EPN-V2

VSHEL6000 Seksuell helse som ressurs i et mangfolds- og livsløpsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Sexual Health as a Resource in a Life Course and Diversity Perspective
Studieprogram
Seksuell helse som ressurs i et mangfolds- og livsløpsperspektiv
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

The course comprises 10 weeks of practical training. The students will carry out occupational therapy work relevant to the practical training establishment. They will complete three written assignments to be submitted to the lecturer during the practical training period. Supervision and clinical reasoning are key to reinforcing the student´s learning process and to integrate theory and practice during the practical training.

Læringsutbytte

Practical training

Assessment content:The learning outcomes

Form of assessment: Assessment of practical training, including written coursework requirements

Time: Fourth semester

Attendance requirements for supervised placement (90%)

Innhold

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeids- og undervisningsformer

OsloMet har gode digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er derfor studentenes studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om læringsutbyttene oppnås.

Selvstudier

Egenaktivitet omfatter samarbeid med medstudenter via universitetets læringsplattform. Individuelle arbeidsformer er for eksempel å se film, løse oppgaver, lese emnets litteratur, benytte ulike former for e-læringsressurser, skrive innlegg i blogg og delta i diskusjonsforum i chat, eller sosiale medier.

Digitale læringsressurser

Det benyttes digitale forelesninger. Disse blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi oversikt, trekke frem hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, eksempler fra praksisfeltet og formidle relevante problemstillinger.

Observasjons- og refleksjonsoppgaver er knyttet til både film, video og tekst. Case og historiefortellinger danner grunnlag for ulike refleksjonsoppgaver både individuelt og i grupper. Emnet og tilhørende læringsmateriell vil være delvis på skandinaviske språk (norsk, svensk, dansk) og delvis på engelsk.

Gruppearbeid og individuelt arbeid

Gruppearbeid skal være koblet til den virkeligheten som studenten tenker å benytte sin kompetanse i; arbeidsplass, organisasjon og liknende. Gruppearbeid innebærer tilrettelagt nettbasert samarbeid med medstudenter, der studentene diskuterer hverandres bidrag. Dette inkluderer hverandrevurderinger og å dele kunnskap og perspektiver gjennom å utvikle og formidle fagstoff. Arbeidet gir øvelse i å gi og motta konstruktive tilbakemeldinger.

Refleksjonsdagbok

Refleksjonsdagsboken baseres på refleksjoner studenten gjør underveis i emnet, hvor disse er knyttet til spesifikke, sentrale temaer i emnet. Refleksjonene kan diskuteres i diskusjonsfora i Canvas, men må være koplet til de ulike modulenes innehold, pensum og ta utgangspunkt i den enkeltes profesjon.

Webseminar

Samlinger foregår digitalt og gjennom disse får studentene øvelse i å formulere seg faglig, gi uttrykk for egne meninger og refleksjoner. De får trening i å presentere og diskutere fagstoff, og reflektere over egne handlinger og holdninger.

Dette betyr at det legges vekt på høy deltakeraktivitet gjennom drøfting, refleksjon og dialog. Samlingene har som mål å bidra til studentenes faglige og personlige utvikling samt øke deres refleksjonsnivå.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav er alle former for arbeid, innleveringer, presentasjoner og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. I dette studiet må følgende arbeidskrav være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

Obligatorisk deltakelse

Det er krav om 100 % obligatorisk deltakelse ved digital studentpresentasjon (5 timer).  

Dersom studenten er fraværende ved obligatorisk webseminar, vil emneansvarlig vurdere om det er mulig å kompensere for fraværet gjennom å tilrettelegge for en ekstra studentpresentasjon. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på. Fravær fra obligatoriske samlinger som ikke kan kompenseres, kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • presentasjon av en case i gruppe på inntil fire studenter. Studentene skal planlegge og gjennomføre en gitt case etter gitte vurderingskriterier. Gruppeoppgaven skal leveres inn før webseminar
  • presentasjon av gruppeoppgaven i webseminar med medstudentrespons
  • individuell skriftligoppgave, 1000 ord (+/- 10 %) etter gitte vurderingskriterier                         

Skriftlige arbeider som ikke blir godkjent, må omarbeides før ny innlevering. Dersom annen gangs innlevering ikke godkjennes, kan ikke studenten framstille seg til ordinær eksamen/vurdering.

Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.

Vurdering og eksamen

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som

kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten kan:

  • kjenner til myndighetenes krav vedr. sikkerhet ved anlegg som omsetter energi
  • forstår for sammenhengen mellom tekniske anlegg og den integrerte styring, regulering

og overvåkning

  • kjenner til algoritmene for den tradisjonelle reguleringen og prinsippene for moderne

DDC regulatorer og PLS enheter.

  • forstår pådragsorganer og aktuatorer
  • kjenner til BUS systemer og de ulike nivåene i moderne byggautomasjon
  • kjenner til bruken og omfanget av SD-anlegg
  • kan vurdere anvendelsen av ulike alternativer til bygg automasjon ut fra økonomisk

synspunkt

  • forstår systemdefinisjon, delsystemer, systemgrenser, systemanalyse, enkel modellering

og numeriske beregning

  • forstår grunnleggende sammenhenger mellom enkeltelementer og systemer som helhet

 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • programmere et enkelt HMI (Human-Machine Interface) system
  • tegne og beskrive blokkdiagrammer for reguleringssløyfer og styrekretser
  • tegne og beskrive styrings strategier for bygnigsautomasjon
  • velge mellom ulike signaltyper ut fra nøyaktighetskrav og lokale hensyn
  • foreta en generell og enkel stabilitetsanalyse av et reguleringssystem
  • utøve faglig ledelse

 

Generell kompetanse

Studenten kan:

• vurdere omfang og kvalitetsnivå på byggautomasjonen i en bygning med energitekniske

anlegg

• planlegge og gjennomføre et prosjekt der byggautomasjon inngår

• fungere som prosjektmedarbeider med hensyn til planlegging, bygging, og drift av

byggautomasjon som er integrert i energitekniske anlegg

Hjelpemidler ved eksamen

Undervisningen er organisert ved at nettsamlingene gjennomføres på Zoom, med opptak. Opptak gjør at det er mulig å spille av hele eller deler av samlingen i ettertid. Studentene kan repetere «vanskelig» lærestoff så mange ganger de ønsker, og dette vil også kunne fange opp de som eventuelt ikke kunne delta på nettsamlingen.

Arbeidsformen er nettsamlinger med oppfølgende læringsnotat og video med oppgaver og alle ser hva de andre leverer. Vurderingsformen er formativ vurdering, med vurdering som læring.  Studentene kan også samarbeide over nett slik at de opparbeider sitt personlige læringsnettverk.

Veiledning utover kommunikasjon via Canvas avtales av den enkelte student med lærer.

Nettsamlingene gjennomføres på ettermiddag

Vurderingsuttrykk

Ingen

Sensorordning

Det benyttes to sensorer ved skriftlig eksamen. En ekstern og en intern.

Opptakskrav

Mappevurdering med følgende mappekrav:

10 individuelle skriftlige innleveringsoppgaver.

I mappevurdering gis en helhetlig vurdering med en karakter.

Vurderingsresultat kan påklages.

Emneoverlapp

Emnet er 60 % overlappende med VUNDS6100 Seksuell helse og seksualitetsundervisning 10 stp.