EPN-V2

VSHHS6000 Further Education in Sexual Health, HIV and Other Sexually Transmitted Infections Course description

Course name in Norwegian
Videreutdanning i Seksuell helse, HIV og andre seksuelt overførbare infeksjoner
Study programme
Further Education in Sexual Health, HIV and other Sexually Transmitted Infections
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Videreutdanning i Seksuell helse, hiv og andre seksuelt overførbare infeksjoner består av ett emne på masternivå og utgjør 10 studiepoeng. Emnet er tverrfaglig og heldigitalt.

Emnet er relatert til fysiske, psykiske og sosiale aspekter ved seksualitet og seksuell helse hos personer som kan være, eller er utsatt for hiv og andre seksuelt overførbare infeksjoner (heretter kalt "soi"), Emnet er relevant for de fleste profesjoner, både i og utenfor helsesektoren. Emnet gir kunnskap om rådgivning, undersøkelser og behandling innen ulike forvaltingsnivåer på individ- og gruppenivå, , samt ønsker å styrke studenters teoretiske og analytiske kompetanse knyttet til kompleksitet ved hiv og andre soi i dagens samfunn. . Målet er også å gi studentene mangfoldskompetanse og øke kultursensitivitet, for dermed å sette dem i stand til å møte individer de kommuniserer med på en helhetlig og fordomsfri måte.

Betydningen av holdninger og manglende kunnskap vil belyses. Studentene vil bli utfordret på egne holdninger og profesjonsholdninger, og etiske og juridiske aspekter knyttet til soi generelt. Emnet skal bidra til økt forståelse av ulike profesjoners/aktørers rolle, maktforhold og relevant lovverk.

Emnet gir et overblikk over forebygging, testing og behandling av seksuelle overførbare infeksjoner på individ-, gruppe- og samfunnsnivå, og gir eksempler på hvordan informasjon om soi formidles av ulike aktører, og til ulike mottakere. Emnet vil gi studenter med ulik fagbakgrunn en felles forståelse av hvor de til enhver tid kan finne oppdaterte retningslinjer og kunnskap om soi.

Emnet tar for seg mulige implikasjoner av det å leve med en kronisk infeksjon, med spesielt vektlegging av hiv. Vi ønsker å belyse betydning av de historiske aspektene av hiv og andre soi. Vi vil vise til konkrete eksempler på ulike erfaringer og betydningen det har for de som er berørte.

Studentene skal bli kjent med ulike kommunikasjonsmodeller- og verktøy og kunne vurdere hvordan de kan benytte disse i sin arbeidshverdag.

Relevans for arbeidsliv

Studenten vil etter gjennomført emne ha økt sin profesjonelle kompetanse og kan veilede kollegaer, pasienter, klienter, studenter, familier m.fl. i temaet, delta i faglig forbedringsarbeid og inngå i tverrprofesjonelle team.

Relevans for videre utdanning

Emnet ligger på masternivå og kan etter søknad søkes innpasset i masterstudier.

Learning outcomes

Etter fullført utdanning har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for hvordan historiske, juridiske, og kulturelle aspekter påvirker samfunnets, enkeltgruppers og individets forståelse for hiv og andre seksuelt overførbare infeksjoner
  • gjøre rede for utfordringer ulike grupper kan ha med å leve med hiv og andre seksuelt overførbare infeksjoner.

​​​​​​​Ferdighet

Studenten kan

  • kritisk vurdere ulike typer barrierer for forebygging, testing og behandling av hiv og andre seksuelt overførbare infeksjoner
  • samarbeide flerfaglig og tverrfaglig om ulike problemstillinger som kan forebygge ny smitte av seksuelt overførbare infeksjoner, med kollegaer og ovenfor allmenheten.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjøre rede for hvilken rolle stigma, selvstigma og forventet stigma har i forebyggende arbeid og i møte med og i ivaretagelse av personer som lever med hiv og andre seksuelt overførbare infeksjoner
  • gjøre selvstendige etiske og faglige begrunnede vurderinger, beslutninger og kritisk analysere og evaluere egne holdninger, og roller, og juridiske aspekter i møte med personer som er, eller ønsker å være, seksuelt aktive

Content

The learning outcomes serve as criteria for assessments. The grades are "pass" or "fail".

Teaching and learning methods

An individual six-hour home exam. Scope: Up to 3000 words.

Course requirements

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Assessment

One examiner will assess all exam papers. An external supervision sensor assesses the examination and grading arrangements.

Permitted exam materials and equipment

10 ECTS credits overlap with HEL6120 Public health science and public health work at individual and group level, 10 ECTS credits for students graduated in 2016-2018. 10 ECTS credits overlap with HEL6920 Public health science and public health work at individual and group level, 15 ECTS credits for students graduated in 2019 and 2020. 

Grading scale

The course consists of a six-days workshop (18 hours of seminars in total). All seminars will be based on flipped-classroom methodology where participants will learn about assessment as part of their teaching and will experiment with a variety of assessments that fit the needs of their contexts. The seminars will engage students in lectures, presentations, discussions, group/pair and individual work with mandatory participation.

Students are expected to participate actively in all days seeking and using feedback for their self-regulation, autonomy and self-development. Students are expected to read the syllabus before the course and work on the pre-recorded lectures, pre-assigned research articles or questions/tasks before the seminars and any other materials following the seminars (set as part of the flipped-classroom orientation of the course) to be able to participate actively in discussions during the seminars.

Students will be given the opportunity to participate by electronic means. The necessary equipment (headset and webcam) and a good and stable internet connection are necessary for those students joining through online means.

After the course, the students will submit an individual paper that outlines how they may conduct an analysis based on knowledge and skills from the course and own empirical material on topics of their own choice. Students will work closely with their supervisor(s) to develop each stage of their individual projects.

Examiners

80 % attendence of the time of the course is required. If a student has attended at least 60 % of the course but less than 80 %, he/she must submit an extra paper of at least 3,000 words plus reference list on a given topic.

Students have to formulate a research question for their final paper which must be approved by the course instructors a week after the completion of the course.

On the basis of the approved research question, students need to submit a draft of 2,000 words (+/- 10%) no later than 20 days after the completion of the course.

The students will receive feedback on the draft from a course instructor a week after the submission of their draft that needs to be taken into consideration in the submission of their final paper (see ‘Assessment’ for details).

Admission requirements

A paper of 5,000 words (+/-10% and excluding references and appendices) of 5 ECTs written in English, and related to one or more of the five areas of assessment in the course plan should be submitted after the course.

If a paper is not graded with "pass", the student must submit a revised version within a given deadline.

Overlapping courses

The paper will be assessed by one internal and one external examiner.