Programplaner og emneplaner - Student
VPSYDPRA Professional Competence in a Relational Perspective - Theory and Praxis Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisstudier - utvikling og utøvelse av relasjonskompetanse
- Study programme
-
Interdisciplinary Advanced Programme in Mental Health and Addiction - Part Time
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet går over 8 uker, på 270 timer hvorav 240 timer er veiledet praksis. Integrering av teoretisk, empirisk og metodologisk kunnskap og egen profesjonskompetanse står sentralt. Emnet omfatter også et kommunikasjonsseminar og ulike forberedelser til praksisperioden, og veiledningsgrupper.
Required preliminary courses
For å kunne påbegynne praksisstudiene må arbeidskravet kommunikasjonsseminar over 4 dager være godkjent.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om hovedteorier som omhandler relasjoner og relasjoners forutsetninger og betydning i psykisk helsearbeid
- har kjennskap til hovedfunn innen behandlingsforskning og hva pasienter/brukere erfarer som godt psykisk helsearbeid
- har avansert kunnskap om hvordan bistå pasient/bruker med psykiske lidelser, psykososiale problemer og/eller i kriser, i form av moralsk, relasjonell og praktisk omsorg
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over og analysere situasjoner og identifisere faglige og etiske problemstillinger i lys av empirisk og teoretisk kunnskap
- kan bruke relasjonskunnskap til å sette seg inn i pasienters/brukeres opplevelse, og til å kartlegge og vurdere behov for helsetjenester
- kan anvende relasjonskunnskap til å etablere, vedlikeholde og avslutte relasjoner med pasienter/brukere og deres pårørende
- kan analysere situasjoner i praksis og reflektere over eget bidrag i relasjoner til mennesker med psykiske lidelser og/eller i krise
- kan begrunne og anvende arbeidsformer i psykisk helsearbeid på en selvstendig måte, tilpasset pasienter/brukere, deres pårørende/nettverk og medarbeidere, og i samspill med dem
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner vedrørende forhold som fremmer og hemmer organisering av helsetjenestene i et bedrings- og brukerperspektiv, både med spesialister og til allmennheten
- kan analysere eget og andres faglige bidrag i et tverrfaglig team
- kan anvende egen fagkompetanse i forpliktende samarbeidsrelasjoner og gjøre seg nytte av andre fagpersoners kunnskap og kompetanse
- kan bruke egen kompetanse på en profesjonell og selvstendig måte i utøvelse og utvikling av psykisk helsearbeid
Teaching and learning methods
Veiledning, seminarer, samt arbeid med skriftlige oppgaver tilknyttet praksisstudiene.
Course requirements
For å kunne påbegynne praksisstudiene må deltakelse på kommunikasjonsseminar være gjennomført.
For bestått praksisstudier må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Deltakelse på seminarer.
- Deltakelse i gruppe.
- Oppgave 1
- Individuell oppgave.
- Omfang: 1500 ord (+/- 20 %).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i oppgaven og skal markeres med stjerne (*) i litteraturlisten.
- Studenten får muntlig tilbakemelding fra høgskolens veileder og praksisveileder.
- Oppgave 2
- Individuell oppgave eller gruppeoppgave
- Omfang: 1500 ord (+/- 20 prosent).
- Studenten får muntlig tilbakemelding fra høgskolens veileder og praksisveileder.
Assessment
Vurdering i praksisstudiene. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen av studenten i løpet av praksisperioden.
Grading scale
Bestått/ ikke bestått. Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudiene. For at praksisstudiene skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 prosent av den planlagte tiden. Fravær på mellom 10 og 20 prosent kan tas igjen etter avtale med lærer og praksisstedet.
Examiners
Summativ vurdering gjennomføres av praksisveileder og universitetets veileder.