EPN-V2

VPSYD6210 Mental Health and Traumatic Stress Course description

Course name in Norwegian
Psykisk helse og traumatiske belastninger
Study programme
Interdisciplinary Advanced Programme in Mental Health and Addiction - Part Time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Studentene skal i løpet av semesteret gjennomføre åtte obligatoriske oppgaver som til sammen utgjør semesterets arbeidskrav. Formålet med arbeidskravene er å gi praktiske og teoretiske øvelser knyttet til pensum og undervisning for å styrke forståelsen av journalistikken som profesjon.

Oppgavene produseres i alle fire medier, og noen av oppgavene løses i gruppe, andre individuelt. De skriftlige arbeidene skal ha et omfang på 2-5 sider. Informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene framgår av semesterplanen, som gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved semesterstart.

Oppgavene skal leveres på norsk, da emnet tar for seg norskspråklig nyhetsjournalistikk. Oppgavene godkjennes av faglærer underveis i semesteret, og minst sju av åtte arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon én gang.

Oppmøte på gjennomganger av oppgavene er obligatorisk. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan det avtales egen frist med faglærer. Hvis studenten ikke overholder fristen som er gitt i kursplanen, eller fristen som er avtalt med faglærer, får studenten ikke levere oppgaven, og mister dermed retten til å gå opp til eksamen.

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

I forbindelse med diagnostikk og behandling av cancer må radiografer forholde seg til en rekke ulike modaliteter. Radiografene har i dette arbeidet en sentral rolle der man møter pasienter i en særlig sårbar situasjon. Utredning og behandling av cancer kan blant annet skje ved hjelp av stråleterapi og/eller nukleærmedisin. Det må understrekes at det kreves fagfordypning/videreutdanning etter bachelorgrad for å kunne arbeide innen disse to modalitetene.

Mammografi benyttes i utredning av cancer mammae (brystkreft), og i det norske mammografiprogrammet screenes kvinner i alderen 50-69 år med tanke på å oppdage cancer i tidlige stadier.

Angiografi og intervensjon inngår i stadig større grad nyetablerte behandlinger som erstatning for tradisjonell invasiv kirurgi. De stadig nye undersøkelser og behandling medfører nye arbeids- og ansvarsområder for radiografer.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

  • 1B Sykdomslære og mikrobiologi 1
  • 1C Farmakologi og kontrastmiddellære 0,5
  • 1E Strålebiologi og strålevern 1,5
  • 3A Pasientomsorg og sykepleie 1
  • 3B Fysikk for bildediagnostisering og behandling 1,5
  • 3C Apparatlære 1
  • 3E Radiografi: bildeframstilling, bildebehandling og bildeanalyse 1
  • 3F Metodiske prinsipper og teknikker 2
  • 3G Kvalitetsutvikling 0,5

Teaching and learning methods

Alle eksamener i 1. studieår må være bestått.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Nukleærmedisin

Studenten

  • kan forklare grunnleggende fysiske prinsipper ved nukleærmedisin (3B)
  • kan forklare oppbygging, tilvirkning, preparering, administrering og avfallshåndtering av radionuklider (1C)
  • har kunnskap om relevante sykdommer for nukleærmedisinske undersøkelser (1B)
  • kjenner til stråledosenivåene i nukleærmedisin (1E)
  • kan forklare strålevern ved håndtering og bruk av radiofarmaka (1E)
  • kan forklare oppbygging og funksjon av nukleærmedisinsk utstyr (3C)
  • kan beskrive pasientomsorg i nukleærmedisin (3A)

Ferdigheter Nukleærmedisin:

Studenten kan

  • gjenkjenne tydelig patologi i nukleærmedisinsk bildemateriale (1B)
  • har kjennskap til planlegging og gjennomføring av nukleærmedisinske undersøkelser (3F)

Generell kompetanse Nukleærmedisin:

Studenten

  • har kjennskap til nukleærmedisinske undersøkelser i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)

Kunnskap Stråleterapi:

Studenten

  • kjenner til bruk av radionuklider/radiofarmaka i stråleterapi (preparering, klargjøring og virkning) (1C)
  • har kunnskap om de vanligste kreftsykdommer og sykdommer relevant for stråleterapi, samt behandling av disse. (1B)
  • kjenner til stråledosenivåene stråleterapi (1E)
  • kan forklare doseeffekt på normalvev og tumorvev i forbindelse med stråleterapi (1E)
  • kan forklare strålevern ved stråleterapi (1E)
  • kjenner til vanlige bivirkninger av stråleterapi og aktuelle tiltak ved bivirkninger (3A)
  • kan forklare grunnleggende fysiske prinsipper ved stråleterapi (3B)
  • kjenner til ulike metoder for høyenergetisk behandling med lineærakselerator (3F)
  • kan beskrive hva som inngår i stråleterapiprosessen (3F)
  • kan beskrive prinsipper for planlegging og anvendelse av stråleterapi og bruk av ulike bildemodaliteter (CT, MR, PET, røntgen) i dette arbeidet (3F)
  • kan beskrive pasientomsorg i forhold til stråleterapi (3A)
  • har kjennskap til apparatur og programvare brukt ved stråleterapi (3C)

Ferdigheter Stråleterapi:

Studenten kan

  • forklare planlegging og gjennomføring av stråleterapi (3F)

Generell kompetanse Stråleterapi:

Studenten

  • har kjennskap til strålebehandling i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)

Kunnskap Mammografi:

Studenten

  • har kjennskap til apparatur brukt ved mammografi (3C)
  • kjenner til eksponeringsparametere og stråledosenivåene i mammografi (1E)
  • beskrive posisjonering og bildekriterier ved mammografi (3E)
  • kan forklare forskjell på screening og klinisk mammografi (3E)
  • kan beskrive kommunikasjon og pasientomsorg i forbindelse med mammografi (3A)
  • kan beskrive ulike prøvetagnings-prosedyrer innen brystdiagnostikk (3E)
  • kjenner til kvalitetssikring, dokumentasjon og kontroll ved mammografi (3F)

Generell kompetanse Mammografi:

  • studenten har kjennskap til mammografiscreening og generelle prinsipper for tidlig diagnostikk ved sykdommer i mammae (3E)

Kunnskap Angio/intervensjon:

  • kan forklare bruk av kontrastmidler ved angiografi og intervensjon (1C)
  • kan beskrive vaskulære og nonvaskulære intervensjonsteknikker og hvordan angio- og intervensjonsprosedyrer planlegges (3F)
  • kjenner til kvalitetssikring, dokumentasjon og kontroll ved stråleterapi, angiografi, intervensjon og mammografi (3G)

Ferdigheter Angio/intervensjon:

Studenten kan

  • gjenkjenne tydelig patologi i angiografisk bildemateriale (1B)
  • vurdere dosenivå og tiltak for dosereduksjon ved intervensjonsprosedyrer i relasjon til kliniske hensyn i situasjonen (1E)
  • forklare planlegging og gjennomføring av angio og intervensjonsundersøkelser.(3F)

Generell kompetanse Angio/intervensjon

Studenten

  • har kjennskap til de vanligste angio og intervensjonsundersøkelser i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)

Assessment

Arbeidsformene er forelesninger, seminar, ferdighetstreninger og selvstudier.

Permitted exam materials and equipment

Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse på seminar og ferdighetstreninger.

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Grading scale

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer

Examiners

Ingen hjelpemidler.

Course contact person

Gradert skala A-F

Overlapping courses

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern sensor og en intern sensor vurderer minimum 25 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.