Programplaner og emneplaner - Student
VSHPS6300 Seksuell helse, rus og psykisk helse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sexual Health, Substance Use and Mental Health
- Studieprogram
-
Videreutdanning i arbeid med seksuell helse i profesjon og samfunn
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2026/2027
- Emnehistorikk
-
Innledning
God seksuell helse er en ressurs og beskyttelsesfaktor som fremmer livskvalitet og mestringsferdigheter, også for personer med rusmiddelbruk og psykisk uhelse. Det er komplekse vekselvirkninger mellom seksualitet og den generelle helsetilstanden, hvor begge kan påvirke hverandre i positiv eller negativ retning.
Psykiske lidelser og rusavhengighet gir ofte utfordringer knyttet til seksuell helse, og dette emnet legger derfor vekt på å se på seksuell helse, rusmiddelbruk og psykisk helse i sammenheng, samt på skadereduserende arbeid.
Emnets formål er å gi studentene kunnskap om hvordan seksuell helse kan være en ressurs for personer med rusmiddelbruk og psykisk uhelse, og å fremme brukerstyring, samhandling og mangfold. Det innebærer å motvirke tabuer, skam, fordommer og stigmatisering knyttet til seksualitet, rusmiddelbruk og psykisk lidelser. Studentene vil bli utfordret på egne holdninger, profesjonsholdninger, og etiske og juridiske aspekter ved disse. De vil også bli kjent med ulike kommunikasjonsmodeller og -verktøy, og kunne vurdere hvordan de kan benytte disse i sin arbeidshverdag.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for sammenhenger mellom bruk av rusmidler/psykiske lidelser og hindringer for seksuell helse
- gjøre rede for hvordan seksuell helse kan inkluderes i et habiliterings-, rehabiliterings- og folkehelseperspektiv ved rusmiddelbruk/psykisk uhelse
- gjøre rede for skadereduserende arbeid med seksuell helse ved rusmiddelbruk/psykisk uhelse
Ferdigheter
Studenten kan
- Identifisere og evaluere helseutfordringer relatert til seksuell helse ved rusmiddelbruk/psykisk uhelse
- kritisk vurdere ulike typer tiltak som kan fremme seksuell helse for personer med rusmiddelbruk/psykisk uhelse
- Kritisk vurdere utvalgte teorier innen arbeid med seksuell helse ved rusmiddelbruk/psykisk uhelse
Generell kompetanse
Studenten kan
- fremme seksuell helse innen arbeid med personer med rusmiddelbruk/psykisk uhelse
- kommunisere tverrfaglig om problemstillinger relatert til seksuell helse og rusmiddelbruk/psykisk uhelse
- gjøre selvstendige etiske og faglig begrunnede vurderinger og beslutninger i yrkesutøvelse relatert til fremming av seksuell helse blant personer med rusmiddelbruk/psykisk uhelse
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene består av 3-5 webinarer, digitale læringsressurser, gruppearbeid og individuelt arbeid inkludert medstudentrespons, refleksjonsoppgaver og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 75% deltakelse i webinarer
- Individuell skriftlig oppgave på 1000 ord (+/-10 %) som leveres i Canvas og presenteres muntlig i webinar.
- Skriftlig oppgave i grupper på 3-5 studenter. Oppgaven skal være 1500 ord (+/- 10%) og leveres i Canvas, samt og presenteres muntlig i webinar.
- En skriftlig og en muntlig respons til medstudent etter gitte vurderingskriterier
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.
Til muntlig eksamen skal studenten utarbeide en PowerPoint-presentasjon over et selvvalgt tema, som er knyttet til ett eller flere av læringsutbyttene for emnet. Presentasjonen skal være på 10 minutter. Sensorene vil på bakgrunn av studentens presentasjon, stille spørsmål om begrunnelse for valg av tema, relevans for emnet, litteratur og forskningsbelegg. Studenten vil også få spørsmål knyttet til øvrige læringsutbytter.
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått.
Sensuren ved muntlig eksamen kan ikke påklages, jf. universitets- og høyskoleloven.
Sensorordning
Det benyttes to sensorer ved muntlige eksamener, en ekstern og en intern.
Emneoverlapp
100% overlapp med VSHRP6000