EPN-V2

VSK6000 Teori og metode for veiledere i praksisstudiene i barnevern og sosialt arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Theories and Methods for Supervision in Fieldwork Practice in Child Care and Social Work
Studieprogram
Student- og kollegaveiledning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Masteroppgaven er et selvstendig arbeid på 30 studiepoeng.

Masteroppgaven skal være et selvstendig og analytisk arbeid med relevans for studiets fagområder. Studentene skal velge et tema som skal belyses gjennom systematisk bruk av kvalitative og/eller kvantitative metoder. Problemstillingen kan være av enten teoretisk eller empirisk karakter.

Masteroppgaven kan leveres som en monografi eller som artikkelmanus, som beskrevet nedenfor.

Forkunnskapskrav

Veileder skal fortrinnsvis ha minimum 3-årig sosialfaglig høgskoleutdanning. Veiledere med annen utdanning eller realkompetanse kan vurderes individuelt.

Læringsutbytte

Etter å ha fullført emnet har studentene følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor fagfeltet familiebehandling
  • inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven.
  • inngående innsikt i et tema eller fenomen sett fra flere ulike perspektiver.
  • inngående kunnskap, og anvendelse av akademiske krav for analyse og skriftlig produksjon.

Ferdigheter

Studenten kan

  • avgrense et større tema eller fenomen og gjøre det til gjenstand for forskning
  • velge og ta i bruk en eller flere metoder for å utforske masteroppgavens problemstilling
  • utvikle design for en empirisk undersøkelse
  • analysere et datamateriale ved bruk av teoretiske perspektiver og begreper
  • gjennomføre en systematisk og kritisk analyse, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene
  • vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt

Generell kompetanse

Studenten kan

  • lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
  • vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk
  • formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
  • anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter i arbeidet med masteroppgaven

Arbeids- og undervisningsformer

I andre semester skal studentene utarbeide prosjektbeskrivelse for sin masteroppgave. Dette arbeidet gjøres som del av emnets obligatoriske Avsparkseminar. Prosjektbeskrivelsen danner grunnlag for tildeling av veileder i slutten av andre semester, og det skal undertegnes veiledningsavtale. Avsparkseminar og Veiledningsavtale er obligatoriske arbeidskrav (se nedenfor). I emnet "Masteroppgaven" arrangeres det også Mastertorg og Midtveisseminar.

Avsparkseminar arrangeres i andre semester, fordelt på to samlinger (en i begynnelsen og en mot slutten av semesteret, hver samling av èn dags varighet). Seminardeltakelse er obligatorisk. Formålet med seminaret er å gi et tilbud som kan støtte den enkelte student i oppstarten av arbeidet med masteroppgaven, inkludert utarbeiding av prosjektbeskrivelse for masteroppgaven.

Avsparkseminaret består av ulike aktiviteter og læringsformer. Første samling består av innledninger om forskningsprosessen, utvikling av problemstilling, forskningsetikk og personvernhensyn. Det gis også praktisk informasjon om litteratursøk og universitetsbibliotekets tilbud. Veiledningsavtaler, plikter og rettigheter i veiledningsforholdet blir gjennomgått. På den andre samlingen gis det gruppevis tilbakemelding på arbeidskrav (se egen omtale av seminarene under avsnittet om arbeidskrav), og diskusjon av planlagte masterprosjekt i grupper. I etterkant av andre samling tildeles veiledere.

Mastertorg arrangeres i begynnelsen av andre semester. Her får studentene presentert pågående forskningsprosjekter de kan knytte seg til om ønskelig.

Veiledningsavtale. Når veileder er oppnevnt, skal student og veileder innen en angitt tidsfrist gå gjennom innholdet av og signere veiledningsavtale.

Midtveisseminar arrangeres i begynnelsen av fjerde semester for heltid/sjette semester for deltid. Til seminaret leverer studentene et avgrenset sideantall med tekst som skal inngå i masteroppgaven (se egen informasjon for detaljer) som legges fram for drøfting og innspill i grupper bestående av medstudenter og en faglærer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Avsparkseminar

Arbeidskrav for Avsparkseminaret består av 1) tilstedeværelse på dets samlinger og 2) skriftlig innlevering av en 2-siders skisse over studentenes kommende mastergradsprosjekt. Det er laget en mal for hva skissen skal inneholde, og denne blir utdelt på Avsparkseminarets første samling.

Arbeidskravet skal leveres i Canvas til en angitt tidsfrist. Skissene presenteres og diskuteres i Avsparkseminarets andre samling. Studenter som ikke får godkjent sin skisse, får en ny tidsfrist etter avtale med emneansvarlig.

Sykdom/fravær: De studenter som av ulike årsaker forhindres fra å delta på en eller begge samlingene, må søke og begrunne dette. De vil da få et ekstra arbeidskrav (i tillegg til 2-siders skissen) som skal leveres innen en nærmere angitt tidsfrist.

Veiledningsavtale

Når veileder er tildelt, skal veileder og student gå gjennom og undertegne veiledningsavtale. Denne regulerer forholdet mellom veileder og student, rettigheter og plikter i veiledningsforholdet. Signert avtale skal leveres i Canvas innen en angitt tidsfrist.

Vurdering og eksamen

Utdanningen avsluttes med en 5 timers skoleeksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av masteroppgavene. Veileder kan ikke være sensor.

Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt og masteroppgaven får en ny vurdering. Ny muntlig eksamen blir avholdt dersom karakteren endres.

Opptakskrav

Målgruppe

Studiet er en videreutdanning for veiledere i praksisstudiene i bachelor i barnevern og sosialt arbeid ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studiet kan også være aktuelt for praksisveiledere tilknyttet andre utdanninger ved Institutt for sosialfag.

Opptakskrav

Kravet for opptak er sosialfaglig bachelorgrad eller tilsvarende 3-årig høgskoleutdanning. Veiledere uten denne utdanningen kan vurderes individuelt.

Studiet blir ikke åpent utlyst og OsloMet avgjør hvilke kandidater som kan få tilbud om plass. Praksisveiledere som tar imot studenter får tilsendt informasjon om studietilbudet, og om mulighet for opptak.

Emneansvarlig

Gunilla Johansson, emneansvarlig bachelor i sosialt arbeid

Eva Berthling Herberg, emneansvarlig bachelor i barnevern