Programplaner og emneplaner - Student
VSHPS6000 Seksuell helse som ressurs i et mangfolds- og livsløpsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sexual Health as a Resource in a Life Course and Diversity Perspective
- Studieprogram
-
Videreutdanning i arbeid med seksuell helse i profesjon og samfunn
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2026/2027
- Emnehistorikk
-
Innledning
Seksuell helse og seksuelt velvære er relatert til fysiske, psykiske og sosiale betingelser og muligheter. Seksuell helse er lite behandlet i profesjonsutdanninger, og i liten grad framstilt som en ressurs, og er et tema som mange profesjonsutøvere mangler kunnskap om. Dette kan være til hinder for profesjonelt arbeid for god seksuell helse, seksuelle rettigheter og utvikling av best mulig helse.
Emnets formål er å styrke studentenes forståelse for og kunnskap om seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR). Denne kunnskapen er relevant for helsefremming gjennom hele livsløpet. Emnet vil gi studenter med ulik faglig bakgrunn en felles forståelse av problemområdene og nødvendigheten av en bred tilnærming til feltet. Perspektiver på mangfold og mangfoldskompetanse med relevans for arbeid med seksuell helse, vil inngå. Emnet vektlegger seksuell helse som en ressurs og betydningen av å fremme brukerstyring og samhandling i arbeidet med å sikre seksuell helse for alle. Emnet vil videre gi studenten forståelse for definisjoner, lover, begreper og uttrykksformer innenfor SRHR, og det vil bli forklart hvordan SRHR forstås i ulike kontekster. I emnet behandles grunnleggende begreper som positiv seksualitet, seksualvennlig miljø, nytelse og juridiske aspekter knyttet til temaet seksualitet. Det vil bli lagt til rette for diskusjoner av SRHR og etiske dimensjoner og problemstillinger vil gjennomgående bli drøftet.
Emnet vil gi studentene mulighet til å drøfte forskning og ny kunnskap knyttet til seksualitetens vilkår gjennom livsløpet. I tillegg vil refleksjon og diskusjon om brukerstyring, trygghet og samfunnsperspektiv vektlegges. Studentene vil få økt bevissthet omkring egne holdninger, profesjonsholdninger, og etiske og juridiske aspekter ved disse. Studentene vil få kjennskap til ulike normer, retninger og paradigmer innenfor SRHR.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- gjøre rede for hvordan seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR) behandles i relevante styringsdokumenter og hva seksuell helse som ressurs innebærer
- gjøre rede for kunnskap om helsefremming og seksuell helse som ressurs gjennom livsløpet
- gjøre rede for normbevisst tenkning og mangfoldskompetanse knyttet til SRHR gjennom livsløpet
Ferdigheter
Studenten kan:
- identifisere og kritisk vurdere rammebetingelser, retningslinjer og tiltak innenfor SRHR
- bidra til tverrfaglig samarbeid for seksuell helse som en ressurs gjennom hele livsløpet
- kritisk vurdere utvalgte teorier innen fagområdet SRHR
Generell kompetanse
Studenten kan:
- fremme seksuell helse som en ressurs gjennom hele livsløpet for mangfoldige brukergrupper
- kommunisere tverrfaglig om seksuell helse som ressurs gjennom livsløpet
- gjøre selvstendige etiske og faglig begrunnede vurderinger og beslutninger relatert til seksuell helse i yrkesutøvelsen
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene består av 3-5 webinarer, digitale læringsressurser, gruppearbeid, refleksjonsdagbok og selvstudier. Studenten får tilbud om veiledning på prosjektoppgaven i emnet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 75% deltakelse i webinarer
- Individuell skriftlig oppgave på 1000 ord (+/-10 %) som leveres i Canvas og presenteres muntlig i webinar.
- Skriftlig oppgave i grupper på 3-5 studenter. Oppgaven skal være 1500 ord (+/- 10%) og leveres i Canvas, samt presenteres muntlig i webinar.
- En skriftlig og en muntlig respons til medstudent etter gitte vurderingskriterier.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig prosjektoppgave, 2000 ord (+/-10 %). Studenten arbeider med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.
Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til ikke bestått har studentene
anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 20 % av besvarelsene og ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
100% overlapp med VSHEL6000