Programplaner og emneplaner - Student
VSHPED6000 Undervisning om seksualitet og seksuell helse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Teaching about Sexuality and Sexual Health
- Studieprogram
-
Undervisning om seksualitet og seksuell helse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Seksualitet er et aktuelt tema både i utdanningsfeltet og innen helse-, sosial- og omsorgssektoren. Profesjonsutøvere innen en rekke helse- og sosialfaglige stillinger skal bidra til å fremme brukeres seksuelle helse, i tråd med blant annet strategi for seksuell helse 2017-2022 (Helse- og omsorgsdepartementet, 2016). På tilsvarende måte skal skolen i dag tematisere seksualitet i flere fag, og den gjeldende læreplanen fra 2020 anlegger en brei tilnærming. Samtidig indikerer både forskning og offentlige samtaler at mange lærere, både i grunnskolen, videregående opplæring, og i høyere utdanning, opplever at de ikke har den kompetansen de ønsker seg for å gi god undervisning om seksualitet. Tilsvarende indikerer forskning at seksualitet og seksuell helse i begrenset grad er behandlet innen helse- og sosialfaglige utdanninger, og at profesjonsutøvere opplever at de mangler kompetanse til å fremme seksuell helse og seksuelle rettigheter i møte med brukere.
Samtidig som seksualitet og seksuell helse er sentrale temaer innen helse og utdanning, er det også et av de temaene som i dag skaper mest friksjon, ubehag og meningsmangfold i offentligheten og i ulike undervisningssituasjoner. Dette emnet vil bidra til økt kunnskap og trygghet for alle som underviser om seksualitet og seksuell helse både i grunnskolen, videregående skole og innen ulike profesjonsutdanninger.
Studietilbudet Undervisning om seksualitet og seksuell helse er et emne på masternivå og utgjør 10 studiepoeng. Emnet er tverrfaglig og heldigitalt. Studiet er tilrettelagt som en serie med digitale samlinger (webseminar), samt selvstendig arbeid, individuelt og i gruppe, mellom samlingene.
Relevans for arbeidsliv
Studenten vil etter gjennomført emne ha økt sin faglige kompetanse knyttet til seksualitet og seksuell helse, og vil ha gode forutsetninger for å kunne undervise om disse temaene med trygghet og profesjonalitet.
Relevans for videre utdanning
Emnet ligger på masternivå og kan etter søknad søkes innpasset i masterstudier.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for sentrale teoretiske perspektiver på seksualitet
- redegjøre for hvorfor undervisning om seksualitet og seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR) er viktig i skolen og i profesjonsutdanninger
- redegjøre for kritiske perspektiver på mangfold og undervisning innen SRHR-området
Ferdigheter
Studenten kan
- utvikle og anvende ulike undervisningsformer innenfor fagområdet SRHR
- anvende forskningsbasert kunnskap i egen undervisning om seksualitet og seksuell helse
Generell kompetanse
Studenten kan
- gjøre rede for etiske og juridiske aspekter av betydning for undervisning om SRHR
- reflektere kritisk omkring egne holdninger og perspektiver med relevans for undervisning om seksualitet og seksuell helse
- samarbeide tverrfaglig og anvende ulike metoder i undervisning om seksualitet og seksuell helse
Innhold
Innhold og oppbygging
Studietilbudet består av ett emne og gjennomføres på deltid over ett semester. Emnet er inndelt i moduler, som vil gjenspeiles i de digitale læringsressursene. Læringsressursene og samlingene (webseminarer) er heldigitale. Det vil bli avholdt fire webseminarer i løpet av emnet. Forventet studieinnsats er beregnet til ca. 12 timer pr. uke.
Internasjonalisering
Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap viktig. Internasjonalisering gir også innsikt i globalisering generelt og bidrar til å oppnå bedre studiekvalitet og styrking av fagmiljøet ved utdanningen. Kunnskap om internasjonale forhold er også viktig for kunnskapsutviklingen.
Internasjonalisering skjer gjennom fagmiljøets kontakt og samarbeid med kolleger i andre land. Studietilbudet har som mål å rekruttere utenlandske studenter som behersker ett av de skandinaviske språkene, og markedsføres derfor i alle nordiske land. Pensum består både av norsk og internasjonal fag- og forskningslitteratur.
Arbeids- og undervisningsformer
OsloMet har digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er derfor studentenes studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om læringsutbyttene oppnås.
Selvstudier omfatter å se filmer, løse oppgaver, lese pensumlitteratur og benytte ulike former for e-læringsressurser (for eksempel interaktive dokumenter/quiz/flervalgtester).
Digitale læringsressurser blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, arbeide interaktivt sammen, gi oversikt, trekke frem hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, gi eksempler fra praksisfeltet og formidle relevante problemstillinger. Emnet og tilhørende læringsmateriell vil være delvis på skandinaviske språk (norsk, svensk, dansk), og delvis på engelsk.
Gruppearbeid innebærer nettbasert samarbeid med medstudenter, der studentene diskuterer hverandres bidrag. Dette inkluderer medstudentrespons og å dele kunnskap og perspektiver gjennom å utvikle og formidle fagstoff. Arbeidet gir øvelse i å gi og motta konstruktive tilbakemeldinger.
Webseminar med foreleser/undervisere foregår digitalt og med høy deltakeraktivitet får studentene øvelse i å formulere seg faglig, gi uttrykk for egne meninger og refleksjoner. De får trening i å presentere og diskutere fagstoff, og reflektere over egne perspektiver og undervisningspraksiser.
Dette betyr at det legges vekt på høy deltakeraktivitet gjennom drøfting, refleksjon og dialog. Samlingene har som mål å bidra til studentenes faglige, personlige og profesjonelle utvikling.
Oppgaver iulike former for oppgaver underveis som støtte i læringsprosessen, eksempelvis refleksjoner, kortsvarsoppgaver, og kritiske vurderinger.
Medstudentrespons eren dialogisk prosess hvor studenter deler kunnskap, erfaring og forståelse med intensjonen om å bidra til pågående læring.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav er alle former for arbeid, innleveringer, presentasjoner og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. Det er studentens ansvar å påse at arbeidskrav er gjennomført innen de fristene som er angitt. Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
Obligatorisk deltakelse
Det er krav om minimum 75 % deltakelse i webseminar for å sikre at studenten har det nødvendige grunnlaget for å oppnå læringsutbyttene gjennom samlæring i grupper, erfaringsutveksling og diskusjon.
Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil emneansvarlig vurdere om det er mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav, for eksempel individuell skriftlig oppgave. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på.
Arbeidskrav
- Individuell oppgave. Utvikle et undervisningsopplegg etter gitte kriterier.
- Skriftlig oppgave i gruppe på inntil fire studenter, på 1500 ord (+/- 10 %) etter gitte kriterier, og presentert muntlig i webseminar
- Gi én skriftlig og én muntlig medstudentrespons etter gitte kriterier
Skriftlige arbeidskrav som ikke blir godkjent, må omarbeides før ny vurdering. Dersom annen gangs vurdering ikke godkjennes, kan ikke studenten framstille seg til ordinær eksamen/vurdering. Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.
Vurdering og eksamen
Vurdering av eksamensbesvarelser gjennomføres etter gjeldende regler gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.
Vurderingsform er individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter, etter gitte kriterier
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått
Sensorordning
Det benyttes to sensorer ved muntlig digital eksamen, én ekstern og én intern.
Opptakskrav
Målgruppe
Målgruppen er alle som underviser om seksualitet og seksuell og reproduktiv helse og rettigheter, både i grunnskolen, videregående opplæring, og innen lærerutdanninger og andre profesjonsutdanninger.
Opptakskrav
Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende. Søkere som har fullført minst tre år av femårig integrert masterutdanning eller av seksårig profesjonsutdanning, kan også tas opp.
Emneoverlapp
Emnet har 50 % overlapp med VUNDS.