EPN

VSHPED6000 Universitets- og høgskolepedagogikk relatert til seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR) Emneplan

Engelsk emnenavn
Further Education Pedagogics Related to Sexual and Reproductive Health and Rights (SRHR)
Studieprogram
Videreutdanning i Universitets- og høgskolepedagogikk relatert til seksuell og reproduktiv helse og rettigheter
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Videreutdanningen består av ett emne på masternivå og utgjør 10 studiepoeng. Emnet er tverrfaglig og heldigitalt.

Emnet har høy relevans for deltakernes faglige forankring og undervisningspraksis ved respektive profesjonsutdanning, innenfor helse- og sosialfag, og pedagogikk. Arbeid med egen og andres undervisning benyttes som utgangspunkt i emnet.

Profesjonsutdanninger i Norge mangler undervisning i seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR). Samtidig understreker både nasjonale (f.eks. Helse- og omsorgsdepartementet) og internasjonale (f.eks. Verdens helseorganisasjon) policydokumenter at seksuell helse skal inkluderes i relevante utdanningsløp.

Emnet er rettet mot undervisning, læring og vurdering koblet til SRHR og forutsetter at deltakerne allerede har kompetanse i de fagene de underviser i. Studiet er tilrettelagt som en serie med digitale samlinger (webseminar), hvor ulike pedagogiske metoder benyttes. Emnet bygger på arbeidsintegrert læring, der læring for arbeid skjer gjennom læring i arbeid.

Relevans for arbeidsliv 

Studenten vil etter gjennomført emne ha økt sin profesjonelle kompetanse og kan veilede kollegaer i temaet, delta i faglig forbedringsarbeid og inngå i tverrprofesjonelle team.

Relevans for videre utdanning 

Emnet ligger på masternivå og kan etter søknad søkes innpasset i masterstudier.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten kan

  • redegjøre for hvorfor seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR) er viktig i den profesjon der undervisning skjer
  • redegjøre for kritiske perspektiver på mangfold og undervisning innen SRHR-område

Ferdigheter 

Studenten kan

  • velge, begrunne, vurdere og utvikle undervisnings-, lærings- og vurderingsformer innenfor fagområdet SRHR, og koble disse til eget fagfelt
  • anvende forskningsbaserte metoder for å videreutvikle utdanningskvaliteten i SRHR

Generell kompetanse  

Studenten kan

  • kritisk analysere og evaluere egne holdninger, samt etiske og juridiske aspekter av betydning for undervisning i SRHR  
  • samarbeide tverrfaglig og anvende praksiserfaring i undervisning om SRHR

Innhold

Videreutdanningen består av ett emne og gjennomføres på deltid over ett semester. Emnet er inndelt i moduler, som vil gjenspeiles i de digitale læringsressursene. Læringsressursene og samlingene (webseminarer) er heldigitale. Det vil bli avholdt fire webseminarer i løpet av emnet. Forventet studieinnsats er beregnet til ca. 12 timer pr. uke. 

Internasjonalisering

Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap viktig. Internasjonalisering gir også innsikt i globalisering generelt og bidrar til å oppnå bedre studiekvalitet og styrking av fagmiljøet ved utdanningen. Kunnskap om internasjonale forhold er også viktig for kunnskapsutviklingen. 

Internasjonalisering skjer gjennom fagmiljøets kontakt og samarbeid med kolleger i andre land. Videreutdanningen har som mål å rekruttere utenlandske studenter som behersker ett av de skandinaviske språkene, og markedsføres derfor i alle nordiske land. Pensum består både av norsk og internasjonal fag- og forskningslitteratur. 

Arbeids- og undervisningsformer

OsloMet har digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er derfor studentenes studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om læringsutbyttene oppnås.

Selvstudier omfatter å se filmer, løse oppgaver, lese pensumlitteratur og benytte ulike former for e-læringsressurser (for eksempel interaktive dokumenter/quiz/flervalgtester).

Digitale læringsressurser blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, arbeide interaktivt sammen, gi oversikt, trekke frem hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, gi eksempler fra praksisfeltet og formidle relevante problemstillinger. Emnet og tilhørende læringsmateriell vil være delvis på skandinaviske språk (norsk, svensk, dansk), og delvis på engelsk.

Gruppearbeid innebærer nettbasert samarbeid med medstudenter, der studentene diskuterer hverandres bidrag. Dette inkluderer medstudentrespons og å dele kunnskap og perspektiver gjennom å utvikle og formidle fagstoff. Arbeidet gir øvelse i å gi og motta konstruktive tilbakemeldinger.

Webseminar med foreleser/undervisere foregår digitalt og med høy deltakeraktivitet får studentene øvelse i å formulere seg faglig, gi uttrykk for egne meninger og refleksjoner.  De får trening i å presentere og diskutere fagstoff, og reflektere over egne handlinger og holdninger.

Dette betyr at det legges vekt på høy deltakeraktivitet gjennom drøfting, refleksjon og dialog. Samlingene har som mål å bidra til studentenes faglige og personlige utvikling samt øke deres refleksjonsnivå.

Oppgaver i ulike former for oppgaver underveis som støtte i læringsprosessen, eksempelvis refleksjoner, kortsvarsoppgaver, og kritiske vurderinger.

Medstudentrespons er en dialogisk prosess hvor studenter deler kunnskap, erfaring og forståelse med intensjonen om å bidra til pågående læring.

Studiebesøk (frivillig) arrangeres i semesteret.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav er alle former for arbeid, innleveringer, presentasjoner og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. Det er studentens ansvar å påse at arbeidskrav er gjennomført innen de fristene som er angitt. Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

Obligatorisk deltakelse

Det er krav om minimum 75 % deltakelse i webseminar for å sikre at studenten har det nødvendige grunnlaget for å oppnå læringsutbyttene gjennom samlæring i grupper, erfaringsutveksling og diskusjon.

Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil emneansvarlig vurdere om det er mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav, for eksempel individuell skriftlig oppgave. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på.

Arbeidskrav

  1. Individuell oppgave. Utvikle ett undervisningsmateriale etter gitte kriterier.
  2. Skriftlig oppgave i gruppe på inntil fire studenter, på 1500 ord (+/- 10 %) etter gitte kriterier, og presentert muntlig i webseminar  
  3. Gi én skriftlig og én muntlig medstudentrespons etter gitte kriterier

Skriftlige arbeidskrav som ikke blir godkjent, må omarbeides før ny vurdering. Dersom annen gangs vurdering ikke godkjennes, kan ikke studenten framstille seg til ordinær eksamen/vurdering. Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp. 

Vurdering og eksamen

Vurdering av eksamensbesvarelser gjennomføres etter gjeldende regler gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.

Vurderingsform er individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter, etter gitte kriterier.

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått

Sensorordning

Alle muntlige eksamener vurderes av to sensorer.

 

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode. 

Opptakskrav

Målgruppe

Målgruppen er ansatte ved universiteter og høyskoler som underviser i seksuell og reproduktiv helse og rettigheter.

Opptakskrav

Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende. Søkere som har fullført minst tre år av femårig integrert masterutdanning eller av seksårig profesjonsutdanning, kan også tas opp.

I tillegg kreves det bekreftelse på at søker er ansatt ved et undervisningssted.

Emneoverlapp

Emne har ingen overlapp med andre emner.