EPN-V2

VPRL6000 Prosjektledelse 1 - Styring mot verdiskapende prosjekter Emneplan

Engelsk emnenavn
Project Management 1 – Managing towards Value Creation
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Prosjekter er en sentral del av virksomheters organisering og arbeidsform og anvendes i økende grad for å håndtere endringer og innovasjon som skal bidra til verdiskaping. Emnet gir studentene solid innsikt i prosjekter som fenomen i arbeidslivet, herunder sentrale aspekter ved prosjekter som styrings-, organiserings-, ledelses-, og arbeidsform. Emnet tar for seg team, prosjektsuksess og verdiskaping. Videre vil prosjektgjennomføring, usikkerhets- og interessenthåndtering være sentrale temaer.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om prosjekt som organisasjons- og styringsform
    • tilegnet seg solid innsikt i og kan analysere hva som kjennetegner verdiskapende prosjekter, hva som er prosjekters særtrekk og hensiktsmessig anvendelse av prosjekter i arbeidslivet
    • solid innsikt og forståelse i usikkerhet og interessenter i prosjekter og håndtering av dette

    Ferdigheter

    Studenten skal kunne

    • anvende metodiske hjelpemidler innen prosjektstyring gjennom å initiere og planlegge prosjekter, velge hensiktsmessig utforming, framgangsmåte og virkemidler
    • anvende grunnleggende metoder for styring, organisering, ledelse og innretning av prosjektet fra initiering til avslutning og evaluering
    • planlegge, lede og styre prosjekter i virksomheter

    Generell kompetanse

    Studenten

    • er i stand til kritisk vurdering og analyse av både prosess og fremdrift av prosjekter, herunder forstå kompleksiteten i prosjektarbeid og kunne tilpasse tilhørende verktøy som påvirker prosjektets ressursbruk, resultat og formål
    • kan inneha en aktiv rolle og bidra med utforming og gjennomføring av prosjekter
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Arbeidskrav 1: Skriftlig innlevering med omfang på om lag 1200 ord.
    • Arbeidskrav 2: Skriftlig innlevering med omfang på om lag 1200 ord.
    • Arbeidskrav 3: Skriftlig innlevering med omfang på om lag 1200 ord.

    Arbeidskravene løses individuelt og vil inngå i arbeidet med eksamen.

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave, men om deltakere er tilknyttet samme prosjekt kan det åpnes for å skrive i gruppe på inntil fire personer.

    Oppgaven innbefatter arbeid med et prosjekt som er utarbeidet gjennom innleveringer og aktiviteter underveis i emnet. Selve semesteroppgaven vil være en betydelig videreutvikling av arbeidskravene og innebære en teoretisk forankring og argumentasjon knyttet til de fenomenene som tas opp i oppgaven. I tillegg skal oppgaven inkludere en refleksjon rundt bruk av teori og læringsprosess.

    Semesteroppgaven skal ha et omfang på 23 000 tegn inkludert mellomrom (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ ikke bestått.

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    In this course, students will learn about mental health work, relational skills and factors that promote and harm the mental health of individuals and groups. People's resources and opportunities, but also their vulnerabilities as individuals, are areas of focus. The significance of close relationships and society's influence are important for mental health and are emphasised in the course. This includes patient phenomena such as hope and hopelessness, pain and pain relief, exhaustion and energy.