Programplaner og emneplaner - Student
VPSYD6010 Menneske, psykisk lidelse og det sosiale miljø Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Human Being, Mental Suffering and the Social Environment
- Studieprogram
-
Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid - deltid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Formålet med emnet er å introdusere studentene til rammebetingelser, teorier og forskning innenfor psykisk helsearbeid.
Forskning, forebygging, ivaretakelse og behandling av mennesker med psykisk lidelse krever en tverrfaglig forståelse og tilnærming. I dette emnet behandles grunnleggende begreper som psykisk helse, psykisk lidelse, rus- og avhengighetsproblematikk relatert til psykisk helsearbeid. Emnet fokuserer på en biopsykososial modell for individtilpasset forebygging og ivaretakelse, på tvers av fagtradisjoner og ulike psykiske plager, rus- og avhengighetsproblematikk. Etiske aspekter og relasjonen mellom psykisk helsearbeider og bruker/pasient vil gjennomgående bli tematisert.
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykisk helsearbeid og videreutdanning i psykisk helsearbeid hel- og deltid har felles emnegjennomføring.
Forkunnskapskrav
Emnet tar for seg sentrale problemstillinger for forståelsen av integrasjon i forhold til kollektive fenomen som nasjon og stat. Vektleggingen ligger på statsvitenskapelig og sosiologisk teori. Kurset presenterer teorier knyttet til nasjon og nasjonalisme, teorier rundt statens rolle og problemstillinger rundt flernasjonale samfunn. Forskjellige betydninger av grenser og grensetrekning vil bli tatt opp.
Nasjon og statsforståelsen åpner for flere viktige spørsmål i det moderne samfunn: Hva er forholdet mellom de nye nasjoner og majoritetsnasjonen? Hva ligger i begrepet parallellsamfunn og endringer knyttet til dette?
Læringsutbytte
Ingen
Arbeids- og undervisningsformer
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om sammenhengen nasjon, stat og integrasjonsproblematikk
- innblikk i motiver for forskjellige oppfatninger av grenser og grensetrekning
- innsikt i sammenhengen mellom nye minoritetskulturer og den opprinnelige majoritetskultur
- forståelse for debatten om integrasjon, parallellsamfunn og «Leitkultur»
Ferdigheter
Studenten
- kan argumentere for forskjellige syn på nasjon, nasjonsdannelse og stat
- har evne til å se forskjellige sider og praksiser i utførelsen av statlige grenseregimer
- har kompetanse til å se utfordringer og muligheter knyttet til nye befolkningssammensetninger og den demokratiske samtalen
Generell kompetanse
Studenten
- forstår betydningen av den enkeltes identitet knyttet til nasjon
- forstår politiske og etiske konsekvenser av stat og grenser
- forstår migrasjonens sosiale og kulturelle virkninger i det flernasjonale samfunn
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Samlinger, med forelesninger og diskusjoner.
Vurdering og eksamen
Ingen
Hjelpemidler ved eksamen
Hjemmeeksamen over ti dager, tema oppgis av faglærer. Omfang på hjemmeeksamen skal være 8-10 sider, 1.5 linjeavstand, Time New Romans 12.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
Gradert skala A - F
Emneoverlapp
Intern sensor vurderer alle besvarelser. Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Ekstern sensor skal også benyttes ved tvil om besvarelser er bestått. Karakterene på besvarelsene som er vurdert av ekstern og intern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på alle besvarelsene.