EPN

VSEKO6000 Supported Employment og kvalitetsutvikling i et organisatorisk perspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Supported Employment and quality improvement in an organizational perspective
Studieprogram
Supported Employment og kvalitetsutvikling i et organisatorisk perspektiv
Supported Employment og kvalitetsutvikling i et organisatorisk perspektiv
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet vil studenten tilegne seg kunnskap som bidrar til styrket og videreutviklet kompetanse i Supported Employment med spesiell vekt på metodeveilederrollen. I denne rollen er arbeid med kvalitetssikring og metodeutvikling på den enkelte arbeidsplass sentralt. Metodeutvikling i Supported Employment må forstås i lys av konteksten det foregår i. Emnet vil derfor sette søkelys både på de organisatoriske rammenes betydning for utviklingsarbeid, og på teamledelse som metode for slik utvikling. Metodeutvikling i Supported Employment må også ses på tvers av etater, med særlig oppmerksomhet på samarbeid med helsesektoren. Studenten skal bruke sin egen arbeidsplass som arena for læring, og refleksjon over egen rolle er sentralt for integrering av teori og praksis. 

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav. 

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten 

  • har bred kunnskap om metodeveilederrollen i Supported Employment
  • har bred kunnskap om team og teamledelse
  • har kunnskap om hensikten med kontinuerlig kvalitetsarbeid i arbeidsinkludering
  • har kunnskap om organisasjonsteori og organisasjonens betydning for kvalitetsarbeid
  • har kunnskap om tverretatlig samarbeid i arbeidsinkludering
  • kjenner til spenningsfeltet mellom Supported Employment sine verdier og NAV sin mål- og resultatoppfølging  

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende faglig kunnskap og metoder for kvalitetssikring av Supported Employment
  • anvende faglig kunnskap og metoder i ledelse av gode læringsprosesser i jobbspesialistteamet
  • anvende faglig kunnskap, erfaringer og kritisk refleksjon i kvalitetsledelse 
  • sette seg inn i forskning på området  

Generell kompetanse

Studenten 

  • kan anvende faglig skjønn i team- og kvalitetsledelse
  • har innsikt i egen rolle som teamleder
  • kan reflektere kritisk over etiske utfordringer knyttet til jobbspesialistrollen og metodeveilederrollen

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er samlingsbasert over ett semester; 3 samlinger á 3 dager, og benytter to arenaer for læring; OsloMet - storbyuniversitetet og arbeidsplassen. Det forutsettes derfor at studenten, parallelt med undervisningen, anvender og trener på å ta i bruk faglig kunnskap om kvalitetsarbeid i Supported Employment i egen rolle som metodeveileder eller jobbspesialist på arbeidsplassen. Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og studentaktive læringsformer, både digitalt og på samlingene. Den enkelte students arbeidsplass og rolle i jobben vil danne utgangspunkt for studentaktiviteten. Det må derfor påregnes arbeid utenfor samlingene og i direkte tilknytning til jobbutførelse.  

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

1. Obligatorisk deltakelse.

Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav som blir nærmere beskrevet av emneansvarlig. Ved fravær utover 30 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Krav om tilstedeværelse er begrunnet i prosessundervisning og viktigheten av å reflektere sammen. 

2. Studenten skal underveis i emnet jobbe med kvalitetsutvikling og utvikling av egen rolle på sin arbeidsplass, og det skal leveres to individuelle skriftlige innleveringer knyttet til dette arbeidet. 

  1. Refleksjonsnotat om et oppgitt tema. Notatet skal ha et omfang på 3-5 sider.
  2. Refleksjonsnotat om et oppgitt tema. Notatet skal ha et omfang på 3-5 sider. 

Nærmere beskrivelse av de to refleksjonsnotatene gis ved studiestart. 

Studentene deles inn i par/grupper som skal fungere som sparringspartnere for hverandre, og som leser hverandres refleksjonsnotat og gir skriftlig tilbakemelding. Det vil bli gitt veiledning på hvordan tilbakemeldingen skal gis. Emneansvarlig vil lese og godkjenne alle refleksjonsnotatene. Dersom refleksjonsnotatet ikke godkjennes, har studenten rett til å levere notatet på nytt én gang innen angitt tidsfrist. 

Arbeidskravene må oppfylles og gjennomføres innen angitte frister og være godkjent av emneansvarlig. Dersom arbeidskravene ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave knyttet til eget utviklingsarbeid på arbeidsplassen. Oppgaven skal ha et omfang på 10-12 sider. Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Studenten arbeider med oppgaven gjennom store deler av semesteret. 

I oppgaven kobles refleksjonene til aktuell teori fra pensum, og egen innsats drøftes i lys av dette. Studentens selvrefleksjon og evne til å evaluere egen innsats står i sentrum. 

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til å fremstille seg til ny/utsatt eksamen. Vurderingsformen er lik som til ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av refleksjonsnotatet/essayet til sensur én gang. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. 

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer til sensurering av alle besvarelser. Et uttrekk på 25 % av besvarelsene sensureres av en ekstern sensor etter at sensur er falt. Stikkprøvesensuren benyttes som veiledning til internt bruk av emneansvarlig og interne sensorer. 

Opptakskrav

Målgruppe

Målgruppen er metodeveiledere i jobbspesialistteam og teamledere med ansvar for kvalitetsarbeid innen Supported Employment (gjelder både utvidet oppfølging og Individual Placement and Support IPS) og jobbspesialister som har eller har hatt en rolle som evaluator, kvalitetsveileder, eller er tiltenkt en rolle som metodeveileder i NAV.   

Opptakskrav

Opptakskravet er bachelorgrad eller tilsvarende, og ansettelse i NAV som metodeveileder eller jobbspesialist. 

  • Det gis 2 tilleggspoeng for søkere som har fullført og bestått emnet «Supported Employment» ved OsloMet - storbyuniversitetet eller emnet «Arbeidsinkludering og Supported Employment» ved Høgskolen i Østfold. 
  • Det gis 5 tilleggspoeng til søkere som er ansatt som metodeveiledere i NAV. 
  • Det gis 2 tilleggspoeng til søkere som er ansatt som jobbspesialister og som i tillegg har/har hatt en rolle som evaluator, kvalitetsveileder, eller er tiltenkt en rolle som metodeveileder.

For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet. 

Emneansvarlig

Tonje Sanden Sannes.