Programplaner og emneplaner - Student
VPSYD6010 Menneske, psykisk lidelse og det sosiale miljø Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Human Being, Mental Suffering and the Social Environment
- Studieprogram
-
Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid - deltid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Formålet med emnet er å introdusere studentene til rammebetingelser, teorier og forskning innenfor psykisk helsearbeid.
Forskning, forebygging, ivaretakelse og behandling av mennesker med psykisk lidelse krever en tverrfaglig forståelse og tilnærming. I dette emnet behandles grunnleggende begreper som psykisk helse, psykisk lidelse, rus- og avhengighetsproblematikk relatert til psykisk helsearbeid. Emnet fokuserer på en biopsykososial modell for individtilpasset forebygging og ivaretakelse, på tvers av fagtradisjoner og ulike psykiske plager, rus- og avhengighetsproblematikk. Etiske aspekter og relasjonen mellom psykisk helsearbeider og bruker/pasient vil gjennomgående bli tematisert.
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykisk helsearbeid og videreutdanning i psykisk helsearbeid hel- og deltid har felles emnegjennomføring.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte teorier, modeller og metoder i utøvelse av psykisk helsearbeid
- kan vurdere hensikten med og utfordringene ved klassifikasjon- og diagnosesystemer for psykiske lidelser
- kan identifisere sentrale sårbarhets- og risikofaktorer for psykisk helse i et biopsykososialt perspektiv
- kan beskrive og vurdere utviklingen av psykiske helsetjenester for brukere, pasienter og pårørende
- kan kritisk vurdere individets rett til autonomi og brukermedvirkning, samt kjenne til viktige etiske problemstillinger og avveininger i utviklingen av likeverdige helsetjenester
- kan vurdere overordnede betingelser som har betydning for bedringsprosesser innen psykisk helsearbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle fagområdets teoretiske og forskningsbaserte kunnskap, skriftlig og muntlig
- kan delta i faglige og helse- og sosialpolitiske diskusjoner og drøftinger som fremmer kunnskap om fagområdet psykisk helse, og som kan formidle brukers/pasienters ståsted
- kan kritisk vurdere helse- og sosialpolitiske, juridiske og økonomiske rammebetingelser for arbeid med psykisk helse
- kan analysere empiri, teori og forskning som omhandler utvikling, sårbarhet, beskyttelse og konsekvenser av psykiske helseplager
- kan fremvise inngående faglig innsikt og forståelse for den enkelte bruker/pasient, familie og nettverk
- kan analysere egen fagprofesjons kompetanse i tverrfaglig samarbeid på de ulike nivåene, og kan anvende kompetansen i koordinering av brukerrettede tjenester
- kan anvende faglitteratur og forskning i eget utviklingsprosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan integrere FNs bærekraftsmål om god helse og mindre ulikhet i etiske og faglige problemstillinger knyttet til psykisk helse og psykiske lidelser, inkludert rus- og avhengighetsproblematikk
- kan analysere sammenhenger mellom individnivå, tjenestenivå og samfunnsnivå i utformingen av psykisk helsearbeid
- kan reflektere og bidra i diskusjoner med utgangspunkt i fag- og forskningskunnskap, brukerkunnskap og erfaringskunnskap
- kan formidle faglige problemstillinger, analyser og forskningsresultater på en forskningsetisk forsvarlig måte
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Emnet inkluderer både e-læringsmoduler, studiegrupper, forelesninger, seminarer og selvstudier. Pensumforelesninger presenterer fagstoff med diskusjoner og skriftlige arbeidskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Deltakelse i obligatoriske aktiviteter, 80 % deltakelse i studiegrupper og seminarer
- Skriftlig oppgave individuelt eller i gruppe. Omfang 2500 ord (+/- 20 %).
- Fullført e-læringsmodul
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen, i form av individuell skriftlig oppgave, omfang 4000 ord (+/- 20 %)
Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F .
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer et uttrekk av besvarelsene (minimum 20 %). Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
Undervisningsspråk: Norsk/engelsk
Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid, eller en litteraturstudie. Studentene kan velge om de vil skrive masteroppgaven individuelt eller i gruppe på to. Ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter skrive oppgave sammen, etter søknad. Når det er ønskelig, kan studenter på tvers av spesialiseringer søke om å skrive masteroppgaven sammen, forutsatt at de skriver masteroppgave av samme omfang. Når flere studenter arbeider sammen om masteroppgave, skal det dokumenteres hva den enkelte student har bidratt med. Oppgaven kan utformes enten som en monografi eller som en vitenskapelig artikkel med tematisk fordypning.
Utarbeidelse av prosjektbeskrivelse som forberedelse til masteroppgaven, inngår i emnet MAVIT4070 Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse, 10 stp.