EPN-V2

VPYT6000 Python Programming and Data Science for Journalists Course description

Course name in Norwegian
Python Programming and Data Science for Journalists
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    This course is an introduction to principles of Python Programming and Data Science.

    Most journalists do not have a solid quantitative background\and face difficulties when analysing data independently. This difficulty represents a major drawback in journalistic research. Journalists waste time learning analytical methods by themselves that could be more quickly learned with proper instruction and support. As consequence, the quality of insights and research productivity suffer. This course provides a comprehensive introduction to data science and big data applied to investigative journalism.

    One of the skills that are crucial for implementing and conducting Data Science projects is the knowledge of programming. This course focuses on the development of basic programming techniques, analytical thinking, comprehension of code, and problem-solving skills achieved through a programming-based approach. It aims to develop basic programming skills relevant for professional use within the realm of journalism.

    The content is designed to train the participants in state-of-the-art techniques in data analysis. This will enable the students to interact independently with the data and draw insights from them. This is a hands-on course where the students will learn from implementing the analysis themselves with close supervision. The course will focus on case studies using data from real cases; advanced students may choose to use their own data. The students will develop understanding through constant presentation of their work and dialectical reflection over their choices, results, and interpretations.

    Language of instruction is English.

  • Required preliminary courses

    None.

  • Learning outcomes

    Emnet gir en innføring i finansregnskap, foretaksrett og revisjon.

  • Teaching and learning methods

    Ingen.

  • Course requirements

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten har kunnskap om

    • resultat- og balanseorientering
    • det konseptuelle rammeverket til IFRS
    • foretakets ansvar for rapportering om samfunnsansvar
    • lovreglene for de ulike selskapstyper, opprettelse, drift og endring, herunder om selskapenes formues- og heftelsesform og særtrekk ved hver enkelt selskapstype med spesiell vekt på aksje- og allmennaksjeselskap, og styrets ansvar
    • lovreglene for styrets og revisors ansvarsforhold, herunder ved insolvens, med vekt på børsnoterte selskaper, innsidehandel mv
    • revisors rolle som allmennhetens tillitsperson, herunder behovet for revisjon, omfanget av revisjonsplikten og revisors tjenestespekter i privat og offentlig sektor
    • etterspørselen etter revisjon og revisjonens fundamentale rolle i kapitalmarkeder
    • revisjon i et internasjonalt perspektiv, bakgrunnen for reguleringer og de forhold som former innholdet i en moderne revisjon
    • og forståelse av samfunnets, myndighetenes, investorenes og andre interessenters forventninger til revisor, og kunnskap om hva som er revisors oppgaver og plikter
    • det juridiske og profesjonsbestemte rammeverket for revisors yrkesutøvelse

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
    • ta stilling til foretaksrettslige ansvarsforhold knyttet til regnskap og til ansvar for skattefastsettelse
    • forstå og kan anvende reglene i revisorloven og hvitvaskingsreglene i revisors profesjonsutøvelse.

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • formidle sentrale regnskapsfagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig.
    • stille kritiske spørsmål til regnskap, både ved utarbeidelse av regnskap og ved revisjon av regnskap
    • identifisere juridiske problemstillinger og gi juridiske råd basert på lovens ordlyd og andre rettskilder
  • Assessment

    Forelesninger, egne studier, casediskusjoner.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen arbeidskrav.

  • Grading scale

    Skoleeksamen (5 timer).

  • Examiners

    Lovsamling, utskrifter fra Lovdata av lover, forskrifter

    Kalkulator (se eget reglement)

  • Target group and admission

    Gradert skala A-F.