EPN-V2

VSK6000 Teori og metode for veiledere i praksisstudiene i barnevern og sosialt arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Theories and Methods for Supervision in Fieldwork Practice in Child Care and Social Work
Studieprogram
Student- og kollegaveiledning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

I bachelorstudiene barnevern, sosialt arbeid og velferd er praksisstudier en del av utdanningen. Studentene har krav på faglig veiledning på praksisstedet. Studiet har som mål å øke kvaliteten på studentenes læring og å være kompetansegivende for veilederne i praksisfeltet.

Forkunnskapskrav

Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven får studentene trening i å foreta selvstendige studier, analyser og utredninger, og de får erfaring med å gjennomføre et større prosjekt i gruppe. Studentene oppøver videre evnen til å bruke teori og metode i forhold til utdanningens fagområde. Studentene skal tilegne seg grunnleggende forståelse for forskningsmetode knyttet til Facility Management og økonomisk-administrative problemer.

Læringsutbytte

For å bestå praksisopplæringen og få utskrevet vitnemål som faglærer i formgiving, kunst og håndverk må

  • alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse i hver praksisperiode være vurdert til -Godkjent-
  • alle praksisperioder være vurdert til -Bestått-

Tvil om bestått praksisperiode

Dersom det oppstår tvil om bestått praksisperiode, skal studenten varsles muntlig og skriftlig halvveis i perioden. Studenten vil da ha mulighet til å forbedre seg i siste del av perioden. Det kan også ved behov varsles etter denne fristen. Med vedvarende tvil om bestått praksisperiode kan det arrangeres vurderingsmøter.

Ikke bestått praksisperiode

Dersom studenter ikke består en praksisperiode, kan samme praksisperiode kun gjennomføres en gang til. Studenten kan bare gjennomføre praksisopplæring neste gang praksisperioden arrangeres, normalt neste skoleår.

Arbeids- og undervisningsformer

Kunnskaper

Studenten har

  • kjennskap til ulike typer forskningsopplegg, har innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
  • kunnskap om populasjon og utvalg, og om ulike analyse- og datainnsamlingsmetoder, både kvalitative og kvantitative

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kvantitative og kvalitative metoder i enkle analyser
  • kan definere et forskningsspørsmål og foreta avgrensning og definering av begreper og problemer
  • kan bruke aktuell teori og analysemetoder til å skrive en selvstendig oppgave
  • kan søke etter informasjon, utøve kildekritikk, referere og skrive referanseliste
  • behersker generell tolkning av teoretiske og empiriske funn samt generalisering, validitet og reliabilitet, og er bevisst mulige feiltolkninger og feilkilder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere rundt forskning og vitenskapelig metode, forskningsetikk og redelighet.
  • kan samarbeide med andre om en større oppgave
  • kan utforme og skrive strukturerte rapporter som omhandler økonomisk-administrative problemstillinger som tilfredsstiller krav til etiske og faglige standarder.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Prosjektbeskrivelsen på 5-7 sider må være godkjent for å få skrive bacheloroppgave.

Vurdering og eksamen

Bacheloroppgaven skal løses i en gruppe på inntil tre studenter. Om der er særskilte årsaker kan studenten søke fagansvarlig om å få skrive oppgaven alene.

Oppgaver som besvares av grupper på to eller tre personer skal ha en maksimumslengde på henholdsvis 40 og 50 sider. De skal ha 4 cm venstremarg, 1.5 linjeavstand og skriftstørrelse 12 i Times New Roman. Dette inkluderer også noter. Litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg. De som får tillatelse til å skrive alene kan skrive maks 30 sider.

Alle i gruppen skal delta like aktivt i arbeidet med bacheloroppgaven. Dersom det i løpet av arbeidet oppstår uenighet om dette, må gruppen umiddelbart ta opp forholdet med fagansvarlig. Dersom kravet om likeverdig deltakelse ikke er oppfylt, blir dette å regne som «Ikke møtt» på eksamen, og studenten må vente til påfølgende studieår med å gjennomføre bacheloroppgaven.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det vil bli brukt ekstern sensor som sammen med intern sensor sensurerer besvarelsene.

Opptakskrav

Forkunnskaper tilsvarende Samfunnsvitenskapelig metode i vårt 2. år.