Programplaner og emneplaner - Student
VSEX7100 Sexologi og funksjonshemming Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sexology and disabilities
- Studieprogram
-
Sexologi og funksjonshemming
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
No course requirements
Forkunnskapskrav
For the assessment the students may choose between
Either
term paper of 13-16 pages, 1 ½ line space, Times New Roman size 12.
Or
45 minutes presentation of practical work and research utilizing digital tools, as a result of an journalistic investigation. In addition, a paper, 7-9 pages, 1 ½-line space, Times New Roman size 12. This paper should analyze and reflect upon the production process, as well draw upon suggested theoretical literature. A grade of pass must be achieved for both the presentation and the paper. They will be given a joint assessment and a single grade.
Both alternatives may be written in either English or Norwegian.
Læringsutbytte
The exam will be assessed according to a grading scale where A (highest) to E (lowest) denote a pass and F denotes a fail.
Innhold
Studiet går over to semestre og den organiserte undervisningen består av 3 samlinger, med èn avsluttende eksamen på slutten av 2. semester. Bestått eksamen gir 15 studiepoeng.
Det utarbeides undervisningsplaner for hver samling, hvor både innhold og gjennomføring konkretiseres. Samlingenes hovedtemaer er:
- Basal sexologi
- Medisinske og psykologiske aspekter
- Utfordringer i terapeutisk arbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Samlingene organiseres som arbeidsseminarer hvor studentene gjennom forelesninger, filmer, praktiske øvelser, diskusjon og refleksjon får innføring i de utfordringer studiet som helhet fokuserer. Dette betyr at det legges vekt på høy deltakeraktivitet, drøfting, refleksjon og dialog.
Arbeidsformene har som mål å bidra til studentenes faglige og personlige utvikling samt økt refleksjonsnivå.
Forelesninger
Forelesninger blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi oversikt, trekke frem hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer og formidle relevante problemstillinger.
Gruppearbeid
Gruppearbeid anvendes som pedagogisk metode for å fremme samarbeid mellom studentene, understøtte læringen av fagstoff og gi trening i samarbeid og samspill. Gruppearbeidet foregår på samlingene, men også mellom samlingene gjennom studentinitiert samarbeid.
Skriftlige oppgaver
Studentene skal gjennom hele studiet arbeide med ulike skriftlige oppgaver. Disse skal dokumentere og reflektere studentenes egen praksis. Videre skal de vise evne til å drøfte faglige utfordringer og etiske dilemmaer.
Selvstudium Noen temaer inngår ikke i organisert undervisning, og det forventes at studenten tilegner seg denne kunnskapen ved selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøver og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. I dette studiet må følgende arbeidskrav være godkjent for å fremstille seg til avsluttende eksamen:
Skriftlige arbeider
Studenten skal levere en skriftlig oppgave etter hver samling, til sammen 3 oppgaver. Omfanget på hver oppgave vil være 750 ord (+/- 10 %). Oppgaver som ikke blir godkjent må omarbeides før ny innlevering. Studenten har rett til 2 forsøk på hvert arbeidskrav før ordinær eksamen. Dersom andre gangs innlevering ikke godkjennes må studenten gjennomføre emnet på nytt med neste kull.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om minimum 80% tilstedeværelse på samlingene. Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil faglærer vurdere om det er mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav, for eksempel individuelle skriftlige oppgaver. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært, og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på.
Vurdering og eksamen
Individuell fordypningsoppgave. Omfang på oppgaven: 8000 ord (+/- 10 %).
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur èn gang.
Bestemmelser om eksamen er gitt i Lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Èn intern og èn ekstern