EPN

VTRA6000 Traumer - forståelse og hjelp Emneplan

Engelsk emnenavn
Traumas - Understanding and Help
Studieprogram
Traumer - forståelse og hjelp
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger på internasjonal forskning og klinisk forståelse. Denne forståelsen har betydning for hvordan man møter klienter og brukere som har vært utsatt for traumatiske påkjenninger. Dette kan være både enkeltstående hendelser og gjentatte tap, farer eller krenkelser over tid. Som profesjonell hjelper kan dette arbeidet være utfordrende, både fordi det kan være vanskelig å forstå uttrykkene og reaksjonene, og man konfronteres med sterke følelser og opplevelser.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav. 

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har god kjennskap til bakgrunnen og grunnlag for begreper som kriser, katastrofer, traumer og stress, og hvordan disse brukes i forskning og praksis,
  • kan gjenkjenne traumereaksjoner hos barn og voksne og kjenne til vanlige og mindre vanlige reaksjoner både på kort og lengre sikt,
  • kjenner til diagnoser og konsekvenser som knyttes til traumatisering,
  • kan beskrive symptomer som fysiske plager og diffuse kroppslige smerter, alkohol og rusrelatert atferd, psykiske plager som søvnproblemer, angst, depresjon og selvdestruktiv atferd, og hvordan disse kan forstås i et traumerelatert perspektiv,
  • beskrive noen hjelpetiltak, behandlingsprinsipper og behandlingsformer, og
  • vite noe om hvordan arbeid med traumatiserte kan påvirke hjelpere og tiltak for å hindre sekundærtraumatisering og utbrenthet.

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende traumekunnskapen i møte med traumatiserte klienter,
  • kan bruke begreper som kriser, katastrofer, traumer og stress på en kritisk og innsiktsfull måte,
  • kan reflektere over utfordringer i å bygge allianser med mennesker som har liten tillit og trygghet etter erfaringer med alvorlig grensekrenkelser som vold og overgrep,
  • skal kunne bruke noen teknikker og former for regulering og måter å avhjelpe traumesymptomer på,
  • kan reflektere over hvordan spørre eller snakke med klienter om vanskelige erfaringer som vold, overgrep, omsorgssvikt - og kunne ha en aktiv stil i arbeidet med avdekking av traumatiske påkjenninger, og
  • kan reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlag og begrepsbruk.

Generell kompetanse

Studenten

  • har kompetanse til å kunne normalisere og forstå vanlige traumereaksjonene, og kunne reflektere uforståelige symptomer,
  • kan reflektere over hvordan man kan tilrettelegge et omsorgstilbud for traumatiserte klienter,
  • kan diskutere teorier og kliniske erfaringer som omhandler traumer, og
  • ha oppnådd kunnskap om - og ferdigheter i innhenting og bruk av kilder (grunnleggende henvisnings- og sitatteknikk).

Innhold

Emnet skal gi grunnleggende forståelse av traumatiske hendelser, reaksjoner og tiltak. Både enkelthendelser og gjentatte tap og traumer blir fokusert. Det blir også noe fokus på tap og sorg, sårbahet og beskyttende faktorer. Emnet vil ha vekt på å identifisere ulike traumatiske stressreaksjoner og hvordan møte denne problematikken i arbeidshverdagen. Faktorer som alder, utvikling, kultur og kontekst blir tatt opp, inkludert arbeid med barn, voksne og flyktninger. Andre temaer inkluderer hjelperes situasjon, mulighet for å gjøre skade, kunnskapsgrunnlag og fagetikk.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over ett semester med seks undervisningsdager. Undervisningen veksler mellom forelesninger, demonstrasjoner, øvelser, gruppearbeid, arbeid med egne erfaringer og trening i klasserommet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Arbeidskrav 1: Obligatorisk deltakelse. Det kreves minimum 75 % tilstedeværelse på samlingene. Ved fravær utover dette må studenten levere et alternativt arbeidskrav som blir nærmere beskrevet av emneansvarlig.
  •  Arbeidskrav 2: Ett skriftlig arbeidskrav. Skriftlig notat hvor studenten skisserer tema og problemstilling til en semesteroppgave, inkludert begrunnelse for de valgene som er gjort for å avgrense tema og problemstilling. Nærmere krav til utforming av notatet vil bli beskrevet av emneansvarlig. 

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom skriftlig arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave over et nærmere angitt tema. Studentene arbeider med oppgaven gjennom hele semesteret Besvarelsen skal ha et omfang på 8-10 sider / 18 400-23 000 tegn inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Studenter som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang. Ny og utsatt eksamen blir arrangert i begynnelsen av påfølgende semester. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge etiske retningslinjer og regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. 

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Opptakskrav

Målgruppe

Emnet retter seg mot ansatte i offentlig og privat sektor og i frivillige organisasjoner.  Emnet er spesielt egnet for personer som arbeider med barn og unge i barne- og ungdomspsykiatrien, barnevern og sosialtjenesten, voksenpsykiatri, krisesenter, voldtektsmottak, asylmottak og rusomsorgen.

Opptakskrav

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende grad. Opptak skjer i henhold til Forskrift for opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Emneansvarlig

Ragnhild Dybdahl