EPN

VTRA6000 Traumer - forståelse og hjelp Emneplan

Engelsk emnenavn
Traumas - Understanding and Help
Studieprogram
Traumer - forståelse og hjelp
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger på internasjonal forskning og klinisk forståelse. Denne forståelsen har betydning for hvordan man møter klienter som har vært utsatt for alvorlige traumatiske påkjenninger. Som profesjonell hjelper møter man store utfordringer i arbeidet med disse klientene, som ofte har dissosiative lidelser Klientene kan oppleves som uforståelige, men også truende og aggressive. For hjelperen kan dette skape frykt, som igjen bidrar til at klienten får dårlig hjelp.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav. 

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • kan gjenkjenne ulike traumatiske, stressrelaterte reaksjoner hos barn og voksne
  • kan identifisere ulike traumatiske stressreaksjoner. Både det som kalles strukturell dissosiasjon, som er en reaksjon på tidlig overgrep og krenkelser av barn og det som kalles posttraumatisk stress syndrom
  • kan se på symptomer som fysiske plager og diffuse kroppslige smerter, alkohol og rusrelatert atferd, psykiske plager som søvnproblemer, panikkangst, depresjon og selvdestruktiv atferd og hvordan disse kan forstås i et traumerelatert perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende denne kunnskapen i møte med traumatiserte klienter
  • kan bygge allianser med mennesker som har liten tillit og trygghet, etter erfaringer med alvorlig grensekrenkelser som vold og overgrep
  • har lært seg å spørre klienten om vanskelige erfaringer som vold, overgrep, omsorgssvikt - og kunne ha en aktiv stil i arbeidet med avdekking av traumatiske påkjenninger

Generell kompetanse

Studenten

  • har kompetanse til å kunne normalisere og forstå vanlige traumereaksjonene, og kunne utforske uforståelige symptomer
  • kan beskrive hvordan man tilrettelegger et omsorgstilbud for traumatiserte klienter
  • kan diskutere og bruke teorier på kliniske erfaringer som omhandler traumer
  • ha oppnådd kunnskaper om - og ferdigheter i innhenting og bruk av kilder (grunnleggende henvisnings- og sitatteknikk)

Innhold

Emnet vil ha vekt på å identifisere ulike traumatiske stressreaksjoner og hvordan møte denne problematikken i den kliniske hverdagen. Både alvorlig dissosiasjon og posttraumatisk stress (PTSD) blir fokusert.  Vi vil se på symptomer som fysiske plager og diffuse kroppslige smerter, alkohol og rusrelatert atferd, psykiske plager som søvnproblemer, panikkangst, depresjon og selvdestruktiv atferd og hvordan disse kan forstås i et traumerelatert perspektiv.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over ett semester med seks undervisningsdager. Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, arbeid med egne erfaringer og trening i klasserommet i å arbeide med traumatiserte klienter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

1. Obligatorisk deltakelse.

Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse på samlingene. Ved fravær utover 20 % må studenten levere et alternativt arbeidskrav som blir nærmere beskrevet av emneansvarlig. Ved fravær utover 25 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får muligheten til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum/og eller ta eksamen.

 2. Ett skriftlig arbeidskrav.

Skriftlig notat hvor studenten skisserer tema og problemstilling til en fordypningsoppgave, inkludert begrunnelse for de valgene som er gjort for å avgrense tema og problemstilling. Nærmere krav til utforming av notatet vil bli beskrevet av emneansvarlig. Dersom notatet ikke godkjennes, har studenten rett til å levere notatet på nytt èn gang innen angitt tidsfrist.

Dersom arbeidskravene ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave over et nærmere angitt tema. Studentene arbeider med oppgaven gjennom hele studiet. Besvarelsen skal være på 8 - 10 sider.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen, som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. 

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelsen.

Opptakskrav

Målgruppe

Emnet retter seg mot ansatte i offentlig og privat sektor og i frivillige organisasjoner.  Emnet er spesielt egnet for personer som arbeider med barn og unge i barne- og ungdomspsykiatrien, barnevern og sosialtjenesten, voksenpsykiatri, krisesenter, voldtektsmottak, asylmottak og rusomsorgen. 3. års bachelorstudenter kan ta emnet som fordypningsemne.

Opptakskrav

Bachelorgrad eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Emneansvarlig

Berit Bergheim.