Programplaner og emneplaner - Student
VSK6000 Teori og metode for veiledere i praksisstudiene i barnevern og sosialt arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theories and Methods for Supervision in Fieldwork Practice in Child Care and Social Work
- Studieprogram
-
Student- og kollegaveiledning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I bachelorstudiene barnevern og;sosialt arbeid er praksisstudier en del av utdanningen. Studentene har krav på faglig veiledning på praksisstedet. Dette studiet er en videreutdanning for veiledere i praksisstudiene i barnevern og sosialt arbeid. Studiet er tverrfaglig og retter seg mot barnevernspedagoger og sosionomer. Det er forbeholdt personer som har veiledningsoppgaver for studenter i praksisstudiet ved de to utdanningene. Studiet har som mål å være kompetansegivende for veilederne i praksisfeltet og i tillegg;øke kvaliteten på studentenes læring.
Forkunnskapskrav
Veileder skal fortrinnsvis ha minimum 3-årig sosialfaglig høgskoleutdanning. Veiledere med annen utdanning eller realkompetanse kan vurderes individuelt.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
- kjenner til bachelorutdanningens praksisstudium
- har bred;kunnskap om læringsprosesser i praksis
- har bred;kunnskap om ulike teorier og former for veiledning
- har kunnskap om hvordan relasjonen mellom teori og praksis kan forstås
- har bred kunnskap om ulike refleksjonsmodeller i veiledning
- kjennskap til forsknings-utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- kjennskap til fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre og reflektere over veiledning for å fremme studenters læringsprosesser
- kan bruke veiledning som en dialogisk og relasjonell læringsprosess
- kan utvikle selvrefleksivitet;i veilederrollen
- kan veilede med utgangspunkt i rammene for praksisstudiet slik det er formulert i programplanene for bachelorutdanningene
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan reflektere over;makt og mangfoldsperspektiv i sosialfaglig veiledning
- kan reflektere kritisk over faglige, etiske problemstillinger som er relevante for utøvelse av veiledning
Arbeids- og undervisningsformer
Videreutdanningen er på 15 studiepoeng med ca. 50 timers undervisning. Det arrangeres tre samlinger i løpet av ett studieår. Hver samling går over tre dager. Samling I tas parallelt med veiledning av den første studenten. Samling II og III tas parallelt med eller etter at man har veiledet den andre studenten.
Arbeidsmåter som benyttes er: forelesninger, gruppearbeid, trening i veiledningsferdigheter med og uten bruk av film, digitale;undervisningsverktøy;og arbeidskrav mellom studiesamlingene (II og III).;
Det legges vekt på at kandidatene skal bruke egne erfaringer fra veiledning av studenter.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Man må ha primæransvar for veiledning av to studenter i to praksisperioder for å kunne melde seg opp til eksamen. Utdanning går primært over 2 semestere, maksimalt over 4 semestere. Ved spesielle forhold kan det søkes om få; studieløpet forlenget.
Det er;et obligatorisk skriftlig arbeidskrav mellom samling II og III.
Tilstedeværelse på minimum 80 % av undervisningen i de 3 veiledersamlingene er obligatorisk for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom fraværet er utover 20 % mister studenten rett til å melde seg opp til eksamen.
Vurdering og eksamen
Utdanningen avsluttes med en 5 timers skoleeksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes;intern og ekstern sensor til sensurering;av alle besvarelsene.
Opptakskrav
Studiet er en videreutdanning for veiledere i praksisstudiene i barnevern og sosialt arbeid. Studiet er tverrfaglig og retter seg mot barnevernspedagoger og sosionomer. Det er forbeholdt personer som har veiledningsoppgaver for studenter i praksisstudiet ved de to utdanningene. Veileder skal fortrinnsvis ha minimum 3-årig sosialfaglig høgskoleutdanning. Veiledere med annen utdanning eller realkompetanse kan vurderes individuelt.
Emneansvarlig
Gunilla Johansson, emneansvarlig bachelor i sosialt arbeid
Eva Berthling Herberg, emneansvarlig bachelor i barnevern