Programplaner og emneplaner - Student
VTRA6000 Traumas - Understanding and Help Course description
- Course name in Norwegian
- Traumer - forståelse og hjelp
- Study programme
-
Bachelor Programme in Social WorkTraumas - Understanding and Help
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har god kjennskap til bakgrunnen og grunnlag for begreper som kriser, katastrofer, traumer og stress, og hvordan disse brukes i forskning og praksis,
- kan gjenkjenne traumereaksjoner hos barn og voksne og kjenne til vanlige og mindre vanlige reaksjoner både på kort og lengre sikt,
- kjenner til diagnoser og konsekvenser som knyttes til traumatisering,
- kan beskrive symptomer som fysiske plager og diffuse kroppslige smerter, alkohol og rusrelatert atferd, psykiske plager som søvnproblemer, angst, depresjon og selvdestruktiv atferd, og hvordan disse kan forstås i et traumerelatert perspektiv,
- beskrive noen hjelpetiltak, behandlingsprinsipper og behandlingsformer, og
- vite noe om hvordan arbeid med traumatiserte kan påvirke hjelpere og tiltak for å hindre sekundærtraumatisering og utbrenthet.
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende traumekunnskapen i møte med traumatiserte klienter,
- kan bruke begreper som kriser, katastrofer, traumer og stress på en kritisk og innsiktsfull måte,
- kan reflektere over utfordringer i å bygge allianser med mennesker som har liten tillit og trygghet etter erfaringer med alvorlig grensekrenkelser som vold og overgrep,
- skal kunne bruke noen teknikker og former for regulering og måter å avhjelpe traumesymptomer på,
- kan reflektere over hvordan spørre eller snakke med klienter om vanskelige erfaringer som vold, overgrep, omsorgssvikt - og kunne ha en aktiv stil i arbeidet med avdekking av traumatiske påkjenninger, og
- kan reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlag og begrepsbruk.
Generell kompetanse
Studenten
- har kompetanse til å kunne normalisere og forstå vanlige traumereaksjonene, og kunne reflektere uforståelige symptomer,
- kan reflektere over hvordan man kan tilrettelegge et omsorgstilbud for traumatiserte klienter,
- kan diskutere teorier og kliniske erfaringer som omhandler traumer, og
- ha oppnådd kunnskap om - og ferdigheter i innhenting og bruk av kilder (grunnleggende henvisnings- og sitatteknikk).
Required preliminary courses
Emnet går over ett semester med seks undervisningsdager. Undervisningen veksler mellom forelesninger, demonstrasjoner, øvelser, gruppearbeid, arbeid med egne erfaringer og trening i klasserommet.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har god kjennskap til bakgrunnen og grunnlag for begreper som kriser, katastrofer, traumer og stress, og hvordan disse brukes i forskning og praksis,
- kan gjenkjenne traumereaksjoner hos barn og voksne og kjenne til vanlige og mindre vanlige reaksjoner både på kort og lengre sikt,
- kjenner til diagnoser og konsekvenser som knyttes til traumatisering,
- kan beskrive symptomer som fysiske plager og diffuse kroppslige smerter, alkohol og rusrelatert atferd, psykiske plager som søvnproblemer, angst, depresjon og selvdestruktiv atferd, og hvordan disse kan forstås i et traumerelatert perspektiv,
- beskrive noen hjelpetiltak, behandlingsprinsipper og behandlingsformer, og
- vite noe om hvordan arbeid med traumatiserte kan påvirke hjelpere og tiltak for å hindre sekundærtraumatisering og utbrenthet.
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende traumekunnskapen i møte med traumatiserte klienter,
- kan bruke begreper som kriser, katastrofer, traumer og stress på en kritisk og innsiktsfull måte,
- kan reflektere over utfordringer i å bygge allianser med mennesker som har liten tillit og trygghet etter erfaringer med alvorlig grensekrenkelser som vold og overgrep,
- skal kunne bruke noen teknikker og former for regulering og måter å avhjelpe traumesymptomer på,
- kan reflektere over hvordan spørre eller snakke med klienter om vanskelige erfaringer som vold, overgrep, omsorgssvikt - og kunne ha en aktiv stil i arbeidet med avdekking av traumatiske påkjenninger, og
- kan reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlag og begrepsbruk.
Generell kompetanse
Studenten
- har kompetanse til å kunne normalisere og forstå vanlige traumereaksjonene, og kunne reflektere uforståelige symptomer,
- kan reflektere over hvordan man kan tilrettelegge et omsorgstilbud for traumatiserte klienter,
- kan diskutere teorier og kliniske erfaringer som omhandler traumer, og
- ha oppnådd kunnskap om - og ferdigheter i innhenting og bruk av kilder (grunnleggende henvisnings- og sitatteknikk).
Content
Emnet skal gi grunnleggende forståelse av traumatiske hendelser, reaksjoner og tiltak. Både enkelthendelser og gjentatte tap og traumer blir fokusert. Det blir også noe fokus på tap og sorg, sårbahet og beskyttende faktorer. Emnet vil ha vekt på å identifisere ulike traumatiske stressreaksjoner og hvordan møte denne problematikken i arbeidshverdagen. Faktorer som alder, utvikling, kultur og kontekst blir tatt opp, inkludert arbeid med barn, voksne og flyktninger. Andre temaer inkluderer hjelperes situasjon, mulighet for å gjøre skade, kunnskapsgrunnlag og fagetikk.
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge etiske retningslinjer og regler for kildehenvisning følges.
Course requirements
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Assessment
Ragnhild Dybdahl
Permitted exam materials and equipment
Målgruppe
Emnet retter seg mot ansatte i offentlig og privat sektor og i frivillige organisasjoner. Emnet er spesielt egnet for personer som arbeider med barn og unge i barne- og ungdomspsykiatrien, barnevern og sosialtjenesten, voksenpsykiatri, krisesenter, voldtektsmottak, asylmottak og rusomsorgen.
Opptakskrav
Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende grad. Opptak skjer i henhold til Forskrift for opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Grading scale
Emnet skal gi grunnleggende forståelse av traumatiske hendelser, reaksjoner og tiltak. Både enkelthendelser og gjentatte tap og traumer blir fokusert. Det blir også noe fokus på tap og sorg, sårbahet og beskyttende faktorer. Emnet vil ha vekt på å identifisere ulike traumatiske stressreaksjoner og hvordan møte denne problematikken i arbeidshverdagen. Faktorer som alder, utvikling, kultur og kontekst blir tatt opp, inkludert arbeid med barn, voksne og flyktninger. Andre temaer inkluderer hjelperes situasjon, mulighet for å gjøre skade, kunnskapsgrunnlag og fagetikk.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Admission requirements
Målgruppe
Emnet retter seg mot ansatte i offentlig og privat sektor og i frivillige organisasjoner. Emnet er spesielt egnet for personer som arbeider med barn og unge i barne- og ungdomspsykiatrien, barnevern og sosialtjenesten, voksenpsykiatri, krisesenter, voldtektsmottak, asylmottak og rusomsorgen.
Opptakskrav
Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende grad. Opptak skjer i henhold til Forskrift for opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Course contact person
Ragnhild Dybdahl