Studieinfo emne VPSYPRA10 2018 HØST
VPSYPRA10 Utvikling og utøvelse av relasjonskompetanse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Development and Practice of Relationships
- Studieprogram
-
Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid - heltid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Integrering av teoretisk, empirisk og metodologisk kunnskap og egen profesjonskompetanse står sentralt. Emnet består av tre deler:
- Prosjektrettet praksis med fokus på organisering av psykisk helsetjeneste i et bedringsperspektiv
- Praksisstudier hvor studenten arbeider med egen relasjonskompetanse
- Fordypningsoppgaven skal handle om praksisrelaterte problemer og/eller fenomener knyttet til fagområdet psykisk helsearbeid.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om relasjons- og omsorgsteorier
- kan anvende kunnskap om forutsetninger og betydning av relasjoner og omsorg i psykisk helsearbeid
- har inngående kunnskap om bedring og bedringsprosesser og hva pasienter/brukere erfarer som godt psykisk helsearbeid
- har inngående kunnskap om tilrettelegging og organisering som fremmer bedringsprosesser og brukerperspektivet
- har inngående kunnskap om et selvvalgt fordypningstema innen psykisk helse og psykisk lidelse
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangpunkt i relevant kunnskap for fagfeltet
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over, analysere og identifisere faglige og etiske problemstillinger knyttet til relasjoner
- etablere, utvikle og avslutte relasjoner med menneske med psykisk lidelse og deres pårørende
- gi omsorg og anerkjennelse til mennesker med psykisk lidelse og deres pårørende, med utgangspunkt i deres ressurser, ønsker og behov
- faglig vurdere og anvende ulike arbeidsformer i psykisk helsearbeid på en selvstendig måte, i samarbeid med pasienter/brukere, deres pårørende/nettverk og medarbeidere
- reflektere over sin egen personlige og faglige kompetanseutvikling
- analysere eget og andres faglige bidrag i et tverrfaglig team
- reflektere over eget bidrag i relasjoner med mennesker med psykisk lidelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere relasjonelle utfordringer vedrørende forhold som fremmer og hemmer organisering av helsetjenestene i et bedrings- og brukerperspektiv
- har evne til nytenkning og kan anvende sin kunnskap på nye områder
- kan analysere fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, seminar, faglig veiledning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å få bestått praksis og fremstille seg til eksamen (fordypningsoppgaven) må følgende oppgave være utført og godkjent:
- Gjennomføre et prosjekt i gruppe med presentasjon (prosjektrettet praksis)
- Tilstedeværelse i praksisstudier. Totalt 240 timer. Studenten må være tilstede minimum 90 prosent av den planlagte tiden
- Oppgave 1, Individuell oppgave, omfang: 1500 ord (+/- 20 prosent)
- Oppgave 2, Tema, problemstilling og valg av metode for fordypningsoppgaven
- Oppgave 3, Individuell oppgave eller gruppeoppgave, Omfang: 1500 ord (+/- 20 prosent)
Vurdering og eksamen
Eksamen er todelt:
Praksisstudiet - Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttene for emnet, studentens konkretisering av læringsutbytter og vurderingen av studenten i løpet av praksisperioden
Fordypningsoppgave - Individuelt eller i gruppe på inntil 2 studenter over 3 uker. Omfang: 5000 ord (+/- 20 %), gjelder både for individuelle oppgaver og gruppeoppgaver. Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides en gang til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Praksisstudier - Bestått/ikke bestått
Fordypningsoppgave - Bestått/ikke bestått
Begge deler må være bestått for å få bestått emnet som helhet og uttelling i studiepoeng.
Sensorordning
Praksisstudiet - praksisveileder og veileder
Fordypningsoppgave -Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer et uttrekk av besvarelsene (minimum 20 prosent). Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
VPSYPRA10, VPSYDPRA10, PSYDPRA10 og MAPSDPRA10 er 100% overlappende.