EPN-V2

VSHPS6200 Sexual Health, Disability and Illness Course description

Course name in Norwegian
Seksuell helse ved funksjonshemming og sykdom
Study programme
Further Education in Sexual Health Promotion in Professions and Society
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2026/2027
Course history

Introduction

Hovedfokuset i emnet er den positive seksualiteten; ikke diagnoser eller begrensninger. Emnet vektlegger hvordan personer i møte med funksjonshemming eller sykdom kan oppnå god seksuell helse og vil vise hvordan profesjonsutøvere kan tilrettelegge for å unngå at den seksuelle helsen blir skadelidende. Studiet vil belyse hvordan fysisk funksjonshemming, medfødt og ervervet, kan være til hinder for at den enkelte får realisert sin seksualitet. Studentene får også kjennskap til hvordan noen kroniske og vanlige sykdommer påvirker seksualiteten.

Emnets formål er å gi studentene kunnskap om seksuell helse ved funksjonshemming og sykdom. Studentene vil bli introdusert for rammebetingelser, teorier og forskning for å få økt kunnskap om seksuell helse ved funksjonshemming og sykdom.

Etikk vil drøftes gjennomgående i emnet, da særlig med vekt på rolleforståelse og relasjon mellom tjenesteyter og tjenestemottaker. Emnet vil vektlegge menneskerettigheter, medborgerskap og livsutfoldelse. Studentene vil få innføring i normer og normbevissthet, samt hvordan de kan samtale med den enkelte om seksualitet og verktøy til å møte medmennesker og pasienter som opplever at funksjonsevne eller sykdom påvirker deres seksuelle helse.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for sammenhenger mellom funksjonshemming/sykdom og hindringer for seksuell helse
  • gjøre rede for hvordan seksuell helse kan inkluderes i et habiliterings-, rehabiliterings- og folkehelseperspektiv ved funksjonshemming/sykdom
  • gjøre rede for tilpasningstiltak i arbeid med seksuell helse ved funksjonshemming/sykdom

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere og evaluere helseutfordringer relatert til seksuell helse ved funksjonshemming/sykdom
  • kritisk vurdere ulike tiltak for samhandling som kan fremme seksuell helse for personer med funksjonshemming/sykdom
  • kritisk vurdere utvalgte teorier innen arbeid med seksuell helse ved funksjonshemming/sykdom

Generell kompetanse 

  • Studenten kan
  • fremme seksuell helse innen arbeid med personer med funksjonshemming/sykdom
  • kommunisere tverrfaglig om problemstillinger relatert til seksuell helse og funksjonshemming/sykdom
  • gjøre selvstendige etiske og faglig begrunnede vurderinger og beslutninger i yrkesutøvelse relatert til fremming av seksuell helse blant personer med funksjonshemming/sykdom

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene består av 3-5 webinarer, digitale læringsressurser, gruppearbeid og individuelt arbeid inkludert medstudentrespons, refleksjonsoppgaver og selvstudier. Studenten får tilbud om veiledning på prosjektoppgaven i emnet.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 75% deltakelse i webinarer
  • Individuell skriftlig oppgave på 1000 ord (+/-10 %) som leveres i Canvas og presenteres muntlig i webinar.
  • Skriftlig oppgave i grupper på 3-5 studenter. Oppgaven skal være 1500 ord (+/- 10%) og leveres i Canvas, samt presenteres muntlig i webinar.
  • En skriftlig og en muntlig respons til medstudent etter gitte vurderingskriterier.

Assessment

Individuell skriftlig prosjektoppgave, 2000 ord (+/-10 %).

Studentene arbeider med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.

Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til ikke bestått har studentene 

anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.  

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått.

Examiners

Alle besvarelser vurderes av en sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 20 % av besvarelsene og ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Overlapping courses

100% overlapp med VSHFSFS6000