EPN-V2

VPSYD6010 Menneske, psykisk lidelse og det sosiale miljø Emneplan

Engelsk emnenavn
The Human Being, Mental Suffering and the Social Environment
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    Formålet med emnet er å introdusere studentene til rammebetingelser, teorier og forskning innenfor psykisk helsearbeid.

    Forskning, forebygging, ivaretakelse og behandling av mennesker med psykisk lidelse krever en tverrfaglig forståelse og tilnærming. I dette emnet behandles grunnleggende begreper som psykisk helse, psykisk lidelse, rus- og avhengighetsproblematikk relatert til psykisk helsearbeid. Emnet fokuserer på en biopsykososial modell for individtilpasset forebygging og ivaretakelse, på tvers av fagtradisjoner og ulike psykiske plager, rus- og avhengighetsproblematikk. Etiske aspekter og relasjonen mellom psykisk helsearbeider og bruker/pasient vil gjennomgående bli tematisert.

    Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykisk helsearbeid og videreutdanning i psykisk helsearbeid hel- og deltid har felles emnegjennomføring.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan drøfte teorier, modeller og metoder i utøvelse av psykisk helsearbeid
    • kan vurdere hensikten med og utfordringene ved klassifikasjon- og diagnosesystemer for psykiske lidelser
    • kan identifisere sentrale sårbarhets- og risikofaktorer for psykisk helse i et biopsykososialt perspektiv
    • kan beskrive og vurdere utviklingen av psykiske helsetjenester for brukere, pasienter og pårørende
    • kan kritisk vurdere individets rett til autonomi og brukermedvirkning, samt kjenne til viktige etiske problemstillinger og avveininger i utviklingen av likeverdige helsetjenester
    • kan vurdere overordnede betingelser som har betydning for bedringsprosesser innen psykisk helsearbeid

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan formidle fagområdets teoretiske og forskningsbaserte kunnskap, skriftlig og muntlig
    • kan delta i faglige og helse- og sosialpolitiske diskusjoner og drøftinger som fremmer kunnskap om fagområdet psykisk helse, og som kan formidle brukers/pasienters ståsted
    • kan kritisk vurdere helse- og sosialpolitiske, juridiske og økonomiske rammebetingelser for arbeid med psykisk helse
    • kan analysere empiri, teori og forskning som omhandler utvikling, sårbarhet, beskyttelse og konsekvenser av psykiske helseplager
    • kan fremvise inngående faglig innsikt og forståelse for den enkelte bruker/pasient, familie og nettverk
    • kan analysere egen fagprofesjons kompetanse i tverrfaglig samarbeid på de ulike nivåene, og kan anvende kompetansen i koordinering av brukerrettede tjenester
    • kan anvende faglitteratur og forskning i eget utviklingsprosjekt

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan integrere FNs bærekraftsmål om god helse og mindre ulikhet i etiske og faglige problemstillinger knyttet til psykisk helse og psykiske lidelser, inkludert rus- og avhengighetsproblematikk
    • kan analysere sammenhenger mellom individnivå, tjenestenivå og samfunnsnivå i utformingen av psykisk helsearbeid
    • kan reflektere og bidra i diskusjoner med utgangspunkt i fag- og forskningskunnskap, brukerkunnskap og erfaringskunnskap
    • kan formidle faglige problemstillinger, analyser og forskningsresultater på en forskningsetisk forsvarlig måte
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)

    Emnet er en introduksjon til innovasjon som skal inspirere til nytenkning og gi studentene en oversikt over en verktøykasse de kan benytte i innovasjonsprosesser. Studentene skal få en forståelse for hva som skal til for å lykkes med et innovasjonsprosjekt.

    Studentene skal lære å utforme samt teste ut et verdiforslag, og de skal lære hvordan de kan løse et problem innen helse med nye løsninger. Emnet favner både kommersiell og ikke-kommersiell innovasjon.  Emnet har som mål å bidra til en styrket innovasjonsforståelse og innovasjonskultur.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

    Kunnskap

    Studenten  

    • kan redegjøre for teorier og metodikk knyttet til innovasjonsprosesser og innovasjonsstrategi
    • kan vurdere betydningen av og fremgangsmåter for brukermedvirkning
    • kan redegjøre for immaterielle rettigheter (patentere/varemerker/hemmelighold m.m.) inkludert samspillet med publisering og akademisk forskning
    • kan beskrive kommersialiseringsprosessene for kommersiell innovasjon, herunder utarbeidelse av forretningsplan, samt prosesser for realisering og disseminering av ikke-kommersiell innovasjon
    • kan beskrive finansieringsstrategier og finansieringskilder
    • kan identifisere og beskrive egnede faglige verktøy og prosesser for ulike innovasjonsprosjekter

    Ferdigheter 

    Studenten 

    • kan anvende grunnleggende ferdigheter i behovsanalyse, problemforståelse og utarbeidelse av verdiforslag
    • kan anvende tankeprosesser for produkt- og tjenesteinnovasjon
    • kan validere innovasjonsideer gjennom kontakt med kunder/brukere/betalere og andre
    • kan anvende kunnskap om immaterielle rettigheter på ulike innovasjonsprosjekter og velge en egnet strategi
    • kan presentere innovasjonsprosjektet for ulike målgrupper (fremføre en effektiv «pitch»)
    • kan gjennomføre planlegging av et innovasjonsprosjekt under veiledning

    Generell kompetanse  

    Studenten 

    • kan identifisere innovasjonspotensial innenfor eget fagfelt/virkeområde
    • kan bidra i tverrfaglig teamarbeid og kan gi og ta tilbakemeldinger
    • kan redegjøre for innovasjonsprosesser innen helse
    • kan formidle selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer 
    • kan bidra til nytenking og innovasjon relevant for helse
  • Vurdering og eksamen

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene består av en kombinasjon av teoriforelesninger, veiledet og ikke-veiledet gruppearbeid og inspirasjonsforedrag fra aktører med erfaring fra reelle innovasjonsprosjekter. Grupper på 4-5 studenter dannes tidlig i emnet og skal jobbe sammen gjennom hele emnet, inkludert eksamen. En tverrfaglig sammensetning av gruppene tilstrebes.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

    • Minimum 90 prosent tilstedeværelse på obligatoriske undervisningsaktiviteter
    • En individuell flervalgstest av forståelse av teoretiske begrep
    • En prosjektplan/forretningsplan i gruppe på 4-5 studenter. Form og omfang på planen vil være avhengig av prosjektets art.

  • Vurderingsuttrykk

    • Prosjektplan/forretningsplan (se arbeidskrav).
    • Prosjektpresentasjon

  • Sensorordning

    Gradert skala A-F

    Det blir satt én felles karakter for gruppen.

  • Emneoverlapp

    Én intern og én ekstern sensor vurderer hver besvarelse.