærerrollen og sentrale læreroppgaver. Omfang: 1800 ord +/- 10 % + litteraturliste og evt. vedlegg. 

 

Arbeidskrav 4

Individuell skriftlig kompetansekartlegging, der hensikten er refleksjon over egen kompetanse og videre kompetansebehov innenfor eget og øvrige HO-yrker. Omfang: 500 ord +/- 10 %. 

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

 

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Læringsutbytte

Individuell muntlig presentasjon som oppsummerer egen læring forankret i relevant teori for emnet. Tid: 30 minutter per student.

 

Ny og utsatt eksamen 

  • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. 
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb  

Innhold

  • Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen
  • Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i håndverk, design og produktutvikling
  • Yrkesidentitet og yrkesstolthet
  • Etikk
  • Observasjon og kartlegging
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
  • Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
  • Lærerrollen
  • Læringsstrategier

 

Praksis

  • 10 dager i yrkesfaglig praksis.

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Kompetansekartlegging. Individuell skriftlig oppgave: Kompetansekartlegging og analyse av yrkesutøvelse og særtrekk i eget yrke. Omfang: 2000 ord +/- 10% + bilder og illustrasjoner. Individuell plan for studiet med utvidet CV legges vedlagt. Hensikten med arbeidskravet er å få en oversikt over studiets omfang, kartlegge egen kompetanse og eget fagbrev/svennebrev område.

 

Arbeidskrav 2

Yrkenes fellestrekk og særtrekk. Skriftlig gruppeoppgave 3 til 5 pr gruppe*: Analyse av særtrekk og fellestrekk mellom yrker som inngår i Vg1 håndverk, design og produktutvikling knyttet til læreplananalyse av gjeldende læreplaner. Omfang:2000 ord +/-10% + bilder og illustrasjoner. Hensikten med arbeidskravet er å få innsikt i yrkene i utdanningsprogrammet.

* Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende

 

Arbeidskrav 3

Øvingsoppgave. Individuell praktisk/teoretisk oppgave. Planlegge, gjennomføre, begrunne, vurdere og dokumentere et praktisk produkt med prosessdokumentasjon i eget fagbrev/svennebrev område. Omfang:1500 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal utvikle sin faglige kompetanse over fagbrevnivå ved å begrunne, dokumentere, utforske og jobbe praktisk i eget fagbrev/svennebrev område.

 

Arbeidskrav 4

Individuell dokumentasjon og refleksjon fra 10 dager yrkesfaglig praksis med fokus på særtrekk og fellestrekk, produksjon og prosessdokumentasjon. Det skrives en dokumentasjon med bilder og refleksjon pr. yrke (minimum 2, og maksimum 3 yrker). Omfang: 800 ord +/-10% pr. dokumentasjon + bilder/film mm. Hensikten med arbeidskravet er å få innsikt i yrkene som inngår i utdanningsprogrammet.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell muntlig presentasjon:

  • En presentasjon som oppsummer egen læring forankret i relevant teori for emnet (Poster, Power Point, film, utstilling eller lignende). Tid: 30 minutter (15 minutter presentasjon, og 15 minutter til oppklarende spørsmål).

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet 
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Vurdering og eksamen

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

Hjelpemidler ved eksamen

  • helse- oppvekstyrkenes særtrekk og fellestrekk
  • velferdsstaten 
  • lærerens arbeidsoppgaver, roller og funksjoner knyttet til yrkesopplæring i helse- og oppvekstfag 
  • etikk, lover og styringsdokumenter i lærerprofesjonen og i helse- og oppvekstyrkene 
  • kartlegge egen kompetanse og analysere eget behov for kompetanseheving 
  • grunnleggende ferdigheter og bruk av læringsstrategier samt hvordan dokumentere læring  
  • samfunnets verdigrunnlag som inkluderer etikk, yrkesetikk og dannelse 
  • yrkesrettet og didaktisk opplæring i skole og arbeidsliv 
  • god bruk av kilder og kildekritikk 
  • observasjon og kartlegging som grunnlag for tilrettelagt og differensiert opplæring 
  • planlegge, gjennomføre og vurdere yrkesopplæring i videregående skole 

 

Praksis 

10 dager yrkesfaglig praksis. 

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.