Programplaner og emneplaner - Student
VPSYDPRA Praksisstudier - utvikling og utøvelse av relasjonskompetanse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional Competence in a Relational Perspective - Theory and Praxis
- Studieprogram
-
Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid - deltid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Opptak til studiet.
Forkunnskapskrav
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
Ferdigheter
Studenten
- kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor intensivsykepleie
- kan, under veiledning, observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
- kan, under veiledning, forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- kan, under veiledning, redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- kan, under veiledning, anvende kunnskap om ernæring ved akutt og kritisk sykdom
Studenten kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens ernæringsbehov.
- kan administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten.
- kan utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet.
- kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter.
- kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig.
- kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon.
Generell kompetanse
Studenten
- kan, under veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan, under veiledning, anvende kunnskap og ferdigheter i intensivsykepleie for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov
- kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
Læringsutbytte
Simulering og praksisstudier med veiledning.
Arbeids- og undervisningsformer
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Studenten skal levere minst én skriftlig selvvurdering pr. måned.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne
skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte
tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og
praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke
bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.
Vurdering og eksamen
Ikke relevant.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått.
Sensorordning
Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.