EPN

VPSYPRA10 Utvikling og utøvelse av relasjonskompetanse Emneplan

Engelsk emnenavn
Development and Practice of Relationships
Studieprogram
Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid - heltid
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Integrering av teoretisk, empirisk og metodologisk kunnskap og egen profesjonskompetanse står sentralt. Emnet består av tre deler:

  • Prosjektrettet praksis med fokus på organisering av psykisk helsetjeneste i et bedringsperspektiv
  • Praksisstudier hvor studenten arbeider med egen relasjonskompetanse
  • Fordypningsoppgaven skal handle om praksisrelaterte problemer og/eller fenomener knyttet til fagområdet psykisk helsearbeid.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om relasjons- og omsorgsteorier
  • kan anvende kunnskap om forutsetninger og betydning av relasjoner og omsorg i psykisk helsearbeid
  • har inngående kunnskap om bedring og bedringsprosesser og hva pasienter/brukere erfarer som godt psykisk helsearbeid
  • har inngående kunnskap om tilrettelegging og organisering som fremmer bedringsprosesser og brukerperspektivet
  • har inngående kunnskap om et selvvalgt fordypningstema innen psykisk helse og psykisk lidelse
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangpunkt i relevant kunnskap for fagfeltet

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over, analysere og identifisere faglige og etiske problemstillinger knyttet til relasjoner
  • etablere, utvikle og avslutte relasjoner med menneske med psykisk lidelse og deres pårørende
  • gi omsorg og anerkjennelse til mennesker med psykisk lidelse og deres pårørende, med utgangspunkt i deres ressurser, ønsker og behov
  • faglig vurdere og anvende ulike arbeidsformer i psykisk helsearbeid på en selvstendig måte, i samarbeid med pasienter/brukere, deres pårørende/nettverk og medarbeidere
  • reflektere over sin egen personlige og faglige kompetanseutvikling
  • analysere eget og andres faglige bidrag i et tverrfaglig team
  • reflektere over eget bidrag i relasjoner med mennesker med psykisk lidelse

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere relasjonelle utfordringer vedrørende forhold som fremmer og hemmer organisering av helsetjenestene i et bedrings- og brukerperspektiv
  • har evne til nytenkning og kan anvende sin kunnskap på nye områder
  • kan analysere fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminar, selvstudier og veiledning.

 

Pensum:

I tillegg til å anvende pensum fra studiets øvrige emner skal studenten dokumentere minst 1000 sider selvvalgt litteratur.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å få bestått praksis og fremstille seg til eksamen (fordypningsoppgaven) må følgende oppgave være utført og godkjent:

Prosjektrettet praksis

  • Gjennomføre et prosjekt i gruppe med presentasjon

 

Tilstedeværelse i praksisstudier

  • Totalt 240 timer

  • Studenten må være tilstede minimum 90 prosent av den planlagte tiden

 

Individuell oppgave

  • Omfang: 1500 ord (+/– 20 prosent)

 

Plan for fordypningsoppgave

  • Tema, problemstilling og valg av metode for fordypningsoppgaven

 

Gruppe- eller individuell oppgave

  • Omfang: 1500 ord (+/– 20 prosent)

 

 

 

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er todelt:

Praksisstudiet

  • Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttene for emnet, studentens konkretisering av læringsutbytter og vurderingen av studenten i løpet av praksisperioden

 

 

Fordypningsoppgave

  • Individuelt eller i gruppe på 2 studenter over 3 uker.

  • Omfang: 5000 ord (+/– 20 %), gjelder både for individuelle oppgaver og gruppeoppgaver.

  • Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides en gang til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Praksisstudier - Bestått/ikke bestått

Fordypningsoppgave - Bestått/ikke bestått

Begge deler må være bestått for å få bestått emnet som helhet og uttelling i studiepoeng.

Sensorordning

Praksisstudiet - praksisveileder og veileder

Fordypningsoppgave -Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer et uttrekk av besvarelsene (minimum 20 prosent). Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

VPSYPRA10, VPSYDPRA10, PSYDPRA10 og MAPSDPRA10 er 100% overlappende.