EPN

VPRL6000 Prosjektledelse 1 - Styring mot verdiskapende prosjekter Emneplan

Engelsk emnenavn
Project Management 1 – Managing towards Value Creation
Studieprogram
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert / Prosjektledelse 1 – Styring mot verdiskapende prosjekter
Prosjektledelse 1 – Styring mot verdiskapende prosjekter
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Prosjekter er en sentral del av virksomheters organisering og arbeidsform og anvendes i økende grad for å håndtere endringer og innovasjon som skal bidra til verdiskaping. Emnet gir studentene solid innsikt i prosjekter som fenomen i arbeidslivet, herunder sentrale aspekter ved prosjekter som styrings-, organiserings-, ledelses-, og arbeidsform. Emnet tar for seg team, prosjektsuksess og verdiskaping. Videre vil prosjektgjennomføring, usikkerhets- og interessenthåndtering være sentrale temaer.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om prosjekt som organisasjons- og styringsform

  • tilegnet seg innsikt i og kan analysere hva som kjennetegner verdiskapende prosjekter, hva som er prosjekters særtrekk og hensiktsmessig anvendelse av prosjekter i arbeidslivet

  • innsikt og forståelse i usikkerhet og interessenter i prosjekter og håndtering av dette

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • anvende metodiske hjelpemidler innen prosjektstyring gjennom å initiere og planlegge prosjekter, velge hensiktsmessig utforming, framgangsmåte og virkemidler

  • anvende grunnleggende metoder for styring, organisering, ledelse og innretning av prosjektet fra initiering til avslutning og evaluering

  • planlegge, lede og styre prosjekter i virksomheter

Generell kompetanse

Studenten

  • er i stand til kritisk vurdering og analyse av både prosess og fremdrift av prosjekter, herunder forstå kompleksiteten i prosjektarbeid og kunne tilpasse tilhørende verktøy som påvirker prosjektets ressursbruk, resultat og formål

  • kan inneha en aktiv rolle og bidra med utforming og gjennomføring av prosjekter

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha godkjent mappe. Det er 3 individuelle arbeidskrav i mappen. Det er skriftlig innleveringer som hver vil ha et omfang på om lag 1200 ord.

 

Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave, men om deltakere er tilknyttet samme prosjekt kan det åpnes for å skrive i gruppe på inntil fire personer.

 

Oppgaven innbefatter arbeid med et prosjekt som er utarbeidet gjennom innleveringer og aktiviteter underveis i emnet. Selve semesteroppgaven vil være en betydelig videreutvikling av arbeidskravene og innebære en teoretisk forankring og argumentasjon knyttet til de fenomenene som tas opp i oppgaven. I tillegg skal oppgaven inkludere en refleksjon rundt bruk av teori og læringsprosess. 

 

Semesteroppgaven skal ha et omfang på 9 sider (+ -10 %). Dersom den skrives i gruppe skal omfanget være 12 sider (+ -10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

 

Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene. 

Opptakskrav

Målgruppe

 

Personer som ønsker solid innsikt i prosjektarbeid og ledelse av prosjekter. Ledere, mellomledere og medarbeidere som er eller aspirerer til å lede eller delta i prosjekter.

 

Opptakskrav

 

Opptakskravet er bachelorgrad eller likeverdig grad. Opptak skjer i henhold til Forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.