Programplaner og emneplaner - Student
VSHEL6000 Seksuell helse som ressurs i et mangfolds- og livsløpsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sexual Health as a Resource in a Life Course and Diversity Perspective
- Studieprogram
-
Seksuell helse som ressurs i et mangfolds- og livsløpsperspektiv
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
Innledning
Videreutdanning i seksuell helse som ressurs gjennom hele livsløpet er et masteremne som utgjør 10 studiepoeng. Emnet er heldigitalt og tverrfaglig.
Seksuell helse og seksuelt velvære er relatert til fysiske, psykiske og sosiale forutsetninger, samt til seksuell aktivitet. Seksuell helse som ressurs er et tema som mange profesjoner mangler kunnskap om, og som kan være til hinder for god seksuell helse, seksuelle rettigheter og utvikling av best mulig helse. Strategiplanen, Snakk om det! 2016-2022 (Helse- og omsorgsdepartementet, 2016) fremhever at positive holdninger og følelser for egen kropp, sammen med god kunnskap om kropp og seksualitet, bidrar til tryggere identitet og sunnere handlingsmønstre. Strategiplanen er en tverrsektoriell strategi, og den røde tråden er seksualitet som en ressurs for helse og velvære hvor livsløps- og rettighetsperspektivet vektlegges.
Utdanningens formål er å styrke studentenes forståelse for og kunnskap om seksuell og reproduktiv helse, samt rettigheter knyttet til dette området (SRHR - Sexual and Reproductive Health and Rights). Denne kunnskapen er relevant for helsefremming gjennom hele livsløpet. Emnet vil gi studenter med ulik faglig bakgrunn en felles forståelse av problemområdene og nødvendigheten av en bred tilnærming til feltet. Emnet vil vektlegge seksuell helse som en ressurs og fremme brukerstyring, medvirkning og mangfold. Det vil også forklare hvordan SRHR forstås i nordisk kontekst. Emnet vil gi studenten forståelse for definisjoner, lover, begreper og uttrykksformer innenfor SRHR og tilrettelegge for diskusjoner av SRHR. I emnet behandles grunnleggende begreper som positiv seksualitet, seksualvennlig miljø, nytelse, seksuell folkeskikk og jus knyttet til temaet seksualitet. Etiske aspekter og relasjonen mellom involverte parter vil gjennomgående bli drøftet.
Emnet vil gi studentene mulighet til å drøfte forskning og ny kunnskap i forhold til seksualitetens vilkår gjennom livsløpet. I tillegg vil refleksjon og diskusjon om frihet, autonomi, trygghet og samfunnsperspektiv vektlegges. Studentene vil bli utfordret på egne holdninger, profesjonsholdninger, og etiske og juridiske aspekter ved disse. Studentene vil få kjennskap til ulike retninger, paradigmer og normer innenfor SRHR.
Studiet har hjemmel i Lov om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Relevans for arbeidsliv
Yrkesutøvere skal i ulike kontekster fremme likeverd, rettigheter og helse i samfunnet. I emnet er dette spesifikt koplet til SRHR gjennom livsløpet for å fremme god seksuell helse. Det gjøres ved å identifisere behov og kartlegge utfordringer og forstå seksuell helse som en ressurs for individer gjennom hele livet. Videre vil studentene etter endt utdanning kunne bidra til tilrettelegging av helhetlig omsorg, hvor god seksuell helse inngår som en viktig del for å fremme høy livskvalitet. Dette for å kunne bidra til at mangfold, toleranse og åpenhet om seksualitet tilstrebes i ulike tjenester.
Kandidatene vil etter å ha gjennomført emnet kunne veilede kollegaer i temaet, delta i faglig forbedringsarbeid og inngå i tverrprofesjonelle team. Emnet imøtekommer et etterspurt behov fra yrkesutøvere som arbeider i ulike kontekster.
Relevans for videre utdanning
Emnet er kunnskapsbasert fordi det bygger på forskning, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og brukerstyring, som er i tråd med samfunnets krav. Gjennom emnets moduler og progresjon stilles det økende krav til refleksjonsnivå og utvikling av analytisk holdning og vurdering. Studentene tilegner seg kompetanse slik at de kritisk kan vurdere teoretisk kunnskap, forskning, erfaringer og egne handlinger.
Læringsutbytte
Etter fullført utdanning har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- redegjøre for kunnskap om helsefremming, seksuell og reproduktiv helse (SRHR) og seksuell helse som ressurs gjennom livsløpet fra ulike perspektiver
- redegjøre for kunnskap om normkritisk tenkning innenfor seksuell og reproduktiv helse og rettigheter gjennom livsløpet
Ferdigheter
Studenten kan:
- vurdere kritisk utvalgte teorier, rammebetingelser, virkemidler, retningslinjer og tiltak innenfor seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR) koplet til egen yrkesutøvelse og tverrfaglig samarbeid
- veilede kolleger og bidra i tverrfaglig samarbeid om medborgerskap og betydningen av samtykke, koplet til seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR) og seksualitet som en ressurs gjennom hele livsløpet
Generell kompetanse
Studenten kan:
- fremme seksualitet og seksuell helse som en ressurs gjennom hele livsløpet
- beherske fagterminologi innen seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR)
- gjøre selvstendige etiske og faglige begrunnede vurderinger og beslutninger i yrkesutøvelsen
- forholde seg kritisk til og vurdere utsagn i media som knyttes til seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR)
Innhold
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has in-depth knowledge of
- how phenomena and practices are refined and investigated scientifically using qualitative methods
- the difference between natural, field and laboratory settings
- how research in collaboration with customers/users/practitioners/stakeholders is established, developed, and reported
- purposive sampling strategies and recruitment in qualitative research
- principles of action research methods, phenomenology, ethnography, grounded theory, qualitative experiments, case studies, critical incidents technique, narrative methods, mixed methods and naturally occurring data
- how to theorize from process data as opposed to deductive analysis
- ethics and relational research
- market segmentation utilising surplus digital data
Skills
The student has
- the ability to apply qualitative data from existing databases
- the ability to compare and select different research methods
- the ability to design, implement and evaluate qualitative research projects
- confidence in generating data and discuss the results in cooperation with customers/users/practitioners/stakeholders in research projects
- the ability to go behind the stated and understand challenges of everyday life
- the ability to use qualitative designs in research and development projects in an independent way
- the ability to plan, collect, systemize, analyze and interpret qualitative data from composite contexts
- confidence in communicating the empirical findings to different target groups, the general public included
- the ability to apply big data sets for segmentation
General competence
The student
- has the ability to build trust in relationships with individuals and stakeholders in R&D projects
- understands ethical principles for participant-oriented and practice-oriented research
- has the ability to reflect on his or her own research position
- has a critical and creative attitude to method selection across sectors, industries and tasks
- has acquired systematic and analytical capabilities, and has strengthened the ability to solve problems
- can communicate relevant professional issues, analyses and conclusions in fields bordering innovation and entrepreneurship
- has the ability to secure research quality
Arbeids- og undervisningsformer
OsloMet har gode digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er derfor studentenes studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om læringsutbyttene oppnås.
Selvstudier
Egenaktivitet omfatter samarbeid med medstudenter via universitetets læringsplattform. Individuelle arbeidsformer er for eksempel å se film, løse oppgaver, lese emnets litteratur, benytte ulike former for e-læringsressurser, skrive innlegg i blogg og delta i diskusjonsforum i chat, eller sosiale medier.
Digitale læringsressurser
Det benyttes digitale forelesninger. Disse blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi oversikt, trekke frem hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, eksempler fra praksisfeltet og formidle relevante problemstillinger.
Observasjons- og refleksjonsoppgaver er knyttet til både film, video og tekst. Case og historiefortellinger danner grunnlag for ulike refleksjonsoppgaver både individuelt og i grupper. Emnet og tilhørende læringsmateriell vil være delvis på skandinaviske språk (norsk, svensk, dansk) og delvis på engelsk.
Gruppearbeid og individuelt arbeid
Gruppearbeid skal være koblet til den virkeligheten som studenten tenker å benytte sin kompetanse i; arbeidsplass, organisasjon og liknende. Gruppearbeid innebærer tilrettelagt nettbasert samarbeid med medstudenter, der studentene diskuterer hverandres bidrag. Dette inkluderer hverandrevurderinger og å dele kunnskap og perspektiver gjennom å utvikle og formidle fagstoff. Arbeidet gir øvelse i å gi og motta konstruktive tilbakemeldinger.
Refleksjonsdagbok
Refleksjonsdagsboken baseres på refleksjoner studenten gjør underveis i emnet, hvor disse er knyttet til spesifikke, sentrale temaer i emnet. Refleksjonene kan diskuteres i diskusjonsfora i Canvas, men må være koplet til de ulike modulenes innehold, pensum og ta utgangspunkt i den enkeltes profesjon.
Webseminar
Samlinger foregår digitalt og gjennom disse får studentene øvelse i å formulere seg faglig, gi uttrykk for egne meninger og refleksjoner. De får trening i å presentere og diskutere fagstoff, og reflektere over egne handlinger og holdninger.
Dette betyr at det legges vekt på høy deltakeraktivitet gjennom drøfting, refleksjon og dialog. Samlingene har som mål å bidra til studentenes faglige og personlige utvikling samt øke deres refleksjonsnivå.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Bacheloroppgaven er et selvstendig faglig gruppearbeid som skal skrives i artikkelformat.
RAD3100 Fagfordypning, fagutvikling og fagformidling har fag og tema som kan sees som forberedelse til bacheloroppgaven. Valg av tema og grupper, utforming av prosjektplan og tildeling av veiledere skjer i løpet av RAD3100.
Gruppestørrelsen er 2-4 studenter. I spesielle tilfeller kan studenter søke om å skrive individuelt. Søknader behandles av studieleder og emneansvarlig lærer.
Hver gruppe får tilbud om ca. 15 timer veiledning. Studentene samles på seminarer i løpet av arbeidsperioden. Der legges hovedvekten på studentenes presentasjon av eget prosjekt i ulike stadier i prosessen, utveksling av erfaringer og tilbakemeldinger til hverandre.
Vurdering og eksamen
Studenten må være tatt opp på studiet.
Hjelpemidler ved eksamen
This course aims to enable students to understand the research process in the broad field of management and the specific requirements of entrepreneurship and innovation research. The course provides opportunities for students to plan, carry out and communicate research projects for their project work as well as for their master’s thesis. In particular, the course aims to cover current qualitative research designs and tools for innovators and entrepreneurs as well as knowledge about how to conduct segmentation based on big data appropriate for a digital age. Particular attention is given to participant-oriented and practice-oriented research such as action research, phenomenology, ethnography, grounded theory, qualitative experiments and narrative methods. Case study as an overarching research design that enables bridging theory and practice. The course goes back to the classics in qualitative theory and moves on to applications in innovation and entrepreneurship research.
Language of instruction is Norwegian.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell skriftlig semesteroppgave på inntil 3000 - 4000 ord.
Tidspunkt: Slutten av 1. semester.
Opptakskrav
Bestått/ ikke bestått.
Emneoverlapp
Til del 1 - Vurdering i praksis
Praksisstudier krever tilstedeværelse 90 %. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart og egenvurderingsskjema til midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i vurderingen av praksis er:
- Individuell oppgave, Omfang: 1500 ord (+/- 10 %).
Til del 2 Individuell prøve- praktiske ferdigheter i sykepleie (modifisert OSCE-test):
For å fremstille seg til eksamen del 2 må følgende være godkjent:
- Deltagelse på SF-enhet, 90 % tilstedeværelse av timeplanfestet aktivitet merket obligatorisk.
- Inspirasjonspraksis, 1 uke, obligatorisk 90 % tilstedeværelse. Fokus på sykepleiers rolle og funksjon. Fortrinnsvis veiledet av tredje års studenter (gjennomføres i høstsemesteret).