EPN-V2

YFBA1100 Professional and vocational subjects in a training perspective Course description

Course name in Norwegian
Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Gradert skala A - F

Learning outcomes

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Content

  • Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen med vekt på undervisningsplanlegging
  • Lærerrollen
  • Yrkesidentitet og yrkesstolthet med vekt på verdier og prinsipper for utdanningsprogrammet bygg- og anleggsteknikk
  • Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i utdanningsprogrammet bygg- og anleggsteknikk
  • Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
  • Læringsstrategier, undervisningsplanlegging, planlegging av yrkesopplæring, observasjon og veiledningsstrategier, elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring.
  • Etikk i yrkesutøvelsen og opplæringen i utdanningsprogrammet for bygg- og anleggsteknikk
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på informasjonsinnhenting og kildebruk

Praksis

  • Yrkespraksis fleksibel 5 - 20 dager

Teaching and learning methods

Elin Berg

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:

Arbeidskrav 1

Kartlegging av egen kompetanse med utvidet CV og utarbeidelse av en individuell plan for studiet. Som en del av arbeidet skal studenten også dokumentere og reflektere fra yrkesfaglig praksis. Individuell innlevering. Omfang: 2500 ord +/- 10% i tillegg til litteraturliste, CV og individuell plan som leveres som vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal kartlegge egen kompetanse som grunnlag og plan for kompetanseutvikling i eget utdanningsprogram.

Arbeidskrav 2

Individuelt arbeidskrav som er todelt:

1. Analyse av yrkenes og utdanningsprogrammet i bygg- og anleggsteknikks fellestrekk og særtrekk.

2. Basert på analysen skal studenten planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere et undervisningsopplegg som de gjennomfører for hverandre fra eget utdanningsprogram.

Begge deler av arbeidskravet må vurderes som godkjent for at arbeidskravet i sin helhet blir vurdert til godkjent. Omfang: 3000 ord +/- 10% +litteraturliste og eventuelle vedlegg.

Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal gå inn i utdanningsprogrammet og belyse kompetansekrav i de ulike yrkene i forhold til sin kompetanse i eget yrke.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Assessment

Individuell muntlig presentasjon:

  • En presentasjon som oppsummer egen læring forankret i relevant teori for emnet (Poster, Power Point). Tid: 30 minutter (ca. 15 minutter presentasjon, og ca. 15 minutter til oppklarende spørsmål)

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.