EPN-V2

VSK6000 Teori og metode for veiledere i praksisstudiene i barnevern og sosialt arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Theories and Methods for Supervision in Fieldwork Practice in Child Care and Social Work
Studieprogram
Student- og kollegaveiledning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innenfor fagområdet og kan kritisk vurdere kunnskapsfronten innenfor sitt spesielle forskningsfelt
  • kjenner til kvalitetskravene og prosessene for publisering innen helsevitenskapelig forskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan formulere problemstillinger, planlegge og gjennomføre et helsevitenskapelig forskningsprosjekt
  • kan begrunne valg av relevante design og metoder
  • kan anvende metodiske verktøy på en selvstendig måte
  • kan gjennomføre selvstendig datainnsamling og -analyse
  • kan reflektere over komplekse faglige spørsmål innenfor sitt prosjekt
  • kan tolke helsevitenskapelige data og anvende vitenskapelig litteratur
  • har et språklig kompetansenivå som er tilstrekkelig for å kunne publisere vitenskapelige publikasjoner på engelsk
  • kan utøve sin forskning i tråd med forskningsetiske retningslinjer

Generell kompetanse

Studenten

  • har en utviklet evne til kritisk tenkning, inkludert å kunne kritisk vurdere egne og andres forskningsresultater/publikasjoner
  • kan diskutere relevante etiske problemstillinger i sitt forskningsprosjekt
  • har oversikt over nasjonale og internasjonale formidlingskanaler innenfor sitt forskningsområde
  • kan formidle egne forskningsprosjekter og forskningsresultat i relevante formidlingskanaler
  • kan delta konstruktivt i faglige debatter

Forkunnskapskrav

Arbeids- og undervisningsformer er deltakelse på forskerlinjeseminar med tilhørende presentasjoner, deltakelse i forskningsgruppens aktiviteter, veiledning og selvstudier. Det forventes aktiv deltakelse på en internasjonal konferanse. Studenten har rett til samlet 21 timer veiledning i løpet av forskerlinjen.

Læringsutbytte

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

  • 100% oppmøte på et 2 dagers oppstartseminar med tilhørende presentasjon av egen prosjektbeskrivelse
  • oppmøte på minimum 2 av 3 forskerlinjeseminarer à 1 dag med tilhørende presentasjon av eget arbeid
  • deltakelse på forskningsgruppemøter (minimum 5 møter)
  • deltakelse på minimum 10 timer veiledning
  • Individuelt, skriftlig forskerlinjeprosjekt i form av en artikkel (publiserbart manuskript med omfang og utforming etter valgte tidsskrift)

Arbeids- og undervisningsformer

Hjemmeeksamen over 1 uke i form av en individuell sluttrapport etter gitte føringer. Samlet omfang på rapporten ca. 1500 ord.

Ved ny og utsatt eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av sluttrapporten èn gang innen 2 uker.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurdering og eksamen

Bestått/Ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Én sensor må være ekstern.

En veileder kan ikke være sensor for oppgaver til studenter hun/han har veiledet.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes;intern og ekstern sensor til sensurering;av alle besvarelsene.

Opptakskrav

Studiet er en videreutdanning for veiledere i praksisstudiene i barnevern og sosialt arbeid. Studiet er tverrfaglig og retter seg mot barnevernspedagoger og sosionomer. Det er forbeholdt personer som har veiledningsoppgaver for studenter i praksisstudiet ved de to utdanningene. Veileder skal fortrinnsvis ha minimum 3-årig sosialfaglig høgskoleutdanning. Veiledere med annen utdanning eller realkompetanse kan vurderes individuelt.

Emneansvarlig

Gunilla Johansson, emneansvarlig bachelor i sosialt arbeid

Eva Berthling Herberg, emneansvarlig bachelor i barnevern