Programplaner og emneplaner - Student
VSK6000 Teori og metode for veiledere i praksisstudiene i barnevern og sosialt arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theories and Methods for Supervision in Fieldwork Practice in Child Care and Social Work
- Studieprogram
-
Student- og kollegaveiledning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap innenfor fagområdet og kan kritisk vurdere kunnskapsfronten innenfor sitt spesielle forskningsfelt
- kjenner til kvalitetskravene og prosessene for publisering innen helsevitenskapelig forskning
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere problemstillinger, planlegge og gjennomføre et helsevitenskapelig forskningsprosjekt
- kan begrunne valg av relevante design og metoder
- kan anvende metodiske verktøy på en selvstendig måte
- kan gjennomføre selvstendig datainnsamling og -analyse
- kan reflektere over komplekse faglige spørsmål innenfor sitt prosjekt
- kan tolke helsevitenskapelige data og anvende vitenskapelig litteratur
- har et språklig kompetansenivå som er tilstrekkelig for å kunne publisere vitenskapelige publikasjoner på engelsk
- kan utøve sin forskning i tråd med forskningsetiske retningslinjer
Generell kompetanse
Studenten
- har en utviklet evne til kritisk tenkning, inkludert å kunne kritisk vurdere egne og andres forskningsresultater/publikasjoner
- kan diskutere relevante etiske problemstillinger i sitt forskningsprosjekt
- har oversikt over nasjonale og internasjonale formidlingskanaler innenfor sitt forskningsområde
- kan formidle egne forskningsprosjekter og forskningsresultat i relevante formidlingskanaler
- kan delta konstruktivt i faglige debatter
Forkunnskapskrav
Arbeids- og undervisningsformer er deltakelse på forskerlinjeseminar med tilhørende presentasjoner, deltakelse i forskningsgruppens aktiviteter, veiledning og selvstudier. Det forventes aktiv deltakelse på en internasjonal konferanse. Studenten har rett til samlet 21 timer veiledning i løpet av forskerlinjen.
Læringsutbytte
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:
- 100% oppmøte på et 2 dagers oppstartseminar med tilhørende presentasjon av egen prosjektbeskrivelse
- oppmøte på minimum 2 av 3 forskerlinjeseminarer à 1 dag med tilhørende presentasjon av eget arbeid
- deltakelse på forskningsgruppemøter (minimum 5 møter)
- deltakelse på minimum 10 timer veiledning
- Individuelt, skriftlig forskerlinjeprosjekt i form av en artikkel (publiserbart manuskript med omfang og utforming etter valgte tidsskrift)
Arbeids- og undervisningsformer
Hjemmeeksamen over 1 uke i form av en individuell sluttrapport etter gitte føringer. Samlet omfang på rapporten ca. 1500 ord.
Ved ny og utsatt eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av sluttrapporten èn gang innen 2 uker.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Bestått/Ikke bestått
Hjelpemidler ved eksamen
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Én sensor må være ekstern.
En veileder kan ikke være sensor for oppgaver til studenter hun/han har veiledet.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes;intern og ekstern sensor til sensurering;av alle besvarelsene.
Opptakskrav
Studiet er en videreutdanning for veiledere i praksisstudiene i barnevern og sosialt arbeid. Studiet er tverrfaglig og retter seg mot barnevernspedagoger og sosionomer. Det er forbeholdt personer som har veiledningsoppgaver for studenter i praksisstudiet ved de to utdanningene. Veileder skal fortrinnsvis ha minimum 3-årig sosialfaglig høgskoleutdanning. Veiledere med annen utdanning eller realkompetanse kan vurderes individuelt.
Emneansvarlig
Gunilla Johansson, emneansvarlig bachelor i sosialt arbeid
Eva Berthling Herberg, emneansvarlig bachelor i barnevern