Programplaner og emneplaner - Student
VPSYD6210 Psykisk helse og traumatiske belastninger Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mental Health and Traumatic Stress
- Studieprogram
-
Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid - deltid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Formålet med emnet er å utvikle studentenes ferdigheter og relasjonskompetanse i psykisk helsearbeid. Emnet omfatter menneskelige reaksjoner knyttet til traumatiske belastninger, samt sentrale arbeidsformer og forebyggingsstrategier på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Studenten skal tilegne seg kunnskap og ferdigheter for å kunne identifisere, vurdere og samhandle med mennesker med psykiske reaksjoner som følge av traumer og kriser.
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykisk helsearbeid og videreutdanning i psykisk helsearbeid hel- og deltid har felles emnegjennomføring.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte betydningen av traumer, kriser og menneskelige reaksjoner på disse, i en sosial og kulturell kontekst
- kan vurdere hvordan holdninger påvirker relasjons- og omsorgsarbeid
- har innsikt i hvordan kommunikasjon kan brukes som et middel i relasjons- og omsorgsarbeid
- kan redegjøre for sentrale forklaringsmodeller for sammenhengen mellom traumatiske belastninger, psykisk lidelse og tilhørende arbeidsmetoder
- kan kritisk vurdere relasjonens betydning i møte med mennesker med lidelse knyttet til traumatiske belastninger
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende forskningsbasert kunnskap i arbeidet med mennesker med traumatiske belastninger og psykisk lidelse på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan drøfte og anvende faglige teorier i arbeidet med mennesker med traumatiske belastninger og psykisk lidelse på individ, - gruppe, - og samfunnsnivå
- kan anvende relasjonskunnskap i samhandling med brukere/pasienter med traumeerfaring
- kan identifisere og vurdere selvmords- og voldsrisiko
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte sammenhenger mellom faglig forståelse, menneskesyn og holdninger i samspillet med mennesker med traumatiske belastninger og psykiske lidelser
- kan anvende faglig kunnskap om traumatiske belastninger i møte med brukere/pasienter, pårørende, fagpersoner og allmennheten
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter studiegrupper, forelesninger, seminarer, selvstudier, simulerings- og relasjonell ferdighetstrening. Anerkjent terapeutisk metodikk innen psykisk helsearbeid er grunnlaget for simuleringen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Deltakelse i obligatoriske aktiviteter, 80 % deltakelse på seminarer, simulerings- og relasjonell ferdighetstrening
- Skriftlig oppgave, individuelt eller i gruppe. Omfang 750 ord (+/-10 %)
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen, i form av skriftlig oppgave i gruppe på inntil 3 studenter. Omfang: 2500 ord (+/- 20 %).
Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått.
Sensorordning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har fordypet kunnskap om barns språkutvikling og matematiske begrepsdanning og utforskning hos alle barn i barnehagen
- har nyansert kunnskap om barns møte med skrift, litterære sjangre, fortellerkunst og moderne tekst- og mediekulturer
- har nyansert og fordypet kunnskap om ulike dokumentasjonsformer for barns lek, læring og utvikling
- har fordypet kunnskap om bruk av dokumentasjon i synliggjøring av barnehagens pedagogiske arbeid
- har økt kunnskap om veiledningsmetoder
- har fordypet kunnskap om hva som påvirker inkluderingsprosesser i barnehagens lek- og læringsmiljø
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende, dokumentere og reflektere kritisk over form og innhold i formidlingssituasjoner i barnehagen
- kan ha meningsfullt samspill med barn om form og rom, bl.a. gjennom bruk av bøker, tegninger og/eller kart
- kan anvende sin kunnskap om barns språkutvikling til å involvere eksterne samarbeidspartnere
- kan lede og veilede barnehagens personale og foreldre i arbeid med språk, tekst og matematikk
- kan bruke dokumentasjon knyttet til barns lek, samt reflektere kritisk rundt bruk av dette
- kan veilede i gruppe, med fokus på en-til en veiledning
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for og anvende ulike dokumentasjonsformer i det pedagogiske arbeidet med barns språklige, litterære og matematiske utvikling
- har kjennskap til hvordan man kommuniserer og drøfter faglige problemstillinger i profesjonssammenheng, både skriftlig og muntlig
- kan bidra til gode samtaler og estetiske opplevelser for alle barn
- kan gjøre etiske vurderinger knyttet til dokumentasjon av barn og barns lek
Emneoverlapp
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig oppgave: Kronikk. Omfang: Om lag 1000 ord. Hver student skal også gi skriftlig medstudentrespons til to andre studenter. Omfang på hver medstudentrespons: 200-350 ord.
- Arbeidskrav knyttet til barnekulturfestival. Arbeidskravet består av følgende elementer:
- Praktisk arbeid i gruppe som gjennomføres i barnehage. Det praktiske arbeidet skal dokumenteres gjennom en multimodal tekst rettet mot foresatte. Omfang maksimum tre sider/fem minutter.
- Skriftlig rapport i gruppe etter barnekulturfestivalen. Omfang: Om lag 1000 ord.
- Presentasjoner i grupper av arbeidet knyttet til barnekulturfestivalen. Omfang: Om lag 15 minutter.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
- Seminar om språkkartlegging i barnehagen
- Seminar om ulike veiledningstemaer
- Tverrfaglig seminar i norsk og matematikk
- Seminar om matematiske mønster
Krav til 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, faglige aktiviteter med krav om deltakelse og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.