Programplaner og emneplaner - Student
VPRDEK6000 Smidig prosjektledelse for bærekraftig håndtering av dekommisjonering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Agile Project Management for sustainable decommissioning
- Studieprogram
-
Smidig prosjektledelse for bærekraftig håndtering av dekommisjonering
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studiet har til hensikt å gi deltakerne kompetanse i gjennomføring av prosjekter hvor dekommisjonering og bærekraftig verdiskaping er sentralt. Dekommisjonering dreier seg om å håndtere radioaktive kilder, demontering av utstyr og anlegg og overføring av radioaktivt materiell til andre anlegg. Tradisjonell prosjektstyring og -ledelse er ikke tilstrekkelig for å kunne håndtere de utfordringene som gjør seg gjeldende når bærekraftig utvikling og nye komplekse løsninger skal utvikles i denne sammenheng. Det fordrer betydelig oppmerksomhet mot tilpasset gjennomføring, forståelse for og håndtering av usikkerhet og målkompleksitet.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- økt innsikt knyttet til dekommisjonering for både mer effektive prosesser og som bidrag til mer bærekraftige løsninger og grønn omstilling
- grunnleggende kunnskap knyttet til smidig prosjektgjennomføring hvor samarbeid og samhandling gjennom eksperimentering og læring er sentralt
- tilegnet seg innsikt i og kan analysere hva som kjennetegner smidige prosjekter, og hvilke tilnærminger som er hensiktsmessige for bærekraftige løsninger
- relevant kunnskap knyttet til bærekraft som fenomen og som en betingelse for nye løsninger og produkter
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- anvende metodiske hjelpemidler innen prosjektstyring til å lede og gjennomføre egnede smidige prosjekter innen dekommisjonering for å skape mer bærekraftige og lønnsomme løsninger
- samhandle med brukere og andre interessenter for å kunne gjennomføre bærekraftige prosjekter
- planlegge, lede og styre prosjekter i virksomheter
Generell kompetanse
Studenten kan
- ta i bruk ferdigheter knyttet til å velge og anvende egnende smidige prosjektgjennomføringsmåter, som skal bidra til mer bærekraftige løsninger og kunne ta i bruk digitale prosjektstyringsverktøy
- inneha en aktiv rolle og bidra med utforming og gjennomføring av prosjekter
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, forelesninger, seminarer, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Dette emnet er tematisk integrert med emne TLK1100 Yrkesetikk og profesjonskunnskap.
Vurdering og eksamen
Ingen.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan anvende kunnskap om yrkesetikken og grensene for tolkens ansvarsområde i egen tolking
- kan anvende kunnskap om språk og tospråklighet som fenomen og som tolkens verktøy i egen tolking
- har bred kontrastiv kunnskap om forholdet mellom norsk og tolkespråket
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende grunnleggende tekniske strategier i konsekutiv (etterfølgende) tolking av institusjonelle dialoger
- kan mestre konsekutiv tolking av institusjonelle dialoger mellom norsk og tolkespråket
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende strategier for å videreutvikle sine tospråklige ferdigheter og tilegne seg kontekstkunnskap på norsk og tolkespråket
- kan vurdere egen kompetanse opp mot ulike modaliteter og situasjonens tolketekniske krav
Vurderingsuttrykk
Emnet er organisert på deltid over to semester med obligatoriske læringsaktiviteter underveis. Studiet er nettbasert, men har også samlinger ved OsloMet. Studenten må ha tilgang til datamaskin og internett og kunne delta i nettbaserte læringsaktiviteter, også på kveldstid og i helger. Det forutsettes stor grad av selvstudium og samarbeid i studentgrupper. Informasjon om antall samlinger, og antall dager per samling, finnes på nettsidene til universitetet.
Sensorordning
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i obligatoriske læringsaktiviteter på nett og på samlinger.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
- En nettbasert terminologikunnskapsprøve (flervalgsprøve) på universitets digitale læringsplattform.
Formålet med arbeidskravet er at studenten får tilbakemelding på sin tilegnelse av kontekstkunnskap og fagterminologi.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Gjennom studiet skal studentene blant annet utvikle praktiske ferdigheter og språklig kompetanse knyttet til tolking i ulike situasjoner. Denne type ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om tilstedeværelse i følgende faglige aktiviteter:
- Læringsaktiviteter på nett
- Samlinger ved OsloMet
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten mister retten til å avlegge eksamenene. Sykdom fritar ikke for deltakelse i læringsaktiviteter på nett og tilstedeværelse på samlinger. For å få avlegge eksamen kreves det minimum 80 % deltakelse i læringsaktiviteter på nett og minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger.
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav.
Opptakskrav
Praktisk eksamen:
Avsluttende vurdering består av en eksamen i praktisk tolking: Konsekutiv tolking av en rollespilt institusjonell dialog mellom norsk og tolkespråket. Varighet maksimum 30 minutter. Eksamen tas opp på video for å gi eksamenskommisjonen konkret grunnlag for vurdering og for å gi kandidaten klagerett.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.